هنوز ما اهل رسانه و قلم از بسیاری از یادگاران شهدا بی خبر هستیم آنها در مدارس و دانشگاهها و ادارات ما حضور دارند بی آنکه ما بدانیم متعلق به چه نسلی از بزرگمردان هستند.

زندگی و سیره شهدای ما هنوز به طور شایسته معرفی نشده است. آنچه از هشت سال جنگ که همه لحظه هایش با اتفاقات شگفت رقم خورده است، در قالب فیلم، کتاب و مقاله منتشر شده ، تنها گوشه ای از آن قطعه  بیکران تاریخ است.

با یک سوال به روشنی می توان این کمبود و خلاء را در معرفی گنجینه تاریخ دفاع مقدس دریافت.

از میان ۲۲۵‌هزار و ۵۷۰ شهید، شرح حال چند نفر به رشته تحریر درآمده یا به تصویر کشیده شده است. بی آنکه تلاش و فعالیت مراکز دست اندرکار تدوین اسناد جنگ را نادیده بگیریم اما واقعیت این است که شمار شهدایی که زندگی و اندیشه هایشان به تالیف و تدوین شده است بسیار نازلتر از آن چیزی است که وجود دارد.

از صف شهدا که بگذریم، تاریخ جنگ تحمیلی ما خیل کثیری از قهرمانان ایثار و جانبازی دارد که شمار آنها از ۵۷۴‌ هزار نفرفراتر رفته است. جانبازان کسانی هستند که علاوه خاطره حماسه های دفاع مقدس، حرف های بسیار برای دوران بعد از جنگ و ایام جدال با شدائد و مشقات روزگار دارند 

به نسل دیگری از بازماندگان جنگ یعنی آزادگان نگاه افکنیم هنوز بسیاری از برگ های بسیار از دفتر خاطرات و شرح ایام اسارت  آزادگان نانوشته مانده است بیش از ۴۳‌هزار نفر جوان برومند سخت دوران شکنجه و اسارت را به جان خریدند تا کشور و ملت روی اسارت نبینند اما فقط معدودی از آنها فرصت پیدا کردند سرگذشت بیدادگاههای صدام و خاطرات آن روزها  را با رسانه ها در میان بگذارند 

قلم ها و دوربین های ما اهل رسانه هنوز به زندگی هزاران مادر، پدر و فرزند و همسر شهید راه نیافته است. شهیدان ما از میان دامان مادرانی برخاسته بودند که نماد صبوری و عشق به میهن و انقلاب هستند آحاد شهدا و ایثارگران ما در هشت سال سخت جنگ بر شانه اراده همسران صبور و مومن تکیه کردند که حکایت صبوری و دلدادگی آنها به ارزشهای والای انقلاب ناگفته و ناشنیده مانده است. اگر روزی در صندوقچه اسرار گشوده شود درخواهیم یافت در دل دریایی و ذهن های زیبا ۴۹‌هزار نفر  پدر و۱۰۶‌هزار نفر از مادر شهید چه می گذرد یا ۶۳‌هزار همسر شهیدچه نقش کلیدی در همراهی و حمایت از مجاهدان داشته اند 

هنوز  ما اهل رسانه و قلم  از بسیاری از یادگاران شهدا بی خبر هستیم آنها در مدارس و دانشگاهها و ادارات ما حضور دارند بی آنکه ما بدانیم متعلق به چه نسلی از بزرگمردان هستند.

 به راستی از میان ۸۸‌هزار پسر شهید و ۸۷‌هزار دختر چند نفر طرف گفت و گوی ما اهل رسانه بوده اند؟ 

چه میزان برای تبیین اندیشه ها و تفکرات مجاهدان هشت سال دفاع مقدس گام برداشته ایم .شهدا و ایثارگران ما با چشم اندازی از آرمان صلح ،امنیت و رهایی ملت و میهن گام به میدان مبارزه گذاشتند راهی که آنها پیش گرفتند به استقلال و اقتدار ملی ختم شد و فصلی تازه در زندگی ایرانیان رقم زد که از آنها به دوران غرور و سیادت ایرانیان یاد می شود مدل جنگ آنها اخلاقی ترین و انسانی ترین جنگ بود که در آنها حتی به اسیران دشمن نیز تندی و خشونت روا داشته نمی شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.