هر سال اهدای جوایز بفتا احتمال برنده شدن جوایز اسکار را نیز برای برندگان این جایزه تقویت می‌کند اما آیا امسال برندگان بفتا می‌توانند چنین امیدی در سر داشته باشند؟

جی پلاس، ۲۳ فوریه آخرین روز رای‌گیری برای اعضای آکادمی اسکار است. پنج روز پیش از فرا رسیدن مراسم اسکار باید همه اعضا آرای خود را ارسال کرده باشند و اعلام برندگان بفتا بسیار به این تاریخ نزدیک است و در واقع حدود یک هفته پس از اعلام اسامی برندگان بفتا، اعضای آکادمی باید انتخاب خود را انجام دهند.

در پنج سال اخیر برندگان بفتا و اسکار در بخش بهترین فیلم، بهترین بازیگر مرد و زن و بهترین کارگردان، حداقل در سه مورد در هر سال مشترک بوده است.

در حالی که امسال سه امیددار اصلی اسکار «بازگشته»، «کسری بزرگ» و «کانون توجه» هستند، «بازگشته» فیلمی است که بفتا به عنوان بهترین فیلم انتخاب کرده و این انتخاب می‌تواند به اسکاری‌ها هم کمک کند تا این فیلم را در راس ببینند. برخی از منتقدان آمریکایی معتقدند «کانون توجه» در حاشیه قرار می‌گیرد و این «کسری بزرگ» است که انتخاب اخیرش از سوی تهیه کنندکان آمریکا، یک سکوی پرش برایش به وجود آورده و انتخاب آنها در هشت سال اخیر در تعیین برنده اسکار تاثیرگذار بوده است.

در بخش بهترین بازیگر مرد انتخاب بفتا لئوناردو دی کاپریو بوده و او با دریافت این جایزه نشان داد که دیگر وقت گرفتن اسکار هم برایش رسیده است. انتخاب این بخش در پنج سال اخیر چهار بار بین بفتا و اسکار مشترک بوده است. بسیاری از اعضای آکادمی از شاخه بازیگران هستند و همه یکصدا بازی او را تحسین کرده‌اند. سختی فیزیکی اجرای این نقش و شرایط محیطی و سرمایی که کار در آن فضا انجام شد همه عواملی هستند که کفه را به نفع دی‌کاپریو سنگین می‌کند.

برنده بخش فیلمبرداری بفتا یعنی امانوئل لوبسکی هم نیازی ندارد تا در دریافت اسکار شک کند زیرا او تا به حال موفقیت‌های زیادی کسب کرده و دریافت سه اسکار پشت سر هم با توجه به اهدای جایزه انجمن فیلمبرداران برای او دور از ذهن نخواهد بود. او در دو سال اخیر برای فیلمبرداری «جاذبه» و «مرد پرنده‌ای» اسکار را به خانه برده است.

با وجود این که ایناریتو از بفتا جایزه بهترین کارگردان را دریافت کرد و جایزه انجمن کارگردانان را نیز دو روز پیش از آن به خانه برد، او رقابت سختی با آدام مک کی سازنده «کسری بزرگ» و تام مک کارتی کارگردان «کانون توجه» در پیش دارد. این نظر میان رای دهندگان اسکار وجود دارد که سزاوار نیست تا یک نفر دو سال متوالی چنین جایزه‌ای را دریافت کند و حسرت آن به دل دیگری بماند.

لندن به بری لارسون برای «اتاق» جایزه بهترین بازیگر زن را داد و به نظر می‌رسد او شایسته است تا در بخش بهترین بازیگر زن یک بار دیگر روی سن جایزه بگیرد اما در بخش بازیگر مکمل در حالی که بفتا تاج خود را بر سر مارک ریلنس گذاشت او رقابت سرسختی با سیلوستر استالونه برای «کرید»، تام هاردی برای «بازگشته»، مارک روفالو برای «کانون توجه» و کریستین بیل برای «کسری بزرگ» پیش روی دارد.

کیت وینسلت نیز اصلا به نظر نمی‌رسد بتواند موفقیت شب بفتا را تجربه کند و به عنوان بازیگر نقش مکمل زن اسکار را از آن خود کند. او با رونی مارا برای «کارول» و جینفر جیسون‌لی برای «هشت نفرت انگیز» روبه روست.

در حالی که فیلمنامه اقتباسی به «کسری بزرگ» رسید و «کانون توجه» جایزه فیلمنامه اوریجینال را از انجمن نویسندگان گرفت، به نظر می‌رسد این به نوعی بازتاب صدای اسکار هم باشد.

هشتاد و هشتمین مراسم اسکار ۲۸ فوریه برگزار می‌شود.

منبع: مهر

دیدگاه تان را بنویسید