آژانس فضانوردی اروپا (اسا) به زودی فضاپیمای بدون سرنشین خود را به فضا پرتاب می‌کند.

به گزارش جی پلاس، با چراغ سبزی که اسا نشان داده است، فضاپیمای فوق مدرن و بدون سرنشین IXV بر اساس زمان‌بندی از پیش صورت گرفته در یازدهم فوریه به فضا پرتاب خواهد شد.

پیش از این قرار بود فضاپیمای جدید اسا در نوامبر سال گذشته و از مرکز پرتاب‌های فضایی آژانس فضانوردی اروپا در گینه فرانسه راهی فضا شود که این مأموریت به دلیل نگرانی‌هایی که درخصوص ایمنی فضاپیما وجود داشت لغو و به سال ۲۰۱۵ موکول شد. حالا زمان دقیق پرتاب این سیستم فضایی مشخص شده است.

مهندسان اسا در ماههای گذشته تلاش کرده‌اند تا نگرانی‌های موجود را برطرف کرده و همه چیز را برای یک پرتاب آزمایشی بی‌نقص آماده کنند.

خوزه ماریبا گالیو سانز از مدیران ارشد پروژه پرتاب IXV می‌گوید: باتری‌های مخصوصی که در پرواز ۱۰۰ دقیقه‌ای فضاپیما فعال خواهند بود از ذخیره‌گاه انجماد خارج شده و در محل خود در سیستم فضایی نصب شده و حالا تنها منتظر آغاز شمارش معکوس هستیم.

فضاپیمای بدون سرنشین IXV پرچم‌دار تلاشهای اسا برای طراحی و ساخت نسل جدید فضاپیماهای با قابلیت استفاده مجدد در انجام مأموریت‌های مداری محسوب می‌شود.

این فضاپیما ۱۸۰۰ کیلوگرم وزن داشته و همچون بسیاری از سیستم‌های فضایی اسا در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی، ساختاری آیرودینامیک دارد.

فضاپیمای جدید ناسا ابعادی همچون یک خودرو دارد و برای سفرهای فضایی تا ارتفاع ۴۵۰ کیلومتری طراحی و ساخته شده است.

فضاپیما در حین بازگشت به اتمسفر زمین سرعت خیره کننده‌ای در حدود ۲۷ هزار و ۷۲۰ کیلومتر بر ساعت خواهد داشت.

پس از عبور از این مرحله و کاسته شدن از سرعت سرسام آور آن، چترهای نجات باز شده و در نهایت فضاپیما در اقیانوس آرام فرود می‌آید.

اسا ابراز امیدواری کرده که این مأموریت بدون هیچ مشکلی انجام شود.

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید