یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

یادداشت مهمان/ عباس فرجی؛ کارشناس مشاوره

حال بد این روزهای آموزش و پرورش!/عقب نشینی آقای وزیر

به واقع به نظر می رسد اتاق فکر آموزش و پرورش، که باید خوراک فکری مناسبی در راستای تحقق سند تحول آموزش و پرورش در اختیار وزیر آن قرار دهد،دائم غذای ناسالمی به آن می خوراند و این موضوع باعث شده، اگر نگوییم در همه طرح های آموزش و پرورش با شکست مواجه شده ایم، حداقل می توانیم بگوییم در عمده ی طرح های، آن موفقیت لازم را کسب نکرده ایم.

حال این روزهای آموزش و پرورش چندان خوش نیست؛طرح هایی که شتابزده و بی مطالعه،  رو نمایی می شوند و در پی، شکست هایی که خیلی زود پدیدار می شوند.

شتابزدگی در اجرای طرح ها

به واقع به نظر می رسد اتاق فکر آموزش و پرورش، که باید خوراک  فکری مناسبی در راستای تحقق سند تحول آموزش و پرورش در اختیار وزیر آن قرار دهد،دائم غذای ناسالمی به آن می خوراند و این موضوع باعث شده، اگر نگوییم در همه طرح های آموزش و پرورش با شکست مواجه شده ایم، حداقل می توانیم بگوییم در عمده ی طرح های، آن موفقیت لازم را کسب نکرده ایم.

آمار متفاوت مقام معظم رهبری و محمد بطحایی درباره میزان تحقق سند تحول

علت تا حدی روشن است؛ وزیر آموزش و پرورش اصرار دارد خود را ثابت کند و نشان دهد که می تواند تحولی در آموزش و پرورش کشور ایجاد نماید، ولی واقعیت آن است که از حرف تا عمل فاصله ی بسیاری داریم؛ به طور مثال در آماری که مقام معظم رهبری ارائه می کنند، اشاره می شود که کمتر از 10% از سند تحول آموزش و پرورش اجرایی شده، در حالی که وزیر آموزش و پرورش مدعی است توانسته است 30% از این سند را محقق نماید.

کارهای نمایشی ای که از اعتبار آموزش و پرورش خواهد کاست

به زعم من، هیجان حاکم بر ستاد وزارت آموزش و پرورش، موجب شد علاوه بر اینکه  وزارتخانه  به سمت طرح های نمایشی سوق داده شود، باعث بروز اشباهات مهلکی نیزشده است؛ اشتباهاتی که از اعتبار وزیر و به پیامد آن از وزارت آموزش و پرورش به شدت خواهد کاست.

عقب نشینی وزارت خانه از حذف مدارس سمپاد و آزمون آن

 به طور مثال پس از رونمایی از طرح حذف مدارس سمپاد در آموزش و پرورش و همین طور حذف آزمون های ورودی در پایه هفتم، که با مخالفت و مقاومت های زیادی همراه بود، و وزاتخانه را وادار به عقب نشینی کرد، شاهد آنیم که آموزش و پرورش در تلاش است تا جانی تازه به طرح شکست خورده خود بدهد؛ غافل از آن که این شیوه ی احیای طرح شکست خورده،  بر وخامت اضاع خواهد افزود.

تغییر نام آزمون به سنجش!

آن چه در روزهای گذشته  در خصوص برگزاری آزمون های  ورودی مدارس سمپاد اعلام شده، این  است که برای جذب  این دانش آموزان، قرار است علاوه بر سوابق تحصیلی از دانش آموزان متقاضی آزمون هوش و استعداد گرفته خواهد شد.

طرحی که شکست خواهد خورد

لازم می دانم ابتدا به این نکته اشاره کنم ،مهم ترین استدلال آموزش و پرورش برای حذف مدارس سمپاد و همین طور آزمون های ورودی  در آموزش و پرورش تولید اضطراب در میان دانش آزموان بوده، به تعبیری آموزش و پرورش به گمان خود با حذف مدارس سمپاد و همین طور آزمون های ورودی می توانسته از میزان اضطراب دانش آموزان بکاهد که تا حدی منطقی و درست به نظر می رسد ولی عمده دلیل شکست این طرح این بود که وزارت آموزش و پرروش به دلیل همان ضعفی که در اتاق فکر دارد، موضوعات را همه جانبه نمی بیند، لذا عموما طرح ها هیجانی و لحظه ای مطرح می شود از این روی با شکست های متوالی مواجه می شود . 

به زعم من این شیوه جذب دانش آموزان سمپاد؛ یعنی گزینش بر اساس سوابق تحصیلی و آزمون هوش و استعداد نیز، در زمره همین شکست ها قرار خواهد گرفت.

چرا شیوه جدید آزمون محکوم به شکست است؟

نخست آنکه اگر آزمون تحصیلی می تواند موجب اضطراب دانش آموز باشد، لاجرم آزمون هوش و استعداد نیز از این قاعده مستثنا نیست .

دوم آنکه تجربه برگزاری آزمون های هوش و استعداد در مدارس متوسطه پایه اول در مقطع نهم، بعد از چند سال هنوز هم با مشکلات شکلی و محتوایی زیادی مواجه است و عموما مشاوران مدارس، اشکالات فراوانی به این آزمون ها دارند؛ لذا باید پرسید مشخصا آموزش و پرورش چه آزمون هوشی را قرار است از دانش آموزان در این مقطع کوتاه زمانی برگزار نماید ؟

سوم آنکه آن هایی که در حوزه مشاوره در آموزش و پرورش ایران مشغول به کار هستند به خوبی می دانند هوش، موضوع مستقلی از سوابق درسی دانش آموزان است؛ لذا گره زدن این دو به هم به عنوان ملاک برای سنجش اساسا اشتباه است؛ چرا که این احتمال می رود که دانش آموزی از نظر هوشی در یک یا چند جنبه از جنبه های هوش؛ برتری داشته باشد اما کارکرد درسی خوبی نداشته باشد و از آنجا که هدف، سنجش دانش آموزان باهوش و تیز هوش است، این اشکال منجر به حذف بخشی از دانش آموزان با هوش منتهی خواهد شد .

چهارم اینکه به نظر می رسد آموش و پرورش همچنان اصرار دارد راه را به بیراهه برود و به جای آنکه شکست طرح خود را قبول نماید همچنان با هزینه تراشی در صدد است این طرح را زنده نگه دارد. به نظر من طرحی که دفعتا و ناگهانی بر روی میز بیاید، سرانجام بهتری نخواهد داشت لذا توصیه می کنم علی رغم اینکه تا همین جا هم بسیاری از اولیا و دانش آموزان از این طرح متضررشده اند، آموزش و پرورش بی هیچ کم و کاستی اعلام دارد این طرح را به روال سابق برگزار می کند تا شاید فرصت مطالعه بر روی طرح خود را در سالهای آتی داشته باشد. 

پنجم این که طرح شتابزده آموزش و پرورش که با شعار رفع استرس به میدان آمده بود، این روزها متاقضیان بیش از 250 هزار نفری مدارس سمپاد را بیش از پیش در اضطراب و نگرانی فرو برده است. هنوز روش برگزاری آزمون استعدادیابی طراحی نشده است و تیم آموزش و پرورش در مدت دو هفته می خواهند روشی جدید را ابداع کنند. آیا طرح هایی این گونه شتابزده و آنی، آموزش و پرورش را بیش از پیش تضعیف نخواهد کرد؟

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.