پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

مدیر ارتباطات و مخاطب شناسی معاونت بین الملل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام مطرح کرد؛

اجلاس مجمع جهانی اهل بیت فرصتی برای معرفی آثار و اندیشه امام خمینی(س)/ باید امام را جهانی ببینیم

ششمین اجلاس بین المللی مجمع جهانی اهل بیت از 24 الی 27 مرداد ماه 94 در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در حال برگزاری است. در این اجلاس که با موضوع اهل بیت در حال انجام است، قریب به 700 مهمان خارجی از 70 کشور مسلمان دنیا شرکت دارند. از جمله فعالیت های حاشیه ای که در این اجلاس برگزار می شود، نمایشگاه آثار مؤسسات مختلف برای بازدید نمایندگان کشورهای مسلمان جهان است.

مدیر ارتباطات و مخاطب شناسی معاونت بین الملل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران در مورد فعالیت های این مؤسسه در اجلاس فوق با اشاره به برنامه های مشترکی که مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) با سازمان های بین المللی از جمله مجمع جهانی اهل بیت انجام می دهد، اظهار کرد: مجمع جهانی اهل بیت از مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) دعوت کرد که در این اجلاس همکاری داشته باشد. هماهنگی های لازم برای حضور مؤسسه در این اجلاس از حدود 3 هفته پیش انجام شده تا معاونت امور بین الملل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) در این اجلاس شرکت کرد. معاونت امور بین الملل در غرفه ای که برای آن در نظر گرفته شده به ارائه آثار مکتوب و دیجیتالی امام خمینی (س) و آثار مرتبط با ایشان به 23 زبان زنده دنیا می پردازد.

محمدرضا عبدالهی فرد با برشمردن اقدامات مشترک دیگر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) با مجمع جهانی اهل بیت (علیهم السلام) از جمله برگزاری مسابقات مقاله نویسی برای اساتید و محققین کشورهای دیگر و همکاری برای دعوت از مهمانان خارجی مراسم بزرگداشت امام خمینی (س)، در مورد همکاری مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) در برگزاری ششمین اجلاس مجمع جهانی اهل بیت تصریح کرد: ما در 2 فاز در این همایش 4 روزه با این مجموعه همکاری می کنیم. یکی از فازها برگزاری نمایشگاه جانبی است که در حال برگزاری است و مخاطبین خوبی را به خودش اختصاص داده است. فاز دوم تجهیز کتابخانه ها و مراکز فرهنگی کشورهایی که نمایندگان آنها در این همایش شرکت دارند به آثار حضرت امام و آثار مرتبط با ایشان و در عین حال ارتباط دو سویه با مخاطبان مجمع جهانی اهل بیت (علیهم السلام) است.

وی ادامه داد: البته در فرصت به وجود آمده پایگاه های غیر فارسی پرتال امام خمینی (س) را نیز به این مهمانان معرفی می کنیم. هدف ما از این معرفی این است که مخاطبینی که امکان دسترسی به نسخه چاپی آثار امام و آثار مرتبط با ایشان را ندارند بتوانند به 23 زبانی که ما این کتاب ها را ترجمه کردیم به صورت دیجیتالی از آنها استفاده و در صورت تمایل در قالب چاپ افست در کشورهای خودشان آنها را چاپ کنند. بخش دیگر کاری که ما انجام می دهیم ترجمه، چاپ و توزیع کتب مربوط به امام در کشور مقصد است. در این راستا یکی از عناوین اصلی که امسال ما با مجمع جهانی اهل بیت در حال همکاری هستیم تفسیر چند جلدی قرآن کریم است که به زبان ترکی استانبولی قراردادی را ما منعقد کردیم. این کتاب تا پایان امسال به نتیجه می رسد.

مدیر ارتباطات و مخاطب شناسی معاونت بین الملل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) همچنین در مورد فعالیت های دیگری که در حاشیه ششمین اجلاس بین المللی مجمع جهانی اهل بیت (علیهم السلام) در حال انجام است، گفت: در حاشیه این اجلاس 11 کمیسیون برگزار می شود که به 2 بخش کمیسیون های منطقه ای و کمیسیون های موضوعی تقسیم می شوند. یکی از کمیسیون های موضوعی این اجلاس، کمیسیون رسانه ها و فضای سایبر و مدیا است که اندیشمندان صاحب نظر در این زمینه در آن شرکت می کنند. تلاش ما بر این است که بتوانیم با این مهمانان خارجی و صاحب نظران ارتباط برقرار کنیم. کمیسیون های دیگری که می توانیم از آنها نام ببریم کمیسیون های فرهنگی، سیاسی، زنان، جوانان و روحانیون است که می توانیم فصل مشترکی را بین افکار و آثار امام با این موضوعات برقرار کنیم. اقدام ما در روزهای باقی مانده از اجلاس این خواهد بود که در این کمیسیون ها شرکت کنیم و فصل های همکاری را بشناسیم تا بعد بتوانیم روی آنها برنامه ریزی کنیم.

