شاید شرکت در مسابقات استعدادیابی خوانندگی برای‌شان فرجام خوبی نداشته که تصمیم گرفتند، به ایران بازگردند و در اینجا فعالیت هنری‌شان را ادامه دهند. شاید آکادمی‌های موسیقی خارج از کشور فقط زرق و برق دارند و حمایتی از شرکت‌کنندگان نمی‌کنند. شاید هم حضور در این آکادمی‌ها یک دست‌گرمی و فرصتی برای کسب شهرت است. به گزارش جی پلاس، مسابقات استعدادیابی خوانندگی از اواخر دهه‌ی ۸۰ در شبکه‌های فارسی‌زبان پا گرفتند. هرچند در ابتدای فعالیت، با استقبال مخاطبان روبه‌رو شدند، اما این محبوبیت دیری نپایید و با وجود شایعه‌های متعدد درباره فعالیت این آکادمی‌ها، جذابیت‌ آن‌ها رو به افول گذاشت. جوانان زیادی از ایران مشتاق حضور در این مسابقات یا بهتر بگوییم «شوهای تلویزیونی» بودند. نحوه‌ی حضور این‌گونه بود که باید مقابل هیئت داوری تست صدا می‌دادند و اگر پذیرفته می‌شدند، اجازه‌ی آموزش دیدن توسط داوران را پیدا می‌کردند. البته وجاهت هنری اعضای هیئت داوری به‌شکل جداگانه باید مورد قضاوت کارشناسان قرار گیرد. بعد از طی کردن روندی خاص، خوانندگان برتر انتخاب می‌شدند و دیگر هم خبری از آن‌ها در فضای حرفه‌ای نبود. در این میان، گویا برخی شرکت‌کنندگان در این‌گونه مسابقه‌ها در سال‌های گذشته ترجیح داده‌اند به ایران بیایند و در این کشور به‌شکل مجاز و با چارچوب فعالیت کنند. برخی آلبوم و کنسرت دادند و برخی دیگر هم هنوز پیگیر کارهای‌شان هستند.

امیرحسین کریمی
امیرحسین کریمی امیرحسین کریمی یکی از شرکت‌کنندگان در آکادمی موسیقی شبکه‌ی ماهواره‌ای «من و تو» بود. او در این برنامه، خود را ساکن نروژ معرفی کرد و در همان دوران هم طرفداران زیادی پیدا کرد. او به‌عنوان یکی از استعدادهای این آکادمی معرفی شد و توانست تا مراحل نیمه‌نهایی پیش رود. پس از پایان این شوی تلویزیونی، دیگر خبری از او و دوستانش نبود تا اینکه سال ۹۲ خبر رسید، امیرحسین کریمی در ایران است. پس از حضور او در ایران، در خیلی از برنامه‌های هنری رسمی حضور پیدا کرد و در مواردی با هنرمندان ایرانی عکس یادگاری گرفت. شرکت در یک برنامه‌ی نمایش‌نامه‌خوانی در بنیادی خیریه، از این جمله بود. امیرحسین هنوز فعالیت موسیقی خود را به‌طور رسمی در ایران آغاز نکرده است، اما از گوشه و کنار اخباری غیررسمی به گوش می‌رسد مبنی بر این‌که باید منتظر آلبوم این خواننده‌ی جوان باشیم.
رحمان
رحمان رحمان یکی دیگر از شرکت‌کنندگان مسابقات استعدادیابی شبکه‌ی «تی‌وی پرشیا» بود. او که نسبتا جا افتاده‌تر از سایر هم‌دوره‌ای‌هایش در این شوی تلویزیونی بود، توانست مقام نخست را کسب کند. رحمان با وجود کسب مقام نخست به ایران بازگشت و تلاش کرد تا فعالیتش را به‌صورت مجاز در ایران ادامه دهد. فعالیت رسمی او در قالب یک اجرای صحنه‌ای در گرگان آغاز شد و او حالا در حال کار روی یک آلبوم موسیقی است. شهرام شکوهی شهرام شکوهی که اکنون یکی از خوانندگان مجاز و فعال در کشور است هم یکی از شرکت‌کنندگان همین مسابقات استعدادیابی بود. او نوروز سال ۱۳۸۸ در این‌گونه مسابقه‌ها حضور پیدا کرد و قطعه‌ی «مدارا» را برای داوران خواند.
شهرام شکوهی در جشنواره موسیقی فجر
او در پاسخ به انتقاد داوران به شیوه خوانندگی‌اش، دلایل فنی آورد، اما سرانجام اجازه‌ی حضور در فینال را پیدا نکرد. شکوهی خودش دلیل شرکت در این مسابقه، بیان دیدگاه‌ها و انتقادهایش نسبت به داوران عنوان کرد. او در سال‌های بعد، راه فعالیت در کشورش را پی گرفت. او سرانجام آلبوم «مدارا» را در سال ۹۰ منتشر کرد و با انتشار این اثر، فصل جدیدی در زندگی‌اش رقم خورد. مهران آتش خبر حضور مهران آتش در ایران که چند سال پیش در یک آکادمی موسیقی مقام نخست را کسب کرد، چند روزی است که شنیده می‌شود. خود او چند روز پیش، خبر حضورش در ایران را در صفحه‌ی اینستاگرامش منتشر کرد. گویا او هم به‌دنبال گرفتن مجوز برای فعالیت مجاز در حوزه موسیقی است. منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید