ژن‌درمانی جانبازان شیمیایی، در دستور کار محققان ایرانی

رییس مرکز تحقیقات ژنتیکی نور با بیان این که درمان جانبازان شیمیایی بیشتر بر اساس اصلاح علائم بوده است، گفت: در این مرکز مطالعاتی در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم از طریق ژن درمانی اقدام به درمان جانبازان شیمیایی کنیم.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، دکتر محمود تولایی پاسخگویی به نیاز و دغدغه سلامت جانبازان شیمیایی را از زمینه‌های تحقیقاتی این مرکز تحقیقاتی نام برد و یادآور شد: با وجود آنکه جانبازان شیمیایی در سال‌های بعد از جنگ تحت درمان و خدمات پزشکی قرار دارند ولی هر روز شاهد به شهادت رسیدن آنها هستیم.

رییس مرکز تحقیقات ژنتیکی نور اضافه کرد: مفهوم این امر آن است که اقدامات درمانی عمدتا مبتنی بر درمان علامتی و سعی در اصلاح علایم بوده است.

تولایی از آغاز مطالعاتی برای درمان جانبازان شیمیایی خبر و در این باره توضیح داد: علت تولید سلول معیوب قرار گرفتن عامل آسیب بر روی ترادف‌های ژنتیکی است و همین پدیده منجر به صدور اطلاعات غلط می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: از این رو ما مبنای تحقیقاتی خود را بر این اساس قرار دادیم که بتوانیم آسیب‌ها را برای جانبازان شیمیایی در سطح مولکولی شناسایی کنیم تا بتوانیم درمان آینده را در مسیر ژن درمانی طی کنیم.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، با تاکید بر این که پزشکی آینده به سمت پزشکی مولکولی در حال حرکت است، خاطرنشان کرد: این حرکت در دنیا در حال پیشرفت است و امیدواریم با همکاری متخصصان عرصه‌های مولکولی بتوانیم به توسعه علم پزشکی متناسب با پیشرفت‌های روز برسیم.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید