بنابراین تحقیقاً می توان گفت مقام معظم رهبری هر سال بر لزوم محافظت از منابع طبیعی و محیط زیستی کشور به اشکال گوناگون تاکید کرده اند اما متاسفانه علی رقم این تاکیدات هر سال و هر روز شاهد از بین رفتن درختان شهری و باغستان ها به واسطه ساخت و سازها، درختان جنگلی به دلیل قاچاق چوب، افزایش زمین خواری، کوه خواری، دریاخواری و انواع و اقسام تخریب های محیط زیستی در کشور هستیم.

پایگاه خبری جماران: 15 اسفند رهبر معظم انقلاب در مراسم روز درختکاری و آغاز هفته منابع طبیعی در بخشی از صحبت هایشان خطاب به مسئولان تأکید کردند: مسئولان باید مانع از بین رفتن درختان موجود در شهرها شوند.

ایشان افزودند: در تهران، باغ‌ها و باغستان‌هایی وجود دارد که برخی به دنبال دست‌اندازی به آنها هستند اما باید جلوی این کار که ضربه به زندگی و آسایش شهری است، گرفته شود.

این جمله رهبر انقلاب می تواند و باید فصل الخطاب مسئولان شهری و شهرداری ها در حفاظت بی چون و چرا از منابع طبیعی کشور باشد.

پیش از این هم مقام معظم رهبری بارها درباره لزوم حفاظت از درخت ها، باغستان ها و به طور کلی منابع طبیعی از طریق جلوگیری از ساخت و سازهای بی رویه، زمین خواری، تاکیدات فراوانی داشته اند.

ایشان در در 18 اسفند 95 در هفته منابع طبیعی گفته بودند: « به‌هرحال مسئله‌ی فضای سبز و درخت و سبزه و مراتع و جنگلها و پوشش گیاهی زمین، در کشور ما خیلی مهم است. [و] در کشور ما، از بعضی از کشورهای دیگر هم مهم‌تر است؛ زیرا کشور ما، یک کشوری است که دارای کویر است و کم‌آب است و تنوّعهای اقلیمی در آن جوری است که ما زیاد احتیاج داریم به اینکه پوشش گیاهی‌مان را حفظ کنیم. مسئولینی که کار جنگلها مربوط به آنها است یا کار مراتع مربوط به آنها است یا کار زمینهای کشاورزی مربوط به آنها است، باید خیلی کار خودشان را اهمّیّت بدهند و برای حفظ این ثروت عظیم ملّی و موهبت الهی که در اختیار مردم است و در این کشور است، کار کنند»

همچنین در 18  اسفند 94 حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأکید بر ضرورت قدر دانستن گیاهان و درختان که مایه برکت زندگی بشر هستند، گفتند: همه مردم و مسئولان باید در حفظ فضای سبز بویژه فضای سبز جنگلها و مراتع، به عنوان یک وظیفه کوشا باشند.

ایشان با اشاره به تخریب گونه‌های اصیل و بومی گیاهی در اثر برخی دست‌اندازیها به جنگلها، خاطرنشان کردند: تهاجم به جنگلها و باغها خلاف مصلحت است و بیم آن می‌رود که برخی از این گونه‌های اصیل از بین بروند، بنابراین وظیفه همه حراست و حفاظت از فضای سبز است.

در این مراسم وزیر و نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی و شهردار تهران حضور داشتند.

17 اسفند  رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان و دست اندرکاران منابع طبیعی و حفظ محیط زیست کشور به صورت مفصل در مورد لزوم حفظ طبیعت و محیط زیست ایراد سخن کردند و فرمودند: حل مسائل و مشکلات زیست محیطی همچون آلودگی هوا، پدیده ریزگردها و دست اندازی به جنگل ها و مراتع و فضاهای سبز را نیازمند برنامه ریزی، تدبیر، پیگیری مستمر و جدی و قاطعیت دستگاههای مرتبط دانستند و تأکید کردند: حفظ محیط زیست یک وظیفه حاکمیتی است که باید با  تهیه سند ملی محیط زیست و  پیوست زیست محیطی برای همه طرحهای عمرانی و صنعتی و همچنین جرم انگاری تخریب محیط زیست، به این وظیفه بسیار مهم، عمل شود.

