غلامرضا موسوی از تهیه‌کنندگان پیشکسوت معتقدست فیلم‌هایی که سال قبل در بخش ملی فجر به نمایش درآمده‌اند نباید در بخش جهانی هم شرکت داده شوند و این نقیصه باید در سال‌های بعد رفع شود.

جی پلاس، غلامرضا موسوی دبیر هیات رییسه شورای عالی تهیه‌کنندگان دیدگاه خود را نسبت به برگزاری سی‌‌وچهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر اینگونه بیان کرد: از نظر من امسال اولین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر به‌شمار می‌رود به دلیل اینکه پیش از این بخش جهانی این جشنواره زیر سایه بخش ملی جشنواره قرار داشت و دیده نمی‌شد. دلیل آن نیز خیلی طبیعی است چراکه حضور فیلم‌های سینمای ایران، کارگردانان و بازیگران مطرح سبب می‌شد که همه نگاه‌ها به سمت آنها برود. علاوه بر آن جشنواره فیلم فجر همزمان با جشن‌های انقلاب برگزار می‌شود و این مساله مزید بر علت است تا بخش سینمای ملی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی بخش بین‌المللی دیده نمی‌شد و ما هر چند برای این بخش هزینه می‌کردیم اما تمام فکر و ذکرمان، بخش ملی و خوب برگزار شدن آن بود. مسئولان جشنواره همیشه نگران این بودند که کسی مخالفتی نکند و مشکلی با جشنواره نداشته باشد. به همین دلیل همه چیز زیر سایه بخش ملی گم می‌شد.

افق ۱۰ ساله ترسیم کنیم

موسوی با تایید سیاست جداسازی بخش ملی و بین المللی جشنواره فیلم فجر توضیح داد: جدا شدن بخش جهانی از بخش ملی می‌تواند ما را به سمتی ببرد که در ۱۰ سال آینده و با برنامه‌ریزی بسیار دقیق و تعیین کردن هدف، به جایی برسیم که صاحب یک جشنواره جهانی شویم؛ جشنواره‌ای که در منطقه دارای نفوذ، اعتبار و احترام باشد.

این تهیه‌کننده سینما درباره نوزدهمین بازار فیلم ایران نیز بیان کرد: برگزاری بازار در کنار این جشنواره بیشتر برای رنگ و لعاب دادن بوده و ما برای فروش فیلم خود به خارج از کشور و رسیدن به اهدافی مانند حضور در بازارهای جهانی، نیازمند برنامه‌ریزی‌هایی دقیق‌تری هستیم. در حال حاضر بازارهایی که در داخل کشور برگزار می‌شوند چندان نمی‌توانند نتیجه‌‌بخش باشند و اساساً تا امروز هم نتیجه‌ای نداشته‌اند. طی ۱۸ دوره برگزاری این بازار، هیچ اتفاقی برای سینمای ایران رخ نداده است و در آینده نیز با چنین سبک برگزاری، اتفاق قابل توجهی رخ نمی‌دهد.

دبیر هیات رییسه شورای عالی تهیه‌کنندگان ادامه داد: معتقدم ما باید با یک برنامه‌ریزی مناسب بتوانیم از افرادی استفاده کنیم که در بخش بین‌الملل تجربه دارند و پیش از این بارها در بازارهای مختلف جهانی شرکت داشته‌اند. در بازار ایران هیچ شرکت‌کننده‌ای نمی‌آید که تنها فیلم ایرانی بخرد، بلکه کسانی حضور پیدا می‌کنند که می‌خواهند فیلم‌های خود را بفروشند. البته این شرایط را رسانه‌هایی مانند تلویزیون ایجاد کرده‌اند.

توصیه‌هایی درباره بازار فیلم

موسوی تصریح کرد: بازاری که خریدار نداشته باشد اتفاقی برای آن رخ نمی‌دهد. بعید می‌دانم اتفاقی هم در بازار فیلم ایران رخ دهد و این بازار تنها می‌تواند به جشنواره فیلم فجر رنگ و لعاب دهد. توصیه من به مسئولان سینمای ایران این است که برای حضور ما در بازارهای جهانی، برنامه‌ریزی بسیار دقیق، مستمر و بلندمدت داشته باشند تا بتوانیم به اهدافی چون فروش فیلم‌ها و نمایش آن در سینماهای خارجی و شبکه‌های مختلف جهانی و حتی حضور در شبکه VOD دست پیدا کنیم.

این تهیه‌کننده سینما با اشاره به فیلم‌های حاضر در این دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر بیان کرد: اعتقاد دارم فیلمی که در جشنواره ملی فجر نمایش داده شده است نباید در جشنواره جهانی دوباره نمایش داده شود. یکی از جذابیت‌های هر جشنواره‌ای این است که فیلم‌ها را برای اولین بار در آن جشنواره ببینیم.

موسوی در پایان گفت: همچنین فکر می‌کنم باید اعلام شود فیلم‌هایی که در بخش بین‌الملل فجر نمایش داده می‌شود نباید در بخش ملی نیز نمایش داده شود. این مساله به جذابیت جشنواره کمک می‌کند و به آن اهمیت داده می‌شود. در حال حاضر تنها می‌توان گفت که فیلم‌های دست دوم ایرانی و فیلم‌هایی که قبلاً نمایش داده شده است، وارد این جشنواره شده‌اند.

منبع: مهر

دیدگاه تان را بنویسید