مدیر گالری گلستان مهمترین هدف برپایی نمایشگاه «صد اثر صد هنرمند» را شناساندن هنرمندان و خصوصا جوانان شهرستانی به خریداران آثار هنری در پایتخت عنوان کرد.

جی پلاس، جمعه ای که گذشت افتتاحیه نمایشگاه «صد اثر صد هنرمند» در گالری گلستان برپا شد. این رویداد یکی از قدیمی ترین رویدادهای تجسمی کشور است که بیست و چهارمین دوره اش در حال برگزاری است و تا ۲۷ مرداد به کار خود ادامه می دهد.

روز افتتاحیه جمعیت زیادی آمده بودند تا جایی که بیرون گالری صفی از علاقمندان تشکیل شده بود. فضای گالری گلستان بدون شک پاسخگوی برگزاری نمایشگاهی با این ابعاد و این میزان استقبال نیست. تمام دیوارهای گالری از بالا تا پایین پر شده بود از اثر هنری در ابعاد مختلف. مجسمه ها هم گوشه هایی از گالری چیده شده بودند.

سبک آثار از واقع گرا و طبیعت بی جان تا انتزاعی را در بر می گرفت و قیمت آثار هم تنوعی عجیب داشت. از اثر صد هزار تومانی در گالری پیدا می شد تا اثرهای میلیونی همچون اثر سهراب سپهری که با لیبل ۲۵۰ میلیون تومانی بیش از همه توجه ها را به خود جلب می کرد. ۱۹۵ هنرمند از سراسر ایران در این رویداد حضور دارند از جوان شهرستانی کمتر شناخته شده از شهرهایی مثل اصفهان، شیراز، بابل، قم تا هنرمندان به نامی چون آیدین آغداشلو، منیر فرمانفرمائیان، فریده لاشایی، ناصر اویسی، هوشنگ پزشک نیا، سیراک ملکونیان، حسین محجوبی، محمدعلی ترقی جاه، بهرام دبیری، جلال شباهنگی، محمد حسین عماد، رضا مای، عبدی اسبقی، بهمن نیکو، گلناز قدیری، حسین چراغچی، شمس الدین غازی و...

قرار گالری گلستان بر این است که به دلیل بالا بودن تعداد آثار (بالای ۲۰۰ اثر) و ظرفیت کم گالری، هر اثری که به فروش می رود از روی دیوار برداشته شود و اثر دیگری جایگزینش شود. روز افتتاحیه نزدیک به سی اثر به فروش رسید و سی اثر دیگر جایگزین شد.

لیلی گلستان، مدیر گالری گلستان که بارها بر این نکته تاکید کرده است که یکی از مهمترین اهداف این نمایشگاه شناساندن هنرمندان شهرستانی به خریداران آثار هنری در پایتخت است در این باره گفت: من اساسا موافق تمرکز زدایی هستم. به نظرم این درست نیست که همه اتفاق ها در تهران رخ بدهد. ما هنرمندانی در شهرستان ها داریم که واقعا کارهایشان بسیار خوب است بنابراین علاقمند هستم این افراد را وارد بحث اقتصاد هنر کنم. به این معنا که آثارشان را به مجموعه دارها معرفی کنم و یا به خریداران عادی که به دنبال خرید اثر خوب هستند. در این میان شناساندن جوانان شهرستانی مستعد در صدر اهداف گالری است.

وی ادامه داد: امسال به نظرم در این موضوع بسیار موفق عمل کردیم. از شهرستان های زیادی برای ما کار آمد که اکثر آنها از کیفیت خوبی برخوردار بودند و قبول شدند. در صورتی که ما سختگیری های زیادی در پذیرش آثار داریم و حتی خیلی از هنرمندان را از خود رنجاندیم. الان اگر ۲۲۰ کار به دیوار است یک چهارمش کارهای هنرمندان شهرستانی است. حتی فروش آثارشان در شب افتتاحیه خوب بود.

گلستان با انتقاد از متولیان هنر در شهرستان نیز گفت: ما سال ها پیش نمایشگاه «هفت نگاه» زا که با همکاری چند گالری برپا می شود در موزه هنرهای معاصر اصفهان برپا کردیم. جمعیت زیادی برای دیدن آثار آمدند و استقبال خوبی شد اما ما حتی یک عدد کار هم آنجا نفروختیم. در حالیکه در اصفهان هم آدم های فرهنگی زیادی هست و هم افراد ثروتمند. این نکته تنها نشان دهنده این مسئله است که شهرستانی ها با خرید آثار هنری آشنا نیستند و برای این منظور از طرف متولیان امر هنر فرهنگ سازی نشده است.

وی بیان کرد: من نمی توانم برای هنر دوستان در شهرستان ها تکلیفی در این زمینه روشن کنم اما می توانم هنرمندان شهرستانی را به تهران بیاورم و هنر آنها را معرفی کنم و بازاری برای هنرشان فراهم کنم.

مدیر گالری گلستان درباره دیگر اهدافش از برپایی این نمایشگاه نیز گفت: من از روز اول که این نمایشگاه را برپا کردم یا در هر نمایشگاه دیگری که برپا می کنم این علاقه را دارم که مردم عادی بتوانند اثر هنری بخرند. برای همین حتی امکان قسطی خریدن اثر و دادن چک مدت دار را برای خرید اثر در این گالری فراهم کردم. از اینکه یک کارمند هم بتواند یک اثر هنری بخرد بسیار خشنود می شوم. الان در این نمایشگاه از هر طبقه اجتماعی با هر میزان بودجه و با هر سلیقه ای می توانید کار بخرید و این موضوع برای من راضی کننده است.

این گالری دار باسابقه درباره فضای محدود گالری گلستان و امکان گسترش فضای گالری نیز توضیح داد: ما تصمیم بر گسترش فضای گالری داشتیم اما در موضوعات اداری و شهرداری گیر کردیم. الان داریم فکر می کنیم که این کار را انجام دهیم اما بودجه زیادی می خواهد و مجبور می شویم مکان گالری را تغییر دهیم اما در فکر این کار هستیم.

بیست و چهارمین نمایشگاه «صد اثر صد هنرمند» تا ٢٧ مرداد در گالری گلستان به نشانی دروس، خیابان کماسایی پلاک ۳۴ دایر خواهد بود. علاقمندان می توانند همه روزه (غیر از پنجشنبه ها) ساعت ۱۶ تا ‏۲۰ از این نمایشگاه دیدن و خرید کنند.

منبع: مهر

دیدگاه تان را بنویسید