مرثیه‌ای برای آخر خط تهران

سه عکاس در یک نمایشگاه، اتفاق تلخی را که برای درخت‌های توت یکی از مناطق تهران افتاده است، به‌نمایش می‌گذارند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، نشست خبری نمایشگاه «دیستوپیای توتستان» با حضور کوروش ادیم، امیر علیمی،‌ اشکان پیرزاد‌ (عکاسان نمایشگاه) و امید شمس (مدیر گالری هپتا) برگزار شد. ادیم در این نشست با اشاره به این‌که امروزه گالری‌ها به دلایل مختلف با پروژه‌هایی که مستقیما پول‌ساز نیستند، همکاری نمی‌کنند، گفت: گالری هپتا به این پروژه با دقت خیرخواهانه نگاه کرد و با این‌که این آثار امید زیادی به فروش‌شان نمی‌رود، همراه ما بود. این عکاس ادامه داد: یک ایرانی معاصر و پایتخت‌نشین گرفتاری‌هایی دارد که عکاسان این نمایشگاه سعی کردند آن‌ها را به زبان خود نشان دهند. عکس‌های این نمایشگاه کاملا نگاه زیست‌بوم‌نگارانه دارند به‌عنوان کسانی که واسطه‌ای بین شهر وآدم‌ها هستیم به این فضا وارد شدیم. هرچند آشنایی ما با توتستان اتفاقی بود، اما این‌که طمع صاحبان این فضا آن‌ها را وادار کرده بود که قسمت اعظم درختان توت این منطقه را نابود کنند و بسوزانند جای تأسف دارد. به همین دلیل، تصمیم گرفتیم آن را سوژه کارهای خود قرار دهیم. او اظهار کرد: عکس‌های ما آیینه‌ای در مقابل صورت طمع‌ورزان هستند. امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده این نمایشگاه به شهرستان‌ها و مراکز استان‌های دیگر هم برود. همچنین ممکن است نمایشگاه در چند پایتخت اروپایی و آمریکا هم برگزار شود، چون مسأله محیط زیست، مسأله همه دنیاست و فقط گریبان‌گیر ما نیست. اصحاب هنر و ادبیات بهترین مراجع انعکاس این دنیای تیر و تار هستند. وظیفه انسانی و بدیهی آن‌هاست که آثاری را با این موضوعات خلق کنند. وی همچنین بیان کرد: معصومه ابتکار، رییس سازمان محیط زیست همراهی دوستانه‌ای با این نمایشگاه داشت و مطلبی را هم مخصوص این نمایشگاه نوشت. دیدگاه ایشان این‌طور بود که کسانی که به‌صورت اختیاری به فکر محیط زیست هستند، موثرتر می‌توانند در زمینه محیط زیست فعالیت کنند. ادیم گفت: ما برای این نمایشگاه هم به‌صورت سه نفره و هم به‌صورت انفرادی از توتستان عکاسی کردیم. در جلساتی که گذاشته شد، عکس‌های ما ابتدا گرایش‌ها و نگاه خاص خود را داشتند، اما در نهایت نگاه اصلی، همان نگاه زیست‌محیطی و بومی بود. اگر به موضوع نمایشگاه، نگرش جهانی داشته باشیم متوجه می‌شویم که پایتخت دیگر کشورهای دنیا هم با این معضل دست‌وپنجه نرم می‌کنند. اگر به‌عنوان یک ایرانی با این کارمان از طمع‌ورزی‌های مالکان خصوصی گله کنیم‌، به همه‌ی رفتارهای خصوصی افراد در این موارد انتقاد کرده‌ایم. در بخش دیگری از این نشست، امیر علیمی، یکی دیگر از عکاس این نمایشگاه اظهار کرد: پروژه، یک بخش موضوعی دارد که خود درختان توتستان است و در عکس‌ها نمایان هستند. این درخت‌ها توسط صاحبان این محل با هدف تغییر کاربری سوزانده شده‌اند. آنچه بیشتر در عکس‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد، فضاهای خالی است که متعلق به درخت‌های از بین رفته است. او افزود: متأسفانه با این اقدام، گله‌های دام در این منطقه چرا می‌کنند و ناهنجاری‌هایی مثل حضور معتادان را نیز شاهد هستیم. فضای ناکجاآبادی به‌وجود آمده که به‌خاطر نابخردی مالکان این منطقه است و ما سعی کردیم در عکس‌های‌مان این فضای عجیب و غریب را نشان دهیم. اشکان پیرزاد، دیگر عکاس این نمایشگاه نیز با بیان این‌که عکاسی مستند از تمایلات شخصی فعالیت هنری او محسوب نمی‌شود، گفت: این تجربه باعث شد نگاه جدیدی نسبت به محیط زیست و زندگی خودم داشته باشم. متأسفانه عکاسی مستند در ایران با هجوم جوانانی روبه‌رو است که با تکنولوژی‌هایی مانند گوشی‌های همراه به سمت مستند هنری می‌روند و روی عکس‌ها، ادیت و دست‌کاری‌ می‌کنند. عکس‌های این نمایشگاه می‌تواند عکاسی مستند فراموش‌شده را یک‌بار دیگر به‌نمایش بگذارد. در پایان این نشست، امید شمس، مدیر گالری هپتا درباره شکل‌گیری این گالری گفت: ایده هپتا فعالیت در فضای مجازی بود تا آثار تجسمی را به‌نمایش بگذارد؛ اما بدون داشتن یک فضای فیزیکی، وزارت ارشاد مجوز نمی‌داد. بنابراین مجبور شدیم مکانی را در کمترین فرصت برای گالری در نظر بگیریم. او ادامه داد: نمایشگاه توتستان به‌خاطر نشان دادن مکانی از پایتخت که به‌عنوان آخر خط تهران و بخش پنهانی آن است،‌ مورد توجه ما قرار گرفت و دیدیم که پشت هر فریم فکر، متن و گفت‌وگو است. وی افزود: در فضای تجسمی ایران مشکلات زیادی وجود دارد. با این حال گالری هپتا برای کسانی که تا به حال امکان برگزاری نمایشگاه و ارائه آثارشان را نداشته‌اند فرصتی را فراهم کرده است. نمایشگاه «دیستوپیای توتستان» ۱۷ مهرماه از ساعت ۱۶ تا ۲۱ در گالری هپتا به نشانی پاسداران‌، اختیاریه جنوبی‌، رازقی شمیرانی‌، شماره ۳۰ افتتاح می‌شود. منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید