تهیه کننده و تامین کننده مالی فیلم «گرگ وال استریت» با رد اتهاماتی مبنی بر استفاده از پولشویی از یک صندوق سرمایه دولتی مالزیایی در ساخت این فیلم، گفت که این فیلم سالم ساخته شده است.

جی پلاس، در حالی که چندی پیش گفته ‌شد اف‌بی‌آی بر این باور است که ۱۰۰ میلیون دلار از بودجه فیلم «گرگ وال استریت» که لئوناردو دی‌کاپریو از بازیگران آن بود و به کارگردانی مارتین اسکورسیزی ساخته شد از یک صندوق سرمایه دولتی مالزیایی به دست آمد، تهیه کننده مالی این فیلم این اظهارات را رد کرده است.

این در حالی است که پس از اف‌بی ای، دپارتمان عدالت آمریکا نیز دیروز چهارشنبه با اظهاریه‌ای علیه رد گرانیت تهیه کننده مالی فیلم، ادعا کرده این فیلم با سرمایه‌ای ساخته شده که حاصل پولشویی بوده است.

گفته شده بیش از ۱۰۰ میلیون دلار از بودجه تهیه فیلم «گرگ وال استریت» مارتین اسکورسیزی که در سال ۲۰۱۳ نامزد اسکار بوده، از یک صندوق سرمایه دولتی مالزیایی تامین شده که مرتبط با رسوایی بزرگ مالی است.

بر مبنای این تحقیقات این بودجه تقریبا از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ برای این که صرف پروژه‌های توسعه بخشی به اقتصاد مالزی و مردم آن شود، تامین شده بود و اصلا قرار نبود وارد صنعت فیلم شود. در واقع یک صندوق سرمایه دولتی مالزی به منظور توسعه اقتصادی داخلی باید از این بودجه استفاده می‌کرد.

این صندوق که با نام «۱MDB » فعالیت می‌کرد به جای هزینه این پول در امر توسعه داخلی، بخشی از آن را به کمپانی تهیه هالیوودی «رد گرانیت پیکچرز» داد که کنترل آن را ریزا عزیز، پسرخوانده نجیب تون رزاق نخست‌وزیر مالزی بر عهده دارد.

حال رد گرانیت با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده اصلا اطلاعی از این مسایل نداشته و اظهاریه دادگاه را رد می‌کند.

در این بیانیه آمده است: «واضح است که پسرخوانده نخست وزیر مالزی از سهامداران این کمپانی است ، اما این کمپانی هیچ کار خلافی انجام نداده است و انتظار صدور چنین دادخواستی را نداشت.»

هنوز کسی در رابطه با این پرونده دستگیر نشده، اما این کمپانی قول مساعدت برای بررسی در فایل‌ها و پرونده‌ها را داده است.

نخستین گزارش‌ها در این باره در ماه فوریه توسط «ددلاین هالیوود» منتشر شد و سپس اف‌بی ای تایید کرد پای لو تاک ژو، یک نیویورکی بدنام که دوست عزیز بوده هم در این پرونده در میان است. این فرد ۳۴ ساله با خرید املاک چند میلیون دلاری در نیویورک و لس‌آنجلس و خرید آثار هنری گران‌قیمت برای خود اسم و رسمی به هم زده و موفق شده است تا رابطه نزدیکی با سلبریتی‌هایی چون دی‌کاپریو و پاریس هیلتون ایجاد کند.

در این پرونده بانک گلدمن ساکس نیز درگیر شده زیرا در پایه‌ریزی و مدیریت «۱MDB » دست داشت.

نیویورک پست پیشتر گزارش کرده بود پنج کشور از جمله ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه به دنبال شواهد پول‌شویی هستند.

سه ماه پس از آغاز فیلمبرداری فیلم «گرگ وال استریت»، کمپانی رد گرانیت به عنوان هدیه تولد جایزه اسکاری را که برای بهترین بازیگری در فیلم «در بارانداز» به مارلون براندو داده شد و حدود ۶۰۰ هزار دلار قیمت داشت به دی کاپریو داد.

شش ماه بعد از اکران فیلم «گرگ وال استریت» دی‌کاپریو، عزیز و لو در جام جهانی بزریل شرکت کردند و در قایق تفریحی ۴۸۲ فوتی متعلق به سعودی‌ها خوش گذراندند.

این رسوایی سال گذشته و وقتی به اطلاع عموم مردم رسید که «ساراواک ریپورت» یک سایت واقع در بریتانیا که هدایت آن را یکی از روزنامه‌نگاران سابق بی‌بی‌سی بر عهده دارد، مجموعه‌ای از ایمیل‌های داخلی بین «۱MDB » و کمپانی انرژی سعودی پتروسعودی را منتشر کرد. به گفته ساراواک ریپورت، این ایمیل‌ها نشان دادند که ۷۰۰ میلیون دلار سرمایه مرتبط به قراردادی بین «۱MDB »​ و پتروسعودی به حساب بانکی‌ای فرستاده شده که متعلق به کمپانی لو است.

«گرگ وال استریت» با بازی دی کاپریو و کارگردانی اسکورسیزی نامزد ۵ اسکار شد و ۳۹۲ میلیون دلار در سراسر جهان فروش کرد.

منبع: مهر

دیدگاه تان را بنویسید