شیفتر یا دسته‌دنده‌‌ه‌ی خودروها همواره یکی از بخش‌های حائز اهمیت در کابین‌ها است که توجه زیادی را به خود جلب می‌کنند. به گزارش جی پلاس، خودروسازان نیز با علم به این موضوع، همواره تلاش زیادی برای طراحی و تعبیه‌ی دسته‌دنده‌های زیبا و خاص می‌کنند که در ادامه می‌توانید برخی از زیباترین آن‌ها را در تاریخ صنعت خودروسازی مشاهده کنید.

پاگانی هوایرا

Pagani Huayra هر آن‌چه‌که هوراچیو پاگانی، پایه‌گذار شرکت پاگانی خلق می‌کند، اثری هنری محسوب می‌شود و دسته‌دنده‌ی هوایرا نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این دسته‌دنده، از انواع فنرها و رابط‌ها استفاده شده تا احساس بی‌نظیری در راننده ایجاد کند و او را قانع سازد که استفاده از این دسته‌دنده را با طراحی چشم‌نوازش به پدال‌های اسپرت پشت‌فرمانی ترجیح دهد.

کورد

Cord قطعات کوچک کرومی را در سمت راست پشت فرمان مشاهده می‌کنید؟ این دسته‌دنده‌ی کورد مدل ۱۹۳۰ است. این مدل دارای جعبه‌دنده‌ی پری‌سلکتور (Preselector) است که به راننده این امکان را می‌دهد تا پیش از زمان تعویض دنده، دنده‌ی موردنظر خود را انتخاب کرده و تنها با فشردن و رها کردن پدال کلاچ، در زمان بسیار اندکی تعویض دنده را انجام دهد. این نوع جعبه‌دنده، بسیار پیچیده‌تر از آن بود که بخواهد در میان خودروهای مجلل انگشت‌شمار دهه‌ی ۱۹۳۰ به‌صورت گسترده به کار گرفته شود. با دقت به چگونگی طراحی و ساخت جعبه‌دنده‌های خودکار مدرن امروزی، شگفت‌زده خواهیم شد.

سیتروئن SM

Citroen SM تمام بخش‌های سیتروئن SM غریب و شگفت‌انگیز است و در این‌که دسته‌دنده‌ی پنج سرعته آن برخلاف شکل و شمایل سایر دسته‌دنده‌های معمول باشد، جای تعجبی نیست. بخش میانی داخلی این خودرو به همراه دسته حرکت کرده و با هر بار تعویض دنده، صدای گوش‌نوازی از برخورد فلز با فلز شنیده می‌شود.

اسپایکر

Spyker دسته‌دنده‌ی ابر خودروی هلندی اسپایکر، در عین سادگی آنقدر شیک و مجلل است که حتی اگر این خودرو را فقط به خاطر دسته‌دنده‌اش بخرید، برچسب دیوانگی را بر پیشانی شما نخواهند چسباند.

هوندا سیویک Si

Honda Civic طراحی دسته‌دنده‌ی این مدل از هوندا که بر روی داشبورد جانمایی شده، عجیب اما خلاقانه است. این طراحی، به راننده اجازه می‌دهد تا بدون دور کردن زیاد دست از فرمان، دنده را عوض کند. محل قرارگیری این دسته‌دنده‌‌ی پایه‌کوتاه و زیبا، موجب شده تا فضای میان صندلی‌های جلو خلوت‌تر شود.

الدزمبیل ۱۹۸۳

Oldsmobile این دسته‌دنده‌ی زیبا، برای مسابقات درگ طراحی شده است و راننده می‌تواند تنها با فشردن یک دکمه به‌سرعت دنده را از حالت دستی به حالت خودکار تغییر دهد. دسته‌ای که در سمت چپ قرار دارد، دسته‌دنده PRND معمولی برای حالت خودکار است، درحالی‌که دسته‌ی سمت راست، دنده را از یک به دو و دسته‌ی وسط، دنده را از دو به سه تعویض می‌کند. هر دسته به‌ تنهایی، مخصوص تعویض دنده‌ی جداگانه است و این موضوع، احتمال تعویض اشتباه دنده را در هیجان بالای مسابقات درگ کاهش می‌دهد.

مرسدس بنز CLK-GTR

Mercedes Benz CLK آری، آن دکمه کوچکی که در آن میان مشاهده می‌کنید برای تعویض دنده تعبیه شده است. این دکمه‌ی کوچک که در نسخه‌ی رسمی مخصوص مرسدس بنز CLK-GTR یافت می‌شود، برای انتخاب حالت رانندگی D یا حالت دنده‌ی عقب R به کار می‌رود و پدال‌های روی فرمان، افزایش یا کاهش دنده را هنگام رانندگی بر عهده دارند.

سیتروئن ۲CV

Citroen 2CV سیتروئن ۲CV خودرویی با قیمتی مقرون‌ به‌ صرفه برای قشر عادی مردم بوده، اما با این‌ حال اجزایی با طراحی مبتکرانه و جذاب به همراه داشته است. دسته‌دنده‌ی آن به سمت کناره‌ها و جلو و عقب حرکت می‌کند و حرکت رو به بالا و پایین ندارد. با اینکه کمی عجیب به نظر می‌رسد، اما دارندگان این خودرو، عاشق این نوع طراحی بودند.

شورلت کامارو

Chevrolet Camaro آرایش H یا نعلی شکل دسته‌دنده‌ی دستی، خوب و قابل‌قبول است اما این سبک خاص از طراحی، به زیبایی هر‌چه تمام‌ بر تن کامارو و خودروهای عضلانی مشابه می‌نشیند. با این‌ که این نوع از طراحی، برتری خاصی نسبت به سایر انواع دسته‌دنده ندارد، اما از لحاظ زیبایی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و برازنده‌ی خودروهای عضلانی است.

آئودی R8

Audi نسل اول آئودی R8 اولین خودرویی نبود که از طراحی پنجره شانه‌ای برای دسته‌دنده‌ی خود استفاده کرد، اما طراحی عالی و ظاهر زیبای آن نسبت به دسته‌دنده‌های مشابه پیش از خود، حس بهتری را القا می‌کرد. منبع: زومیت

دیدگاه تان را بنویسید