ترجمه توضیح المسائل امام خمینی (س) توسط مهمان فیلیپینی

وی ادامه داد: غیر از آثاری که به صورت کتابی و دیجیتالی از امام منتشر شده، معرفی سایت پرتال امام خمینی (س) در قالب لوح فشرده را در قالب بسته های فرهنگی به مهمانان خارجی تقدیم می کنیم. قرار دادن بعضی از کارهای فرهنگی مثل دیدار با حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی یادگار امام و بازدید از بیت امام و نگارستان جماران در برنامه های مهمانان خارجی نیز با همکاری معاونت امور بین الملل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام بوده است.

وی در مورد نوع مشارکت مهمانان خارجی اجلاس بین المللی مجمع جهانی اهل بیت با مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی اظهار کرد: به دلیل اینکه این افراد سفیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و به تبع آن مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) هستند، قالب جدیدی که ما در آن کار می کنیم دریافت رزومه و حوزه کاری این افراد و حوزه ای که می توانند در آن سفیر فرهنگی کشور ما باشند است. به عنوان مثال در غرفه مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی یک مهمان فیلیپینی داشتیم که اظهار می کرد که من توضیح المسائل امام را به زبان فیلیپینی ترجمه کردم. در همایش های اینچنینی این امکان به وجود می آید که ما بدانیم مخاطبین خارجی ما در خصوص امام چه کارهایی در کشور خودشان کردند که ما از آنها بی اطلاع هستیم.

چون اندیشه امام جهانی است ما باید امام را جهانی ببینیم

عبدالهی فرد تأکید کرد: امام یک اندیشمند، صاحب نظر و متفکر با نگاه جهانی است و به تبع آن ما باید امام را جهانی ببینیم. اگر بخواهیم امام را جهانی ببینیم باید با استفاده از ابزارهای نوین جهانی با مخاطبین جهانی ارتباط برقرار کنیم. یکی از الزامات اولیه این کار رو به رو شدن با نمایندگان فرهنگی کشورهای مسلمان است که در همایش های مختلف به کشور ما می آیند.

وی ادامه داد: ما می خواهیم از این ابزار به نحو احسن استفاده کنیم تا بتوانیم در فضا و دامنه وسیع قاره ای، منطقه ای، کشوری و زبانی آثار مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) و آثاری که در آینده می توانیم داشته باشیم را در حوزه های مختلف مورد مخاطب سنجی قرار داده تا نیازهای مخاطبین در سراسر دنیا را متوجه شویم. این کار به ما کمک می کند که ضمن تحلیل و ارزیابی بازخورد اقداماتی که در طول سال های گذشته انجام داده ایم، نیازهای جدید جامعه جهانی را برای کارهای آینده بهتر بشناسیم. دورنمای حوزه مخاطب شناسی و ارتباطات معاونت بین الملل این است که بتواند این چشم انداز را برای خودش روشن و در یک فضای روشن حرکت کند.

امام خمینی (س) منادی ندای اهل بیت بوده است

مدیر ارتباطات و مخاطب شناسی معاونت بین الملل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) در پاسخ به این سؤال که معرفی امام و اندیشه های ایشان چقدر می تواند به معرفی اسلام ناب و اهل بیت (علیهم السلام) و همچنین مقابله و مبارزه با تندروی ها کمک کند؟ تأکید کرد: امام خمینی (س) منادی ندای اهل بیت بوده و همه امام را به عنوان مدافع مظلومین و مخالف ظالمان می شناسند.

وی ضمن بیان اینکه یکی از کمیسیون های جانبی این اجلاس با موضوع امام سجاد (ع) برگزار می شود، اظهار کرد: یکی از موضوع های اصلی این نشست می تواند نگاه امام به مسلمانان و غیر مسلمانان و همچنین تدبر در آثار امام از نگاه مخاطبان خارجی باشد. در عین حال بررسی چالش ها و موضوعات پیرامون اهل بیت از منظر امام نیز می تواند در این نشست قابل تأمل باشد.

عبدالهی فرد تأکید کرد: ششمین اجلاس مجمع جهانی اهل بیت فرصت مناسبی برای مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) و معاونت بین الملل به وجود آورده است که بتواند از این بزنگاه تاریخی به وجود آمده کمال استفاده را داشته باشد. ما می توانیم پنل های امام شناسی را در این اجلاس داشته باشیم، که قرار شده در روزهای باقی مانده نشست های حاشیه ای به وجود بیاید تا ما بتوانیم در آن نشست ها به بحث و بررسی موضوعات روز از منظر امام خمینی (س) یعنی بحث تندروی، سلفی گری، اسلام تندرو، اسلام میانه رو و اسلام راستین که حضرت امام به آن اعتقاد داشت، بپردازیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.