«تاکسی» پناهی، خرس طلا گرفت

شصت و پنجمین جشنواره فیلم برلین با اعلام برندگان بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، در این دوره از فستیوال فیلم برلین، خرس طلایی بهترین فیلم سال به «تاکسی» ساخته جعفر پناهی تعلق گرفت. جایزه اصلی هیات داوران شامل جایزه خرس نقره‌ای برلین برای فیلمی که رتبه دوم را از آن خود می‌کند نیز به فیلم «کلوب» ساخته پابلو لارین کارگردان اهل شیلی رسید.

جایزه بهترین کارگردانی به طور مشترک به دو کارگردان اهدا شد؛ رادو جود از رومانیا برای فیلم «آفرین!» و ماگورزاتا زومووسکا کارگردان لهستانی برای فیلم «بدن» موفق به کسب این افتخار مشترک شدند. همانطور که بسیاری انتظارش را می‌کشیدند، بازیگران اصلی فیلم «۴۵ سال» ساخته اندرو هی برای نقش‌آفرینی‌های متفاوت خود موفق به کسب جوایز بهترین بازیگران نقش اول شدند. تام کورتنی جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد و شارلوت رمپلینگ جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را برای حضور در این فیلم از آن خود کردند.

این جوایز و برندگان آن‌ها توسط هیات داوران هفت نفره‌ای که مسئولیت هدایت آن بر عهده دارن آرونفسکی کارگردان و تهیه‌کننده آمریکایی بود، مشخص شدند. در شصت و پنجمین دوره این فستیوال ۱۱ روزه که در قلب کشور آلمان برگزار شد، بیش از ۴۰۰ فیلم روی پرده‌های بزرگ به نمایش درآمدند که از میان آن‌ها ۱۹ فیلم در قسمت اصلی مسابقات برای دریافت جایزه اصلی رقابت می‌کردند.

جایزه آلفرد باوئر به فیلم «آتشفشان ایکس‌کانول» ساخته جیرو بوستامانته کارگردان گوآتمالایی رسید. این فیلم داستان یکی از جوامع بومی را تعریف می‌کند که در دامنه یکی از کوه‌های آتشفشانی زندگی می‌کنند. هیات داوران علت اهدای این جایزه به فیلم بوستامانته را «پرسپکتیو جدید هنری» که فیلم او ارایه می‌دهد، ذکر کردند. جایزه بهترین فیلمنامه هم برای فیلم مستند «دکمه مروارید» به پاتریسیو گوزمان اهدا شد.

جایزه هیات داوران بخش مسابقه بین‌الملل فیلم کوتاه نیز خرس طلای بهترین فیلم کوتاه را به «حسانا» به کارگردانی نا یانگ-کیل از کره جنوبی اهدا کرد و خرس نقره‌ای به «بد‌رقص» به کارگردانی جوانا آرنو از آمریکا رسید. جایزه بهترین فیلم بلند اول نیز به «۶۰۰ مایل» به کارگردانی گابریل ریپستاین از مکزیک تعلق پیدا کرد.

همچنین جوایز هفدهمین دوره برگزاری بخش پانوراما در برلیناله نیز برندگان خود را شناختند. این بخش که با همکاری رادیو و تلویزیون دولتی برلین - براندنبورگ و مجله شهر برلین اهدا می‌شود، جایزه بهترین فیلم داستانی را به فیلم « مادر دوم» ساخته آنا مویلرت اهدا کرد و به فیلم «بگو بهار امسال نیاید» هم جایزه بهترین فیلم مستند را داد.

مراسم رسمی اهدای این جوایز روز یکشنبه ۱۵ فوریه ساعت ۵ بعداز ظهر در سینما ایکس هفت در میدان پوتسدام برگزار می‌شود. این جوایز توسط ویلاند اسپک مدیر بخش پانوراما به برندگان اهدا خواهد شد. در این مراسم فیلم برنده بخش داستانی برای مهمانان به نمایش در می‌آید. ساعت هشت شب نیز فیلم برنده بخش مستند نمایش داده می‌شود. جایزه منتخب مخاطبان بخش پانوراما از سال ۱۹۹۹ اهدا می شود. از سال ۲۰۱۱ این جایزه به دو بخش فیلم مستند و داستانی تبدیل شد.

برای انتخاب برندگان این بخش در طول برگزاری برلیناله از تماشاگرانی که به سینماها می‌روند درخواست می‌شود تا به فیلمی که در بخش پانوراما دیدند امتیاز بدهند. امسال از میان آرای ۳۱ هزار و ۲۰۰ نفر این دو فیلم انتخاب شدند.

امسال در بخش پانوراما ۵۲ فیلم بلند از ۳۸ کشور به نمایش درآمدند که از این میان ۱۸ فیلم متعلق به سینمای مستند بود. در حالی که خیلی زود روشن شده بود فیلم برنده بخش داستانی از نظر مخاطبان کدام فیلم است، اما در بخش مستند تا روزهای پایانی رقابت سختی در جریان بود.

برندگان این بخش به ترتیب عبارتند از:

برندگان جایزه منتخب مخاطبان در بخش داستانی

فیلم برنده: «مادر دوم» ساخته آنا مویلرت از برزیل

فیلم دوم: «داستان‌هایی از زندگی‌های ما» ساخته جیم چوچو از کنیا

فیلم سوم: «عشق سخت» ساخته رزا فون پرونهایم از آلمان

برندگان جایزه منتخب مخاطبان در بخش مستند

فیلم برنده: «بگو بهار امسال نیاید» ساخته سعید تاجی فاروقی و میشل مک اوی از بریتانیا

فیلم دوم: «مردان آری شورشی‌اند» ساخته لورا نیکس، اندی بیچل باوم و مایک بونانو از آمریکا، آلمان، فرانسه، دانمارک و هلند

فیلم سوم: «اودیسه عراقی» ساخته سمیر محصول مشترک سوییس، آلمان، عراق و امارات متحده عربی

منبع: خبرگزاری مهر

دیدگاه تان را بنویسید