ایران خودرو، که پاییز ۹۴ فروش هایما S7 را در ایران آغاز کرده بود، حالا در تلاش است تا نسخه توربوشارژ آن را هم به ایران بیاورد.

به گزارش جی پلاس، هایما شرکتی است که اوایل دهه ۹۰ میلادی برای مونتاژ خودروهای مزدا در چین شکل گرفت. نام اولیه این شرکت Hainan Mazda Motor بود که بعدها با حروف ابتدایی Hainan و Mazda نامش به هایما تغییر کرد. همانطور که از نامش پیداست، این شرکت در آن زمان دو سهامدار اصلی داشت: یکی خود مزدا و دیگری استانداری شهر هاینان. اما سال ۲۰۰۶ شرکت دولتی FAW Group، که FAW Car یکی از سه زیرمجموعه اصلی آن است، موفق به خریداری تمام سهام مزدا در هایما شد. از آن سال تا امروز، Haima در کنار برند Besturn دو زیرمجموعه اصلی فاو در بازار چین هستند و جالب‌تر اینکه اکثر خودروهای هردو این برندها از پلتفرم‌های مزدا بهره می‌برند. این روزها مشاوران مزدا همکاری نزدیکی با هر دو برند دارند.
می‌گویند لوگوی هایما، پرنده‌ای افسانه‌ای است که به سمت خورشید درحال پرواز است.
می‌گویند لوگوی هایما، پرنده‌ای افسانه‌ای است که به سمت خورشید درحال پرواز است.
هم‌اکنون ۴۹% سهام هایما در اختیار فاو، ۴۹% دیگر در تملک خودروسازی هاینان و مابقی نیز سهم استانداردی هاینان است. شباهت لوگوی هایما با مزدا اتفاقی نیست. لوگوی هایما در همان زمانی طراحی شد که مزدا سهامدار اصلی‌اش بود. البته مشخص نیست چرا بعد از رفتن مزدا، نه خود هایما علاقه‌ای به تغییر آن داشت و نه فاو.
هایما S7؛ هم چینی، هم ژاپنی، هم آمریکایی
Haima 7 اولین شاسی‌بلند این کمپانی بود که سال ۲۰۱۰ با پلتفرم Mazda Tribute ساخته شد و جالب‌تر اینکه خود ژاپنی‌ها تریبیوت را با پلتفرم ارتقایافته Ford Escape ساخته بودند. اما نسخه‌ای که هم‌اکنون در ایران خودرو به فروش می‌رسد مربوط به اولین فیس‌لیفت آن است که اوایل ۲۰۱۳ در نمایشگاه شانگهای رونمایی و سپس از پاییز همان سال نیز راهی بازار چین شد. در این فیس‌لیفت هم ظاهر و هم باطن خودرو به کلی تغییر کرده بود. در فیس‌لیفت ۲۰۱۳ چراغ‌های جلو و عقب، جلوپنجره، سپرها و داشبورد همگی جدید بودند و به همین دلیل هایما نامش را از ۷ به S7 تغییر داد. S7 که هم‌اکنون در ایران با قیمتی مابین ۷۲ تا ۷۹ میلیون تومان فروخته می‌شود در چین قیمتی معادل ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان دارد.
S7 توربو با ظاهری جدید آمد
S7 به مدت ۲ سال هیچ تغییری نداشت تا اینکه در ۲۰۱۵ نوبت دومین فیس‌لیفت آن رسید. در این فیس‌لیفت هم سپرها به‌روز شد و هم اینکه هایما خطوط جلوپنجره را از افقی به عمودی تبدیل کرد. اما مهم‌ترین ویژگی این فیس‌لیفت چیز دیگری بود: در این فیس‌لیفت هایما برای نخستین‌بار از پیشرانه توربوشارژ برای S7 استفاده کرد؛ پیشرانه‌ای که توربوی آن‌را میتسوبیشی و سیستم انژکتورهای الکترونیکی آن‌را نیز بوش ساخته است. درحالیکه S7 با گیربکس‌های ۵ سرعته دستی (ساخت آلمان) یا ۵ سرعته اتومات (ساخت کره‌) عرضه می‌شوند، S7 توربو را می‌توان علاوه‌بر این‌دو با گیربکس ۶ سرعته اتومات نیز سفارش داد که آن هم ساخت کره است. اگر بیشتر به جزئیات S7 توربو دقت کنیم، می‌بینیم که باربند، پدال‌ها و رینگ‌هایش نیز متفاوت با S7 دو لیتری است. مجددا یادآوری می‌کنیم که این فیس‌لیفت مختص مدل توربوست و پیشرانه ۲.۰ لیتری S7 را نمی‌توان با این ظاهر سفارش داد مگر آنکه ایران خودرو برنامه‌های دیگری داشته باشد!
چه قیمتی دارد؟
هایما S7 توربو در بازار چین همان امکانات S7 معمولی را دارد و حتی قیمت آن هم نزدیک به مدل ۲.۰ لیتری‌اش است. در ایران نیز شاید قیمتش در بیشترین حالت چیزی حدود ۱۰ میلیون تومان گران‌تر از نسخه‌های فعلی‌ باشد. در این صورت S7 توربو رقیب تازه‌ای برای جک S5 خواهد بود.
Haima S7 JAC S5 Peugeot 2008 MVM X33S
پیشرانه ۱.۸L-Turbo ۲.۰L ۲.۰L-Turbo ۱.۶L-VTi ۲.۰L
قدرت ۱۸۸hp ۱۵۰hp ۱۷۴hp ۱۱۸hp ۱۳۴hp
گشتاور ۲۳۰nm ۱۸۰nm ۲۳۵nm ۱۶۰nm ۱۸۰nm
گیربکس ۵ دستی ۵ اتومات ۵ دستی ۶ اتومات ۶ دستی ۶ دوکلاچه اتومات ۵ دستی ۴ اتومات ۷ سرعته CVT
مصرف ترکیبی ۸.۴L ۸.۱L ۷.۷L ۵.۹L - 6.5L -
قیمت (میلیون تومان) نامشخص ۷۲ تا ۷۹ ۸۲ تا ۹۴ ۷۵ تا ۹۵ (تقریبی) ۷۵ تا ۷۷
همچنین اگر مدل معمولی آن را هم درنظر بگیریم، محدوده قیمتی S7 از ۷۲ تا حدود ۹۰ میلیون تومان است؛ محدوده‌ای که هم‌اکنون در اختیار ام‌وی‌ام X33S است و در آینده قطعا پژو ۲۰۰۸ در آن فرمانروایی می‌کند. برای اطلاع از زمان عرضه هایما S7 توربو، سطح تجهیزات و نوع گیربکس‌هایش باید منتظر روزهای آینده باشیم. منبع: جی اس ام

دیدگاه تان را بنویسید