فضانوردان ناسا در آزمایشگاه فضایی موفق به رشد گیاهی شده اند که می تواند اولین گلی باشد که تا به حال در این ایستگاه پرورش یافته است.

به گزارش جی پلاس، فضانوردان ناسا آزمایش رشد گیاهی را در آزمایشگاه فضایی انجام داده اند که پیش بینی می شود این گل در اوایل سال ۲۰۱۶ میلادی شکوفه بزند. شکوفا شدن این گل در آغاز سال میلادی جدید می تواند شروع متفاوت و زیبایی را برای فضانوردان در ایستگاه بین المللی فضایی ISS رقم بزند.

رشد این گل ها بخشی از آزمایشات فضانوردان ناسا به منظور رشد انواع مختلف گیاهان در ایستگاه فضایی بین المللی است. این پژوهش ها از آنجایی حائز اهمیت هستند که اگر ماموریت فضانوردان در فضا به درازا انجامید و مجبور باشند مدت طولانی تری را در فضا اقامت داشته باشند بتوانند از گیاهان طبیعی تغذیه کنند که نه تنها دارای ارزش غذایی بالایی هستند بلکه می توانند نیاز به محموله های غذایی که از زمین باید برای فضانوردان فرستاده شوند را نیز از بین ببرند.

کاشت گیاه Zinnia یا گل آهار در حالی است که در ماه آگوست نیز سه فضانورد از ناسا رشد و پرورش کاهو را در ایستگاه فضایی بین المللی تجربه کرده بودند. Trent Smith یکی از محققان ناسا که بر این پروژه فعالیت دارد، می گوید : « رشد یک گل از رشد گیاهی مانند کاهو بسیار با اهمیت تر است زیرا گل ها برای رشد به عوامل زیستی محیطی بسیاری نیازمندند و در نتیجه رشد چنین گیاهی نسبت به کاهو حساس تر است.»

محققان ناسا در حال بررسی و چگونگی رشد گیاهان گلدار در فضا هستند. محققان قصد دارند با رشد گل آهار به بررسی چگونگی گرده افشانی آن در فضای بسته ایستگاه بپردازند. محققان ناسا از پروژه های بزرگتری برای پرورش گیاهان خبر داده اند به طوری که کارشناسان آژانس فضایی قصد دارند تا سال ۲۰۱۷ میلادی به رشد گیاهانی مثل گوجه فرنگی نیز بپردازند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیدگاه تان را بنویسید