ناسا از یک سو مطئن شده که در مریخ آب شور در جریان است و از سوی دیگر مریخ نورد کنجکاوری را دارد که به رغم قابلیتهای چشمگیر نمی تواند از آن در این بخش هیجان انگیز مریخ استفاده کند.

به گزارش جی پلاس، پس از آنکه آژانس فضانوردی آمریکا چند هفته پیش از کشف نشانه های قطعی از آب جاری در مریخ خبر داد، حالا این پرسش مطرح می شود که مریخ نورد «کنجکاوی» تا چه محدوده ای مجاز خواهد بود که به اکتشافات خود در سطح این سیاره ادامه دهد؟

واقعیت این است که این مریخ نورد نباید از محدوده خاصی در مریخ فراتر رود زیرا احتمال آلوده شدن نقاطی از سطح این سیاره با آلودگی های احتمالی زمینی وجود دارد که شاید بر بدنه این مریخ نورد در حین خداحافظی از زمین چسبیده باشد.

به طور کلی ناسا اطمینان خاطر داشته است که مریخ نورد کنجکاوی در نقاطی از این سیاره حرکت می کند که نشانی از حیات در آن وجود ندارد و به همین دلیل پیش از پرتاب آن به فضا اقداماتی برای ایزوله کردن آن و نابودی ارگانیسم های میکروبی چسبیده به آن نکرده بود.

اما حالا که مشخص شده در سطح این سیاره آب شور در جریان است مشخص نیست که آیا ناسا برنامه ای برای استفاده از این مریخ نورد در این بخش از سیاره سرخ دارد یا نه؟

کاترین کانلی از دانشمندان ارشد ناسا می گوید: ما در تلاش هستیم تا نشانه هایی از حیات در مریخ پیدا کنیم و به همین دلیل می خواهیم مطمئن باشیم که چیزی از زمین به عنوان ارگانیسم زنده یا همان ذرات میکروبی راهی این سیاره نشده باشد. به عقیده این دانشمند، درصورتیکه آلودگی های میکروبی از زمین به مریخ برسد، آنگاه کشف حیات احتمالی در این سیاره امکانپذیر نخواهد بود.

ناسا تلاش همه جانبه ای برای کشف حیات مولکولی در مریخ آغاز کرده است و در صدد کشف نشانه هایی از سوخت و ساز در سطح ارگانیسم هاست. اما نکته مهم اینجاست که این سطح از سوخت و ساز در زمین هم وجود دارد و به دلیل آنکه مریخ نورد کنجکاوی پیش از پرتاب به سوی مریخ ایزوله نشده (حرارت ندیده است) این احتمال وجود دارد که این روبات نیز حاوی ارگانیسمهایی از زمین باشد.

البته ناسا در زمان پرتاب فضاپیمای «وایکینگ» به مریخ اقداماتی در زمینه ایزوله کردن آن انجام داد و برای این منظور مریخ نشین «وایکینگ یک» را در دمای ۲۳۳٫۱ فارنهایت و برای حدود ۳۰ ساعت حرارت داد. بدین ترتیب هرگونه آلودگی میکروبی احتمالی آن پیش از پرتاب به فضا از بین رفت.

اما فضاپیماهای بعدی نظیر Pathfinder و دیگر مریخ نوردان یعنی «روح» و «فرصت» چنین مراحلی را طی نکرده و بدون ایزوله شدن راهی مریخ شدند. ناسا علت ایزوله نکردن کنجکاوی را احتمال آسیب وارد آمدن به تجهیزات حساس آن عنوان کرده است.

حالا دانشمندان ناسا با توجه به قطعی بودن وجود آب شور جاری در مریخ خود را در برابر سؤال بزرگی می بینند: آیا می توان از مریخ نورد کنجکاوی که ایزوله نبوده و شاید حاوی آلودگی های میکروبی باشد برای توسعه اکتشافات در این بخش از سیاره سرخ هم استفاده کرد؟

منبع: خبرگزاری مهر