مخترع جوان دانشگاه آزاد موفق به تولید و ساخت گرافن اکساید در کشور شد.

احسان عزت پور قدیم عضو باشگاه پژوهشگران نخبه دانشگاه آزاد اسلامی و مجری طرح دارو رسانی هوشمند به اندام هدف در خصوص این طرح اظهار داشت: این طرح بر روی نانو ذرات گرافن اکساید تمرکز دارد و توانستیم با حداقل عوارض، از نانو ذرات مغناطیسی مانند آهن برای دارو رسانی هوشمند به اندام هدف استفاده کنیم. در این طرح به صورت اختصاصی بر روی سرطان کار می کنیم. به طور کلی داروهای شیمی درمانی، عوارض زیادی بر روی بدن انسان دارد و با این روش توانستیم این عوارض را به حداقل ممکن برسانیم.

او همچنین اظهار داشت: گرافن اکساید، نانو ذره‌ای است که سال ۲۰۰۴ توسط آندره گیم و کنستانتین نووسلوف از دانشگاه منچستر انگلیس به روش فیزیکیCVD برای استفاده در میکروسکوپ الکترونی تولید شد. کاشف این ماده در سال ۲۰۱۰ مدال نوبل فیزیک رو دریافت کرد. به بیان دیگر گرافن قوی‌ترین ماده‌ای است که تاکنون اندازه‌گیری شده است؛ استحکام این ماده ۲۰۰ برابر بیشتر از فولاد است. این ماده در صنایع الکترونیکی مانند تولید خازن‌ها و باتری و سنسورها و بیوسنسورها کاربردهای زیادی دارد. به عنوان مثال گرافن باعث می‌شود تا عمر باتری معمولی ۱۰ برابر افزایش پیدا کند. امروزه شرکت سامسونگ در صفحه‌های لمسی موبایل و تبلت‌های خود از صفحه‌های گرافنی استفاده کرده است. این ماده می‌تواند از فاسد شدن مواد و خراب شدن دندان هم جلوگیری کند. همچنین گرافن می‌تواند به عنوان یک حامل مناسب در رهایش هوشمند دارو در بافت هدف عمل کند.

برنده مدال طلای جشنواره مخترعان جهان کشور در همین رابطه افزود: این نانو ذرات همچنین کاربرد های گسترده ای در زمینه عکاس برداری با ام ار ای دارد و می تواند برای از بین بردن غده های سرطانی استفاده شود. چون غده های سرطانی سرعت رشدشان زیاد است و در مقابل دما بسیار مقاوم نیستند در حالیکه سلول های سالم تا چند ثانیه می توانند در مقابل دما مقاومت کنند. این نانو ذرات وقتی نور لیزر به آنها تابیده می شود فعال می شوند و دمایی حدود ۵۰ درجه دارد و می تواند ۹۰ درصد سلول های سرطانی را از بین ببرد و عوارضی هم برای سلول های سالم ندارد. این کار در آمریکا انجام می شود و ما هم قصد داریم از نانو ذراتی استفاده کنیم که عوارض جانبی نداشته باشد و بتواند به راحتی سلول های سرطانی را از بین ببرد. به همین منظور از نانو ذرات مغناطیسی استفاده می کنیم تا بتوانیم مانند یک کنترل از راه دور آنها را هدایت کنیم و اثر بخشی ان را افزایش دهیم.

عزت پور در خصوص تجاری سازی این طرح گفت: ابتدا باید گفت که فرایند ثبت اختراع بسیار طولانی است و مدتی هم شایعه شده بود که ایده ها دزدی می شود. در خصوص تجاری سازی هم باید بگویم این طرح هنوز به مرحله تجاری سازی نرسیده است. به طور کلی چون نانو رشته ای نو ظهوری است؛ بیشتر طرح ها در مرحله تحقیقاتی قرار دارند. متاسفانه در این زمینه صنعت از علم عقب است. اگرچه در ماشین سازی و رباتیک به برابری رسیدیم اما در زمینه نانو چون علم جوانی محسوب می شود تجاری شدن آن نیاز به زمان نیاز دارد. و صبعا کارهایی در این زمینه صورت گرفته که کافی نیست .

پژوهشگر برتر رشته شیمی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز مشکل دیگر در زمینه تحقیقات را مربوط به تحریم ها دانست و اظهار داشت: در طول پژوهش با مشکل دسترس نبودن مواد به دلیل تحریم ها مواجه هستیم. اما به طور کلی معتقدم اگر دانشگاه با صنعت همراه باشد کار محقق نیز راحت است.

دیدگاه تان را بنویسید