امام خمینی نفسش را با خواستن از خدای تعالی کنترل کرده بود. این از برکت آن چیز ومطلوب واقعی است که خیلی از بزرگان دنبالش رفتند مانند آخوند ملاحسینقلی همدانی.

 آیت الله العظمی سید علی محمد دستغیب با صدور بیانیه ای به نامه آیت الله محمد یزدی به آیت الله العظمی شبیری زنجانی واکنش نشان داد.


به گزارش جماران ، در بیانیه این مرجع تقلید و عضو سابق مجلس خبرگان که در پایگاه اطلاع رسانی مسجد قبا منتشر شده، آمده است:

سلام و رحمت خداوند به امام خمینی؛ بنده ملتفت بودم که ایشان یک آدم واقعاً مهذّبی است و نه تنها من بلکه مرحوم آیت الله نجابت و شهید آیت الله دستغیب هم چنین می‌گویند. شخصی مثل شهید دستغیب آدمی نبوده که بخواهد گول بخورد در مورد امام خمینی؛ ملتفت بودند و می‌فهمیدند که ایشان یک آدم مهذّبی است. یعنی اینکه این فرد دنبال ریاست نیست و امام خمینی نفسش را با خواستن از خدای تعالی کنترل کرده بود. این از برکت آن چیز ومطلوب واقعی است که خیلی از بزرگان دنبالش رفتند مانند آخوند ملاحسینقلی همدانی که ایشان استادی بوده است در عرفان و میرزای شیرازی شاگرد ایشان بوده و نزد ایشان می‌رفته؛ میرزا آدم بزرگی بوده ولی با این حال احتیاج به تهذیب داشته و بزرگان و اساتید اهل معرفت اینگونه بودند.

 رحمت خدا به امام وقتی شروع کردند به تفسیر سوره حمد و مطالب بلندی را از جهت معرفتی و عرفان می‌گفتند، یک عده‌ای که حواسشان جمع نبود به ایشان نامه نوشتند و مانع شدند...

منظور این است کسی که می‌تواند آدم را مهذب بکند کسی است که بین خود و خدایش با عرفان واقعی و حق نه با درویشی و صوفی‌گری(البته ممکن است در بین آنها افراد خوبی هم باشند) این خواسته را دنبال کند مانند مرحوم امام و بزرگان اهل معرفت مثل آیت الله ملاحسینقلی همدانی، آیت الله سید علی قاضی، آیت الله انصاری و آیت الله نجابت واقعاً دنبال معرفت واقعی بودند البته نه اینکه بخواهند بنشینند ذکری بخوانند و تمام شود یا صِرفاً یک ریاضت‌هایی بوده...، نه کارشان عمیق بوده. لذا می‌بینید آنهایی که واقعاً عمیق بودند اسمشان الان برقرار است. دنیا آنها را می‌شناسد اگر هم نشناسد یک مقداری کلامشان را که انسان می‌شنود به دلش می‌نشیند. رحمت خدا به حافظ از هرکسی بپرسی در دنیا مشهور است.حافظ در اشعارش نمی‌خواهد چیزهای عاشقانه و زشت را بگوید مطالب حق را ایشان این‌طور گنجانده یا مرحوم مولوی مثلاً چیزهای مهمی را در اشعارش گنجانده با استناد از قرآن و احادیث پیامبر و علی علیه‌السلام. مثلاً مطالبی مانند «مبحث اختیار» که ابیات زیادی در این‌باره سروده.

بنابراین بعضی افراد که می‌خواهند با اینها ضدیت داشته باشند و مخالفت کنند این کار صحیحی نیست. فَأَمَّا الزَّبَدُ فَیَذْهَبُ جُفَاءً وَأَمَّا مَا یَنفَعُ النَّاسَ فَیَمْکُثُ فِی الْأَرْضِ ... اینگونه افراد مانند کف روی آب به زودی نابود می‌شوند و رفتنی هستند و کسانی که منفعت داشتند برای مردم، برقرار و ماندنی هستند لذا آثارشان باقی است. کسانی هم که مخالف امام بودند و الان هم با گونه‌‌ای و شکل و شمایل دیگری به مخالفت مشغولند بدانند که این شیوه درست نیست و ‌آنکه می‌ماند این راه و این انسان‌هایی هستند که گفته شد. یعنی ما آخوندها اگر فقط کارمان این باشد که درس بخوانیم ولی متوجه درونمان نباشیم این نفسِ عجیب تسلیم نمی‌شود و به راحتی نمی‌توان کنترلش کرد مگر از راه معرفتِ خدا و آنهم باید خواست از خداوند و رها نکند. بخواهد تا خدا بدهد

