نتایج پژوهش های اخترشناسان در زمینه شناسایی و دسته بندی اجرام آسمانی که حیات کره زمین را تهدید می کنند، نشان می دهد که تعداد این اشیا به ۱۵ هزار عدد رسیده و روز به روز نیز در حال افزایش است. به گزارش جی پلاس، این در حالیست که در گزارش سال ۲۰۱۳ دانشمندان، تعداد این اجرام آسمانی برابر با ۱۰ هزار عدد عنوان شده بود. در واقع، NEOها و یا همان اجرام نزدیک به زمین، به سیارات و ستاره های دنباله داری اطلاق می شود که اندازه آن ها از چندین متر به ده ها کیلومتر می رسد و حرکت آن ها به گونه ایست که می توانند به ما نزدیک شده به کره زمین برخورد کنند. پژوهشگران تا به امروز، موفق به شناسایی بیش از ۷۰۰ هزار شی آسمانی در منظومه شمسی شدند که این ۱۵ هزار شی نیز بخشی از این اجرام شناخته شده محسوب می شوند. اتور پروتزی، مدیر مرکز NEO Coordination رم ایتالیا در این خصوص عنوان می کند:

میزان اکتشافات و شناسایی اجرام آسمانی نزدیک به زمین در طی سال های اخیر، به طور قابل توجهی افزایش یافته و گروه های مختلف در سراسر جهان، به طور میانگین در هر هفته حدود ۳۰ جرم آسمانی را شناسایی می کنند. این در حالیست که در طی دهه های اخیر، تنها ۳۰ شی در هر سال کشف می شد. ما تا به امروز موفق به کشف بیش از ۹۰ درصد اجرام آسمانی با اندازه بیش از ۱۰۰۰ متر شده ایم؛ اما تنها ۱۰ درصد از اجرامی با اندازه ۱۰۰ متر و یک درصد از اجرامی با ابعاد ۴۰ متر را شناسایی کرده ایم.
در حال حاضر، دو مرکز بزرگ و اصلی شناسایی اجرام آسمانی در آمریکا فعالیت می کنند که عبارتند از مرکز Catalina Sky Survey در آمازون و پروژه Pan-STARRS در هاوایی. این دو بخش، حدود ۹۰ درصد از اکتشافات انجام شده در این زمینه را به خود اختصاص داده اند. همچنین، مرکز ESA واقع در شهر رم ایتالیا نیز نقشی پررنگ را در این زمینه ایفا می کند به طوری که با استفاده از برنامه Space Situational Awareness، اطلاعات دریافتی از تلسکوپ های جدید و قدیمی اروپا را گردآوری می کند و شبکه جدیدی از توزیع اطلاعات را در اختیار مراکز مختلف در سراسر جهان قرار می دهد. این مراکز و رصدخانه ها می توانند در شناسایی و تایید موجودیت اجرام آسمانی بسیار موثر باشند، همانطور که در هفتم سپتامبر امسال، شهاب سنگی به نام RB1 از فاصله تفریبی ۳۴ هزار کیلومتری زمین و از نزدیکی چندین ماهواره مخابراتی عبور کرد و تلسکوپ Cassegarain که در قله کوه Lemon در کوهستان سانتا کاتالانیا ایالت آریزونا تعبیه شده بود، موفق به شکار این صحنه شد. گفتنی است مرکز ESA در حال توسعه و ساخت تلسکوپ جدیدی تحت عنوان fly eye است که قادر است به لطف دامنه دید وسیع خود، آسمان شب را زیر نظر بگیرد و هیچ اتفاقی همانند عبور شهاب سنگ RB1 را از دست ندهد. گفته می شود که این تلسکوپ کار خود را از سال ۲۰۱۸ آغاز خواهد کرد. همچنین، تلسکوپ Large Synoptic Survey نیز که در کشور شیلی ساخته شده است، در آینده ای نزدیک شروع به کار خواهد کرد و مسئولیت شکار اجرام آسمانی را بر عهده خواهد داشت. ساخت و استفاده از چنین ماهواره هایی، این اطمینان را به انسان ها می دهد که اجرام آسمانی نزدیک به زمین قبل از این که بخواهند تهدیدی برای کره زمین ایجاد کنند شناسایی و دسته بندی خواهند شد.
سیاره
منبع: تک شات

دیدگاه تان را بنویسید