رهبر انقلاب با اشاره به جنگل ها و مراتع به عنوان ریه های تنفسی شهرها و عوامل نگهدارنده خاک، از دست اندازی افراد سودجو به جنگل ها و منابع طبیعی بخصوص در شمال کشور ابراز تأسف شدید کردند و افزودند: دستگاههای مسئول باید قاطعانه با تعدی به جنگل ها به هر بهانه ای اعم از هتل سازی و جذب گردشگر و ساخت حوزه علمیه و برخی توجیهاتِ به ظاهر قابل قبول ، مقابله کنند.

ایشان پدیده زمین خواری و اخیراً کوه خواری و ساخت و ساز در ارتفاعات را از دیگر مسائل رنج آور و اسف بار دانستند و تأکید کردند: باید در قانون، اینگونه اقدامات جرم تلقی شوند و افراد سوءاستفاده کننده بی هیچ اغماضی مورد تعقیب قضایی قرار گیرند و اگر  در دستگاهها نیز کوتاهی انجام گیرد، باید با عوامل این کوتاهی هم بشدت برخورد شود.»

 14 اسفند 92 نیز ایشان در مراسم روز درخت کاری  خواستار «اهتمام همگانی بیشتر در خصوص پاسداری از فضای سبز شدند و گفتند: شعار «هر ایرانی یک درخت» شعار خوبی است و لازم است جلوی دست اندازیها به فضاهای سبز و تبدیل این منابع ارزشمند به آهن و سیمان گرفته و با سوء استفاده کنندگان برخورد قانونی شود.»

تاکید رهبر انقلاب در 15 اسفند 91 نیز چنین است:  «رهبر انقلاب اسلامی سپس در سخنانی، گیاه و درخت را برای هر کشور و مجموعه بشری مایه برکت و آبادانی خواندند و با اشاره به سفارش اسلام به کاشت و نگهداری درختان و همچنین جلوگیری از قطع آن، خاطرنشان کردند: گلایه ای که از مسئولان مرتبط با موضوع درخت و درختکاری وجود دارد، این است که گاهی صدها درخت در جاهایی که نباید قطع بشوند، قطع می شوند.

ایشان افزودند: علاوه بر غصب زمین های اطراف شهرها و آبادی ها و از بین رفتن پوشش گیاهی توسط برخی افراد سودجو که سبزی این مناطق را به سیمان و ساختمان های بلند مرتبه تبدیل می کنند، مجموعه ی جنگل های کشور نیز در معرض تهدید قرار دارد.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر ضرورت شکل گیری عزم و اراده راسخ برای جلوگیری از تصرف غیر قانونی مناطق اطراف شهرهای بزرگ تصریح کردند: از بین رفتن محیط سبز اطراف شهرها‌، بخصوص جنگل ها، مشکلات متعدد بشری را بدنبال دارد که همه مسئولین مرتبط با موضوع در دولت، مجلس، قوه قضائیه و شهرداری ها باید برای جلوگیری از پیشرفت این حرکت غلط، اقدام جدی بعمل آورند.»

بنابراین تحقیقاً می توان گفت مقام معظم رهبری هر سال بر لزوم محافظت از منابع طبیعی و محیط زیستی کشور به اشکال گوناگون تاکید کرده اند اما متاسفانه علی رقم این تاکیدات هر سال و هر روز شاهد از بین رفتن درختان شهری و باغستان ها به واسطه ساخت و  سازها، درختان جنگلی به دلیل قاچاق چوب، افزایش زمین خواری، کوه خواری، دریاخواری و انواع و اقسام تخریب های محیط زیستی در کشور هستیم.

