محققان فیزیولوژی دانشگاه سنت لوییس آمریکا موفق به کشف مولکولی شدند که ساعت درونی بدن را تنظیم می کند.

به گزارش جی پلاس، ساعت بدن یا ساعت بیولوژیکی، رشته ای از سلول های عصبی است که در مرکز مغز وجود دارد و چرخه خواب و کنترل هوشیاری را تنظیم می کند؛ همچنین تعدیل بسیاری از فرآیندهای فیزیولوژیکی بدن به عهده این سیستم است. ریتم مرکزی بدن هر روز با طلوع آفتاب مجددا راه اندازی می شود؛ نور آفتاب احساس شده توسط چشم ها در بخشی از مغز به نام هسته suprachiasmatic پردازش می شود. پس از آن ترشح هورمون های مرتبط با خواب، ریتم مرکزی را تنظیم می کنند. این قسمت از ساعت بدن تحت اختیار انسان نیست ولی طیف گسترده ای از سلول های بدن دارای ساعت هایی 'clocks'هستند که متاثر از غذای مصرف شده است. هنگامیکه عملکرد طبیعی ریتم شبانه روزی مختل شود، بدن دچار بیماری های متابولیک و بیماری های عصبی از جمله اختلال دو قطبی، اضطراب، افسردگی، اسکیزوفرنی و اختلالات خواب می شود. محققان دانشگاه سنت لوییس آمریکا موفق به کشف پروتئینی شده اند که فعالیت پروتئین های ساعت طبیعی بدن را هدایت و کنترل می کند. این پروتئین که REV-ERB نام دارد، به راحتی می تواند اختلالات ناشی از مشکلات ریتم شبانه روزی بدن را درمان کند. این مولکول هسته اصلی ساعت درونی بدن است. از ابتدای زندگی بر روی کره زمین و با تشکیل اولین سلول زنده، این فرآیند اساسی برای حفظ بقا وجود داشته است. تحقیقات قبلی نشان می دهد که افزایش ترشح هورمون انسولین یکی از مهمترین عوامل اختلال در ساعت بیولوژیکی بدن است. نتایج این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است. منبع : ایرنا