تاثیر زیست شناسی بر گرایشهای سیاسی انسان ها!

هر چند این روزها جنبش های پوپولیستی دیگر چپی و راستی ندارند و دنیای سیاست را تحت سلطه خود در آورده اند اما برخی ناظران با بی مسولیتی تاثیر و توانایی آنها را نادیده می گیرند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس به نقل از newscientist، دانشمندان در پی کشف ارتباط بین زیست شناسی و گرایشات سیاسی هستند تا به درک جهت گیری های پوپولیستی کمک کنند. جنبش های پوپولیستی نه تنها توجه افراد عادی جوامع را به سوی خود جلب می کنند بلکه در برابر نهاد های اقتصادی یا سیاسی که منافع آنها را تهدید می کنند، به شدت جبهه می گیرند. این موارد می توانند هم خارجی باشند و هم داخلی (ملی.)

جالب اینجاست که قوی ترین کاتالیزور جنبش های پوپولیستی موضوع "مهاجرت" است. نظام های سیاسی در اروپا معمولا یک جنبش راست گرای پوپولیست دارند که با مهاجر ها رابطه خوبی ندارد یا حتی به وضوح به آنها دشمنی می ورزد. این جنبش ها به طور معمول ۱۰ تا ۱۵ درصد و حتی میزان بیشتری از آرا را در انتخابات ها از آن خود می کنند. برای مثال نظرسنجی ها در ماه ژانویه نشان دادند که جبهه ملی ضد مهاجرت در فرانسه، محبوب ترین حزب این کشور است!

تحقیقات اخیر که با استفاده از اطلاعاتی از ساختار مغز و اسکن های ام آر آی، واکنش های روانشناختی و رفتار های ژنتیکی صورت پذیرفتند نشان دادن که جهت گیری سیاسی افراد عمیقا با نیروهای زیست شناختی در ارتباط است و این نیرو ها نیز تحت کنترل افراد نیستند. در واقع افراد علی رغم تردید اولیه، تمایل دارند تا اعتقاد داشته باشند که ایده های سیاسی، واکنش های عقلانی به حوادث مهم هستند و این موضوع نشان می دهد که ترجیحات سیاسی با فرآیند های ناخودآگاهانه در ارتباط هستند.

نتیجه این بررسی را می توان در این جمله خلاصه کرد: عواطف انسان ریشه در بیولوژی داشته و سیاست نیز ریشه در عواطف بشر دارد.

اکنون دو پرسش مطرح می شود: یک اینکه چرا میزان جذب افراد به جنبش های پوپولیستی فراز و نشیب بیشتری نسبت به سایر احزاب دارد؟ دوم اینکه چرا این جذب در میان برخی افراد بسیار قوی تر از دیگران است؟

زیست شناسی نمی تواند به خوبی به پرسش نخست پاسخ دهد. هرچند تغییرات محیطی همچون نزاع ها، زمینه زیست شناختی افراد را تغییر می دهند، اما تغییرات یکباره محیطی که می تواند بر روی زمینه زیست شناختی افراد تاثیر گذاشته و بر نتایج انتخابات ها موثر باشد، چندان رخ نمی دهند.

البته توضیحات غیر بیولوژیک و صرفا محیطی نیز پاسخ های بهتری برای این پرسش ها ندارند. اعتقاد عمومی این است که پوپولیست ها به هنگام ضعف اقتصادی یا تراژدی های دیگر سر بر می آورند. انسان ها نوعی تعصب منفی قوی دارند. ما به چیز های منفی بیش از مثبت توجه می کنیم. شرایط نابسامان می توانند پیامد های بیشتری برای حیات انسان ها به همراه داشته باشند پس ارگانیسم های موفق باید به این موارد حساس تر باشند. از دیدگاه روانشناختی، برخی افراد نسبت به حوادث مثبت و منفی به یک اندازه واکنش نشان می دهند و برخی بیشتر به منفی! این سخن دلیل تنوع در میزان تمایل افراد به پوپولیست ها را نشان می دهد.

افرادی که تعصب منفی زیادی دارند به رویکرد ها و افراد جدید تردید دارند و اطمینان، سنت و امنیت را ترجیح می دهند. پس به سیاست هایی روی می آورند که آسیب پذیری آنها را کاهش می دهد. به این ترتیب اختلاف در میزان تعصب منفی افراد بر تفکر آنها نسبت به موضوع مهاجرت و دیگر تهدیداتی که محور تمرکز پوپولیست ها هستند، تاثیر می گذارد. زمینه های بیولوژیکی که پوپولیسم را تقویت می کنند قابل تغییر نیستند. تعصب منفی به شدت در افراد ریشه دوانده و نمی توان به سادگی آن را تغییر داد. به این ترتیب حمایت انسان ها از جنبش های پوپولیستی همچنان ادامه خواهد یافت.

دیدگاه تان را بنویسید