محمد مجابی رئیس کمیته مستقل مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت و گو با جماران، در خصوص اقدامات انجام شده در این خصوص به جماران می گوید: بحث محیط زیست یکی از مواردی بود که از 2 سال قبل از سیاست های ابلاغی 47 گانه ای است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید فرموده اند.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که می توانیم در سیاست های محیط زیست با آن اشاره کنیم بحث توجه به تغییر اقلیم و همینطور مقابله با تهدیدات زیست محیطی مانند بیایان زایی، گرد و غبار، ریزگرد ها و خشک سالی است که به طور کلی تحت عنوان مدیریت تغییرات اقلیم و مقابله با این تهدیدات و توسعه آینده نگری  به آن پرداخته شده است.

رئیس کمیته مستقل مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز داشت: از نکات دیگری که ما در حوزه سیاست گذاری محیط زیست داریم ایجاد فضای حمایت و تشویق سرمایه گذاری در حوزه های محیط زیست  و همینطور استفاده از سمن های مردمی برای حفظ منابع طبیعی کشور است.

مجابی با تاکید بر این که نکته مهمتری که وجود دارد این است که این سیاست ها به قانون تبدیل شود، گفت: بعد از ابلاغ این سیاست ها توسط مقام معظم رهبری، در برنامه ششم توسعه اثر گذاری این موضوع اتفاق افتاد. در زمینه مهار گرد و غبار در بند  ب ماده 38 قانون برنامه ششم این گونه آمده است که: برنامه حفاظت، اصلاح و مدیریت بهره برداری مناسب از تالاب های کشور به ویژه با حمایت و مشارکت جوامع محلی اجرا شود. یا این که عملیات آبخیزداری در سطح 10 میلیون هکتار و همین طور در بیابان زایی در کانون های بحران در سطح یک میلیون 140 هزار هکتار انجام شود.

وی افزود: اما اضافه بر این می توان به قانون کاهش آلودگی هوا که تحت عنوان قانون هوای پاک در ابتدای سال جاری به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است توجه کنیم که در ماده 15 این قانون اعلام شده است «شهرک ها، مراکز  و واحد های صنعتی و تولیدی جدید الاحداث  مکلفاند بر حسب اقلیم، حداقل 10 درصد از فضای تخصیص داده شده جهت احداث واحد مربوطه را به ایجاد فضای سبز مشجر و غرس درختان مناسب منطقه اختصاص دهند.» همچنین در این قانون آمده است سرانه فضای سبز شهر ها باید افزایش پیدا کند.

معاون سابق رئیس سازمان محیط زیست اظهار داشت: بنابراین ما برای این که بتوانیم سیاست هایی که ابلاغ شده را اجرایی کنیم باید در قانون آن ها را می گنجاندیم که در قانون برنامه ششم توسعه هم در قانون هوای پاک و هم در قانون بودجه 97 به این موراد پرداخته شده است. ما علاوه بر اعتباراتی که در بودجه 97 برای این منظور پیش بینی شده است از محل صندوق توسعه ملی در حوزه گردوغبار و آبخیزداری و استفاده از شیوه های نوین آبیاری نیز اعبار دریافت کرده ایم. اما نکته مهمی که وجود دارد این است که ما باید این موضوع را به یک فرهنگ تبدیل کنیم چون زمین خوارهایی که در حوزه های مختلف انجام می شود اثرات تخریبی دارد که خیلی از آن ها در حاشیه شهر ها باعث از بین رفتن درختان و باغستان ها می شود.

وی تاکید کرد: در این زمینه دو اتفاق باید بیفتد یکی این که برخورد با تخریب کنندگان را شدید تر کنیم؛ دوم این که بهره وری این باغ ها را افزایش دهیم و حداقل آب ممکن به آن ها آب رسانی کنیم. من معتقدم در تمامی شهرها برنامه جامعی که وجود دارد باید به این موضوع توجه کند تا این موضوع بتواند مورد استفاده قرار بگیرد.

مجابی ادامه داد: البته در حوزه های فضای سبز شهر ها باید از گونه هایی استفاده شود که سازگار با آن شهر است. گونه های آب بر نباید استفاده شود. ما نباید شهر را به هر قیمتی با گونه های آب بر سبز کنیم تا این موضوع باعث از بین رفتن منابع آبی مان شود.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.