دبیر ستاد سلولهای بنیادی:

بانک خون بند ناف در کشور باید تبدیل به یک طرح ملی شود

لینک کوتاه کپی شد

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: با توجه به ضرورت وجود بانک خون بند ناف در کشور اجرای این طرح باید به یک طرح ملی تبدیل شود.

به گزارش جی پلاس، محمد واسعی، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی در دومین جلسه ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی بیان کرد: در حال حاضر طرح بانک خون بند ناف در حال اجرا است ولی این طرح باید به یک طرح ملی تبدیل شده و حمایت های بیشتری از آن صورت گیرد.

وی افزود: در حال حاضر بانک خون بند ناف در مرکز رویان، سازمان انتقال خون و بیمارستان شریعتی وجود دارد ولی چندان همه گیر نشده و در سطح محدودی انجام می شود به همین منظور با تلاش های فراوان باید در جهت گسترش اجرای این طرح در سطح ملی گام برداریم زیرا در کشور به وجود چنین بانکی نیاز داریم.

واسعی با اشاره به طرح کلان ملی راه اندازی انستیتو های طب بازساختی در کشور، گفت: این طرح نیز در حال بررسی و انجام است و امیدواریم با تلاش و پیگیری های مستمر در سال آینده این انستیتو را در دانشگاه های تهران، شیراز و تبریز راه اندازی کنیم.

وی تصریح کرد: بهترین تجارت برای ما این است که در حوزه سلول های بنیادی واردات بیمار داشته باشیم نه صادرات، یعنی اینکه آنقدر مراکز مجهزی در کشور داشته باشیم که دیگر نیازی به صادر کردن بیماران به دیگر کشورها نداشته باشیم و همه آنها در کشور خودمان درمان شوند.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی، با اشاره به افزایش تعداد نیروی انسانی در حوزه سلول های بنیادی، خاطرنشان کرد: در اوایل کار تنها ۱۵ نفر در این حوزه فعالیت داشتند که با تلاش بیشتر و اقدامات انجام شده در حال حاضر ۴۵۰ متخصص در این زمینه در کشور فعالیت می کنند.

وی همچنین اظهار کرد: یکی از مهم ترین اقدامات ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی سیاست گذاری و کمک به تربیت و تعلیم نیروی انسانی متخصص در این حوزه است و این کار را جزء مهم ترین وظایف خود قرار داده است.

واسعی درباره اعزام هفت دانشجوی سلول های بنیادی به خارج از کشور، گفت: در حال حاضر اعزام هفت دانشجوی مورد تایید را برای کسب تکنولوژی های مورد نیاز در حوزه سلول های بنیادی به خارج از کشور در دستور کار داریم تا پس از کسب این تکنولوژی ها به کشور بازگشته و از علم آنها بهره بگیریم.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری درمان را به عنوان یکی از مهم ترین حیطه های فعالیت ستاد عنوان کرد و گفت: یکی از مهم ترین کارکردهای سلول های بنیادی حوزه درمانی آن است که تلاش می کنیم از این تخصص ها در حوزه درمان بیماری هایی مانند خون، غضروف ، استخوان و حتی سرطان استفاده کنیم.

وی بیان کرد: استفاده از سلول های بنیادی سرعت زیادی گرفته و امروزه بسیاری از بیماری های غیرقابل درمان نیز با استفاده از آن سلول ها درمانپذیر شده اند که باید تلاش کنیم در این حوزه نیز رشد کنیم.

واسعی، در ادامه با اشاره به اینکه بحث سلول های بنیادی نیاز به تامین زیرساخت دارد، گفت: تامین زیرساخت های مورد نیاز سلول های بنیادی بسیار ضروری است و باید نیاز ما به این زیرساخت ها تامین شود.

وی خاطرنشان کرد: با اعلام فراخوانی از کلیه کسانی که ایده های نو در زمینه سلول های بنیادی دارند دعوت شد تا ایده های خود را به ستاد معرفی کنند که پس از انتشار این فراخوان حدود ۳۰۰ طرح به ستاد ارسال شد که پس از بررسی و تایید مورد حمایت قرار می گیرند.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی درباره برنامه های آینده این ستاد، گفت: انتشار فراخوانی برای تامین ظروف آزمایشگاهی ، فعال سازی شبکه آزمایشگاهی ستاد ، تولیدکیت های Typing HLA ، تولید حیوانات آزمایشگاهی ، توسعه فلوشیپ و پسادکتری در این رشته، تشکیل بانک پوست و دندان ، تشکیل مراکز BMپیوند وفعال سازی بیمه در این حوزه از جمله برنامه هایی است که این ستاد در سال آینده پیگیری می شود.

منبع: خبرگزاری مهر

دیدگاه تان را بنویسید