انتشار عکسی با عنوان «بازداشت کودکان آبنبات فروش در شهر بروجرد»، خیلی زود با انتقادات گسترده ای در فضای مجازی همراه شد و شمار واکنش های منفی به آن، موجب شد تا خبرنگار جماران، این موضوع را از مسئولین شهر بروجرد پیگیری کند.

به گزارش خبرنگار جماران؛ روز جمعه، در حالی که سازمان «ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهر بروجرد» اقدام به بازداشت 5 کودک در سطح شهر کرده بود. کانال تلگرام روزنامه شرق، با انتشار تصویری، از آنچه بازداشت 5کودک کار در شهر بروجرد خوانده، انتقاد کرده است. همچنین خبرگزاری فارس با انتشار این تصویر در حساب توئیتری خود نوشت: «دستگیری چند کودک توسط شهرداری بروجرد و انتشار تصاویر آنان در کانال رسمی شهرداری/ جرم: فروش تنقلات !»

هرچند که این کودکان 12 تا 15 ساله پس از ساعاتی با اخذ تعهد آزاد شدند، اما تصویر منتشر شده آنها در فضای مجازی که سرهای پایین و ظاهر شرمنده شان را نشان می داد تبدیل به سوژه ای داغ برای رسانه ها شد. از سوی دیگر، انتشار این عکس با تیتر «بازداشت کودکان آبنبات فروش در شهر بروجرد» خیلی زود با انتقادات گسترده ای همراه شد و شمار واکنش های منفی به آن، موجب شد تا خبرنگار جماران، این موضوع را از مسئولین شهر بروجرد پیگیری کند.

بنابراین گزارش،  فرماندار بروجرد پس از شنیدن این موضوع، ضمن اعلام بی اطلاعی از آن گفت: «این خبر را باید از شهرداری بروجرد پیگیری کرد».

اما پس از تماس با روابط عمومی شهرداری بروجرد، این مرکز هیچ گونه اطلاعی از جمع آوری کودکان متکدی در این شهر نداشت. چنین بی خبری ها از وقایع شهری، در حالی اتفاق می افتد که این روزها سرعت انتشار اخبار در فضای مجازی، بیش از حد تصور است و چنانچه، مسئولین از اتفاقات درون شهر و حوزه مسئولیت خود بی خبر باشند، پیگیری موضوعات داغ با بن بست «نمی دانم ها» روبه رو می شود.

در همین راستا، مدیرعامل «سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی بروجرد»، درباره جمع آوری این کودکان به خبرنگار جماران گفت: این موضوع اصلا دستگیری نبوده است، این کودکان، متکدیانی هستند که از شهرهای اطراف(ملایر و نهاوند) و توسط باندهایی نامعلوم آورده می شوند. روز جمعه، ما این کودکان را به سازمان ساماندهی مشاغل شهری آوردیم و از آنها خواستیم تعهد دهند پس از آن، در سطح شهر ظاهر نشوند.

وی افزود: خبر دستگیری این کودکان، یک کلاغ وچهل کلاغ است و چنین موضوعی صحت ندارد. این کودکان مدت ها بود که در سطح شهر ظاهر می شدند و مورد تذکر نیروهای این سازمان قرار می گرفتند. آنها از شهرهای اطراف به درون شهر می آیند و دارای باندی بزرگ هستند که از وضعیت مالی خوبی نیز برخوردارند.

دُرباک در ادامه تصریح کرد: پس از آنکه موفق به جمع آوری این کودکان شدیم، از آنها تعهد گرفتیم و تلاش کردیم تا شماره ای از والدین شان پیدا کنیم، اما متاسفانه آنها از دادن هرگونه نشانی والدین شان امتناع کردند. ما پس از این تعهد، با سامانه 123 تماس گرفتیم که متاسفانه هیچ کس پاسخگو نبود و تماس های مکرر با این سامانه بی نتیجه باقی ماند، در نتیجه این کودکان آزاد شدند.

