سامسونگ تا سال ۲۰۱۴، برای مدت ها پروفروش ترین برند موبایل در چین بود و ۲۰ درصد از فروش گوشی در این کشور را که بزرگ ترین بازار اسمارت فون در جهان است در دست داشت. به گزارش جی پلاس، بازار اپل هم در سال ۲۰۱۴ در حال شکوفایی در چین بود و ۹ درصد از کل فروش را در دست داشت و این میزان در سال ۲۰۱۵ رشدی فزاینده داشته و به ۱۴ درصد رسید. تنها یک سال بعد، خبری از سامسونگ در لیست پر فروش ترین های بازار چین نیست و سهم اپل هم از آیفون هایش به ۷ درصد کاهش یافته است. دلیل اصلی افول سامسونگ در بازار چین را می توان فروش بالای میان رده هایش در این کشور دانست که راحت توسط تولیدکننده های داخلی جبران شده و جای آن را گرفتند. این در حالی است که این گوشی های میان رده برای سامی کره ای سود سرشاری هم محسوب نمی شوند. با این حال ضرر اصلی را اپل در این بازار متحمل شده که کاهش ۵۰ درصدی فروشش در یک سال برایش به قیمت ۴ میلیارد دلار سود کمتر تمام شده است. دلیل افول فروش اپل بسیار پیچیده تر از این است که آن را به رقابت های داخلی آن بازار نسبت دهیم با این حال جالب است که کمپانی های چینی که تاریخچه فعالیت آنها به ۵ سال می رسد توانسته اند جای این برند بین المللی را در بازار داخلی شان بگیرند. برای مثال برندهایی همچون ویوو یا اوپو که در دو سال اخیر نامی برای خود دست پا کرده اند و البته گوشی های خوبی هم تولید می کنند تواسنته اند یک سوم از فروش این بازار بزرگ را به خود اختصاص دهند که کاری بسیار بزرگ به شمار می رود. بر اساس بررسی نشریه بلومبرگ، دلیلی اصلی موفقیت این کمپانی ها در بازار موبایل چین عرضه اسمارت فون های قوی با قیمت مناسب در محدود ۲۰۰ تا ۵۰۰ دلار نبوده بلکه فعالیت آنها در بازار آفلاین توانست نه تنها اپل را پشت سر بگذارد بلکه کمپانی های قدرتمند داخلی همچون شیائومی که محصولاتی شناخته شده دارد و بیشتر در حوزه آنلاین کار می کند را هم با چالش روبرو کند. شیائومی سیاست خود را از ابتدای کار بر فروش های سریع آنلاین با تخفیف ویژه استوار کرده که برای نواحی شهری چین مناسب به نظر می رسد و با این کار توانست رکوردهایی را جابجا کرده و به سرعت هم نامی برای خود دست و پا کند این در حالی است که اپو و ویوو بیشتر روی نواحی روستایی چین تمرکز کرده اند که هنوز یک میلیارد چینی در آن نواحی زندگی می کنند. این دو کمپانی به فروش آنلاین و تبلیغات گسترده عادت ندارند! برای مثال اپو برای فروش محصولاتش در چین ۲۴۰ هزار فروشگاه دارد و ویوو هم تقریبا در ۱۲۰ هزار فروشگاه اختصاصی در سرتاسر چین فعالیت می کند. این در حالی است که تعداد فروشگاه های شیائومی به چند صد و اپل به چند ده عدد در این کشور می رسد! اپو ویوو حتی برای فروشنده های محلی که گوشی هایشان را بفروشند بین ۶ تا ۳۰ دلار سود در نظر می گیرند. محلی ها و روستاییان هم از این شرایط راضی هستند زیرا می توانند به صورت حضوری گوشی ها را ببینند و بخرند و در صورت بروز مشکل هم به این مراکز مراجعه کنند. پس بهتر است کاهش فروش آیفون آمریکایی در چین را به درگیری سیاسی این دو کشور در دریای چین جنوبی ربط ندهیم، بلکه سیاست خوب کمپانی های تازه کاری همچون اپو و ویوو باعث شده تا غول هایی همچون سامسونگ و اپل در این کشور بزرگ و پر جمعیت زمین گیر شوند. بدون تردید این روند ادامه خواهد داشت و این دو کمپانی بیشتر هم افول می کنند. اپو و ویوو تنها کمپانی های کم نام و نشان سازنده موبایل در چین نیستند که اینده روشنی دارند بلکه ده ها برند دیگر هم در این مسیر قدم گذاشته اند. فراموش نکنیم که برندهای معروفی همچون هواوی و شیائومی هم اگر چنین سیاستی اتخاذ کنند می توانند بسیار بیشتر از برندهای مذکور بازار را قبضه کنند. برای اپل و سامسونگ بهتر است همین حالا فکری برای این موضوع بکنند یا اینکه از سود سرشار این بازار گذشته و چین را با گوشی هایش تنها بگذارند. البته کمپانی های هواوی و شیائومی نه تنها در چین بلکه در بازار بین المللی هم برای سامسونگ و اپل تهدید محسوب می شوند زیرا اسمارت فون هایی بسیار قوی را با قیمت هایی بسیار مناسب گاهی ۳۰۰ دلار کمتر از رقیب مستقیم خود به فروش می رسانند. چندی پیش اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه هواوی قصد دارد در کوتاه مدت گوشی سبقت را از سامسونگ ربوده و به بزرگ ترین فروشنده اسمارت فون در سرتاسر جهان تبدیل شود! برگرفته از phonearena

دیدگاه تان را بنویسید