هفته گذشته بود که انجمن اسلامی دانشجویان علوم پزشکی کاشان اقدام به برگزاری شب شعر طنزی باعنوان «ناخنک» کرد که حواشی آن با چاشنی تفسیر های عجیب برخی رسانه ها منجر به تعلیق این انجمن شد.

پایگاه خبری جماران-سحر مهرابی: هفته گذشته بود که انجمن اسلامی دانشجویان علوم پزشکی کاشان اقدام به برگزاری شب شعر طنزی باعنوان «ناخنک» کرد که حواشی آن با چاشنی تفسیر های عجیب برخی رسانه ها منجر به تعلیق این انجمن شد.

ماجرا از این قرار است که انجمن علوم پزشکی کاشان در شب شعر خود برنامه هایی را مد نظر قرار داده بود که در هنگام اجرا با سلیقه مجری برنامه همراه و افسار کار از دست برگزار کنندگان اصلی خارج و منجر به بروز برخی مشکلات شد. در این برنامه ابتدا قرار بر این بوده که دختران چهره دختران و پسران چهره پسران را نقاشی کنند اما با اعمال سلیقه شخصی مجری برنامه، تبدیل به این می شود که دختران و پسران چهره یکدیگر را نقاشی کنند و در آخر جوایزی به آنها اعطا شود. نحوه نقاشی کشیدن و اهدای جوایز به گونه ای رقم می خورد که پس از برنامه عده ای با تفسیر به رای به این انجمن انگ های مختلف می زنند و پس از آن این انجمن با حکمی از سوی رئیس دانشگاه موقتا تعلیق می شود.

پس از این حواشی بیانیه ای از روابط عمومی انجمن اسلامی علوم پزشکی کاشان صادر و اتفاقات رخ داده را توضیح می دهند. در بخشی از این بیانیه چنین آمده است: انجمن اسلامی دانشجویان که این روزها به زعم عده‌ای، تنها نام اسلامی را یدک می‌کشد، اسلامیت خود را قبل از انقلاب و از بهشتی‌ها، طالقانی‌ها و چمران‌ها به ارث برده است. انجمن اسلامی در سال جاری برنامه‌های خود را برای تبرک با سلسله برنامه‌های عاشورایی و شناخت شخصیت مولا حسین(ع) آغاز کرده و با دعوت از اساتید حوزه و دانشگاه سعی در شناخت هرچه بیشتر آن امام معصوم داشته است. با چه استدلالی می‌توان انگ ضداسلامی را بر چنین تشکلی نهاد؟ و این درحالی‌ست که مجموعه‌هایی که امروز بیش از همه مدعی انقلابیگری و شناساندن اسلام ناب محمدی هستند، رفتار متناسبی با آن نشان نمی‌دهند.

این بیانیه در ادامه می گوید: ما به آنان که به نام نهی از منکر در پی اهداف غیراسلامی خود هستند و هرچیز را بازیچه‌ی خود می‌دانند برادرانه توصیه می‌کنیم که لااقل به شرایط امر به معروف و نهی از منکر در فقه شیعه رجوع نمایند و به حافظه‌ی شخصی خود اکتفا نکنند؛ چرا که فقه شیعه برای مفاهیم خود تعاریف مشخص و مبین ارائه داده است. کسانی که امروز فریاد «وا اسلاما» سر داده‌اند، خود در همین چندماه اخیر و در مواجهه با اتفاقات مشابه چه واکنشی نشان داده‌اند؟! با فرض رخداد منکر در جایی، آیا جواز توهین، افترا و دروغ صادر می‌شود؟! آیا به راستی مقصود ناهیان این منکر، اصلاح است یا تخریب؟! مولای ما امیر مؤمنان در مواجهه با خطای مردم، چگونه لب به نصیحت و خیرخواهی می‌گشودند؟!

همچنین در خصوص حواشی چنین گفته شده است: برای آنانی که تجربه برگزاری برنامه‌های بزرگ در دانشگاه را دارند، بسیار واضح است که بسیاری از اتفاقات یک برنامه در اختیار برگزارکنندگان نیست و هیچ پیش‌بینی و برنامه‌ریزی دقیقی نیز نمی‌تواند مانع از بروز بسیاری از پیش‌آمدها شود و بسیار طبیعی‌ست که تمامی یک برنامه مورد تأیید برگزارکنندگان نمی‌باشد. برای مثال مجری برنامه از مجریان با سابقه‌ی رسانه‌ی ملی است و شاعر آن نیز از جمله شعرایی است که در  شب‌شعرهای بیت رهبری شعر خوانده ‌است؛ و طبق روال انجمن اسلامی به چنین افرادی اعتماد می‌کند. اما در قسمت‌هایی از برنامه اتفاقاتی رقم خورد که بدون هماهنگی با انجمن بوده و موجب پریشانی همه‌ی ما گردید، تا جایی که در اواسط برنامه در پشت صحنه با مجری برخورد تندی از سوی برگزارکنندگان انجام شد که موجب تغییر روند ادامه‌ی آن شد. لذا انجمن اسلامی تأسف خود را از موارد رخ داده که بدون اطلاع برگزارکنندگان بوده است، اعلام می‌کند.

پس از این بیانیه و برخی حواشی دیگر باردیگر روابط عمومی انجمن جوابیه ای به برخی حاشیه سازی ها داد، در جوابیه نحوه اجرای مراسم چنین شرح داده شده است: مجری دعوت شده از مجریان صدا و سیما و آشنا به قوانین اجرا بوده، و شعرهای خوانده‌شده توسط شاعر مهمان از کتاب دارای مجوز از وزارت ارشاد بود و از ایشان نیز در همایش ملی ادبیات مقاومت در دی ماه امسال تقدیر شده است.

همچنین در این بیانیه آمده است: بنابر هماهنگی‌های انجام‌شده بین مجری و برگزارکنندگان مسابقه، بنا بود مسابقه‌ی نقاشی توسط پسران برای پسران و دختران برای دختران اجرا شود اما مجری بدون اطلاع مسوولین برنامه مسابقه را به شکلی دیگر برگزار کرد که مورد تایید انجمن نیست و مسوولین برنامه پس از اتمام این بخش با مجری برخوردی قاطع انجام دادند.

در خصوص جوایز نیز که حاشیه های زیادی را ایجاد کرد چنین آمده است: جوایز مسابقات نیز مایحتاج اولیه‌ی دانشجویان در خوابگاه بود که شامل تخم‌مرغ، سیب‌زمینی، سماق و صابون می‌شد که هرکدام از آنها دلایلی ملموس برای دانشجویان داشته است. برای مثال تخم‌مرغ برای اشاره به گرانی‌های اخیر، سیب‌زمینی یادآور «دانشجو نباید سیب زمینی باشد»، سماق کنایه از «سماق مکیدن» در رفع مشکلات و صابون به معنای آنکه به امید اصلاح امور به دلتان صابون بزنید.

حال باید دید سرانجام این انجمن و رسیدگی به پرونده آن در هیئت نظارت دانشگاه به چه صورتی خواهد بود؟

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.