وی با بیان اینکه، آنها تا قبل این موضوع از ماموران ما فرار می کردند و ما قادر به جمع آوری‌شان نبودیم، گفت: پس از اینکه به سازمان آورده شدند با اخذ تعهد و تذکر آزاد  شدند. با اینکه برخی از آنها مدعی بودند که مشغول تحصیل هستند، اما به نظر می رسد که عده ای، این بچه ها را برای تکدی گری اجیر می کنند به نحوی که شاید، والدین آنها نیز از وضعیت‌شان مطلع نباشند.

رضا بهنودفر (نائب رئیس شورای شهر بروجرد) نیز در گفت و گو با ایلنا، انتشار این تصاویر در کانال روابط عمومی شهرداری بروجرد را تقبیح و از برخورد قانونی با خاطیان خبر داده‌ بود.
در همین رابطه انجمن یاری کودکان درمعرض خطر نیز اعلام کرد؛ روز گذشته (سی‌ام دی ماه) در تماس تلفنی، اعتراض خود را به دفتر شهرداری بروجرد ابلاغ کرده‌است. این انجمن از مسئولان شهرداری بروجرد خواسته است بابت ارتکاب این اقدام، از کودکانی که به دلیل فقر تحمیلی و بی‌توجهی به زندگی‌شان به کار در خیابان‌ها مشغولند، عذرخواهی کنند.

از سوی دیگر، مهناز افشار «بازیگر سینما» که به عنوان سخنگوی پویش «بدسرپرست تنهاتر است» فعالیت می‌کند، در نامه سرگشاده ای به معصومه ابتکار «معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده» از برخورد با این کودکان انتقاد کرده است.

این بازیگر سینما در نامه خود با انتقاد از عملکرد نهادهای مسئول در برخورد مجرمانه با کودکان کار نوشته است: «حتما خبر دارید و حتما شنیده‌اید، شاید هم آن تصویر موهن و سراسر اندوه را دیده‌اید؛ شهرداری بروجرد در یک رفتار غیرانسانی، کودکان قربانی فقر و خشونت و آسیب‌دیده از کار در خیابان را دستگیر کرده و از آن‌ها که به ردیف با سرهای پایین ایستاده‌اند، همچون مجرمان سابقه‌دار عکس گرفته و با افتخار در کانال رسمی‌اش منتشر کرده است، انگار نه انگار که فرد فرد ما به عنوان شهروندان جامعه به خاطر به وجود آمدن فاجعه کودکان کار و آسیب دیده مقصر و گناهکاریم. فاجعه‌تر آنکه بلافاصله بعد از انتشار این عکس و تقبیح آن از سوی رسانه‌ها نایب‌رئیس شورای شهر بروجرد، لابد برای حفظ آبرو مصاحبه‌ای کرده و گفته که با خاطیان که روابط عمومی شهرداری بروجرد باشد برخورد خواهد شد، البته نه به خاطر دستگیری کودکان، که به دلیل انتشار تصاویر آنان!»

این بازیگر در بخش دیگری از نامه خود به ابتکار از دیگر اتفاق‌های چند ماه اخیر هم انتقاد کرده است: «یک روز در تهران به اسم ساماندهی کودکان کار و خیابان و به بهانه زیباسازی شهر، عملیات تعقیب و گریز علیه کودکان راه می‌اندازند، در مشهد بر تن همین کودکان یونیفرم رسمی بهزیستی را تن می‌کنند که مثلا کار کودک و خیابان‌گردی‌اش را قانونی کرده باشند و حالا هم که در بروجرد برایشان سنگ تمام گذاشته‌اند! کی و کجا قرار است برای این کودکان و رنج‌هایشان کاری کنیم خدا می‌داند. ای‌کاش اگر برای حل مشکلاتشان قدم برنمی‌داریم، نمک بر زخم کاری‌شان نپاشیم

مهناز افشار در پایان نامه سرگشاده خود درخواست‌های خود را مطرح کرده است: «به عنوان یک شهروند، به عنوان یک مادر و به عنوان سخنگو و نماینده پویشی متشکل از بیش از ۴۵۰ هنرمند از شما تقاضا دارم پیگیر حقوق پایمال شده کودکان بروجردی باشید. ما منتظر لبخند این کودکان هستیم.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.