نفس اژدرها است کو کی مرده است          از غم بی‌آلتی افسرده است

هیچ نکشد نفس را جز ظلّ پیر؛ «پیر» یعنی پیامبر و ائمه اطهار علیهم‌السلام و در مرتبه اول خدای تعالی است. در قرآن خدای متعال می‌فرماید:ای پیامبر من هدایت می‌کنم نه تو؛ یعنی تو یک وسیله ای هستی و در اصل کارِ خدای تعالی است.

توجه داشته باشید ما آخوندها و عمامه‌سرها برای ما خواندن درس‌ها خوب است انجام واجبات و ترک محرّمات لازم است ولی آنچه نفس را مهار می‌کند معرفت خدای تعالی است آنکه معرفت خدا را دارا شده می‌فهمد که هیچ است و در موقع ریاست و مواجهه با پول و مادیات می‌تواند خودش را حفظ بکند و الّا خیلی سخت است که ریاست و پول روی بیاورد و تحت تأثیر قرار نگیرد.

و در آخر متذکر می‌شوم که موفق نشدم پیامی دهم برای آیت الله العظمی شبیری زنجانی ظاهراً ایشان دیداری داشته‌اند با حجة‌الاسلام و المسلمین خاتمی و چند تن دیگر. ایشان مرجعی هستند محترم و یک انسانیتی و بزرگواری به خرج دادند لذا صحیح نبوده این‌طور برخورد شود با ایشان [...] و این رفتارصحیح نبوده. الحمدلله ایشان هم به خوبی و آرامش از این مسئله گذشتند.

مگر بندگان خدا چه کرده بودند آقای خاتمی این همه زحمت کشیدند و با این همه هجمه‌ها هنوز دلسوز انقلاب و راه امام و شهدا هستند و نمی‌خواهند انقلاب در دست نا‌اهل قرار گیرد. در ضمن بگوییم به جناب آیت الله العظمی آقای شبیری و آقایان دیگر مراجع که در قم هستند بالأخره شما تکلیف‌هایی دارید و به حساب شرعی بایستی از حق دفاع کنید. تکلیف شماست که دفاع کنید. بخواهید از کسانی که دست‌اندرکار هستند و بخواهید؛ همین که احتمال مظلومیت هم داده شود باید پی‌گیر باشید، درخواست شود برای رفع مظلومیت اشخاص از جمله جناب آقای مهندس میرحسین موسوی و حجةالاسلام والمسلمین کروبی و خانم رهنورد. من گاهی فکر می‌کنم بیچاره این محصورین هشت سال در خانه‌ای با آن وضعیت گرفتارند...، حداقل یک محاکمه حقی برگزار شود یا نسبت به بعضی از زندانیان سیاسی که مظلوم هستند چاره‌ای شود. خوب بود که آقایان چنین کارهایی می‌کردند و حرف زدن هم که مشکلی ایجاد نمی‌کند. نمی‌خواهند که بلند شوند و قیام کنند استغفرالله و مقابل بایستند، درخواست است. به نظرم اینگونه باشد که همه‌اشان درخواست بدهند یقیناً به اجابت می‌رسد. و امیدوارم از خداوند به حق محمد و آل محمد که همه آنها آزاد شوند و بتوانند برای کشور، اسلام ومسلمین نافع باشند .

ضمناً یادآور می‌شوم خوب است آقایان امام جمعه نسبت به سخنان خود توجه بیشتری کنند که مبادا از جمله این سخنی که «حضرت صاحب‌الزمان در هنگام ظهور همانند زمان فعلی عمل می‌کنند!» پیش بیاید. لطفاً به کتاب بحارالانوار جلد ۵۳ صفحات ۱۴۷ تا آخر نگاه کنید که در زمان ظهور مطالب بلند و برکات عجیبی اتفاق می‌افتد. و بعضی از خطبا که مدّاحی اغراق‌آمیز می‌کنند با تواضع بزرگان سازش ندارد.

سیّد علی‌محمّد دستغیب

۹۷/۸/۲۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.