گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

به مناسبت نخستین سالگرد حادثه پلاسکو در گفت و گو با جماران؛

درد دل های برادر یکی از شهدای آتش نشان: باید مشخص شود چه کسانی قصور داشتند

برادر شهید کوهی ضمن انتقاد از وضعیت بلاتکلیف خانواده شهدای خدمت، تاکید کرد: متاسفانه ما شاهد این هستیم بعضی از افراد که د رحادثه پلاسکو در مظان اتهام اند ارتقا رتبه و درجه گرفته اند و به نظر من این نوعی پاداش به ناکارآمدی است.

عکس:خبرگزاری میزان

پایگاه خبری جماران، شیما شعاعی- آتش نشان ایستگاه 28 تهران بود، احتمالا او هم خبر حریق در چهاراه استانبول را شنیده بود اما تصور نمی کرد کار به جایی برسد که خود نیز مامور اطفای آنجا باشد اما سرعت آتش بر توان همکارانش غلبه کرد و مدتی نگذشت که مجتبی به همراه دیگر همکارانش راهی آنجا شد. حدود ساعت 11صبح حریق بی رحمانه تر از قبل به جان ساختمان افتاده بود و دیوار های 50 چند ساله پلاسکو رمق تحمل وزن آبی را که برای اطفا به آن پاشیده می شد را نداشت. صدای مهیبی در خیابان جمهوری پیچید، فریادهای آتش نشانان تنها گواه یک چیز بود؛ اسارت رفقایشان زیر دیوارهای گداخته شده  پلاسکو. «مجتبی کوهی» نیز یکی از آتش نشانان محبوس بود که جسم بی جانش در آخرین روزهای آواربرداری در کمال ناباوری بیرون آورده شد و شهید به پیشوند همیشگی اسمش بدل گشت.

در روزهای گذشته به سراغ خانواده برخی از شهدای آتش نشان پلاسکو رفتیم تا از روزگار آن ها، یک سال بعد از حادثه با خبر شویم. آنچه می خوانید شرح گفت و گو با  جعفر کوهی؛ برادر شهید آتش نشان مجتبی کوهی است.

  • برادرتان چند ساله بود؟   

متولد 65 هستند و در زمان حادثه حدود 31 سال داشتند.

  • متاهل بودند؟

بله

  • فرزندی هم دارند؟

بله. زمان حادثه یک دختر 18 ماهه داشتند که در حال حاضر  دو سال و نیمه است.

  • برادر شما از کدام ایستگاه اعزام شده بودند؟

برادرم از ایستگاه 28 اعزام شده بودند که در حوالی خانی آباد و قلعه مرغی است. برادر  من از  نیروهای ایستگاه های حوالی  نبودند که در لحظه اول اعزام شدند، از نیروهای پشتیبان بودند.

  • 30 دی ماه  سال قبل شیفت بودند یا زمان استراحت شان بود؟

روز شیفت شان بود و در ایستگاه بودند. اما برخی از شهدا چون آقایان علی امینی و حامد هوایی که سر جلسه امتحان بودند و امیر حسین داداشی در زمان استراحت بودند که به محل اعزام شدند.

  • چه زمانی و چه کسی به شما خبر ریزش پلاسکو را داد؟ از چه طریق مطمئن شدید برادرتان در ساختمان محبوس شدند؟

عموی من از فرماندهان آتش نشانی هستند و مستقیما اخبار را از سر صحنه و از ایشان دریافت می کردیم. چند ساعت بعد از وقوع حادثه به ما خبر دادند که برادرم از کسانی هستند که زیر آوار ماندند.

  • پیکر برادرتان چه روزی پیدا شد؟

روز ششم یا هفتم آوار برداری بود، آن روز حدود 12یا 13 نفر از شهدا پیدا شدند و برادرم هم یکی از آن ها بود.

  • یک سال از حادثه پلاسکو می گذرد، در آن زمان مسئولان قول هایی به خانواده  شهدا ازجمله شما دادند. تاکنون کدام یک از آن ها محقق شده است؟

اول از همه باید به مساله ای اشاره کنم که مطلقا ترتیب اثر داده نشده، آن موضوع شهید خدمت است که تنها یک عنوان است و متولی خاصی ندارد. نه سازمان ایثارگران شهرداری و نه بنیاد شهید آن ها را می پذیرد؛ قول هایی در این زمینه به ما داده شد، حتی من دیدم برخی از نمایندگان مجلس مصاحبه هایی در این زمینه انجام دادند که نشان می دهد بنیاد شهید در قبال شهدای خدمت مسئول است اما سوال من از نمایندگان این است؛ چه کسی باید با تصویب طرح یا لایحه ای بنیاد شهید را موظف به انجام این کار بکند؟ اگر بنیاد شهید این مسئولیت را برعهده نمی گیرد، مجلس می تواند آن ها را متعهد سازد.

سوال من از مردم این است که یک سال بعد از ماجرا، اتفاق خاصی افتاده؟ مقصران شناخته شدند؟ مسئولان عذرخواهی کردند؟ کسی به خاطر قصور مورد پرسش قرار گرفته؟ من مطمئنم مردم هم شفاف می توانند به سوالات و مطالبات ما پاسخ دهند.

موضوع دیگری که می توانم به آن اشاره کنم، این است که  متاسفانه در  روز آتش نشان نه شهرداری و نه  سازمان آتش نشانی که شهدا بزرگترین نشان افتخار آن ها هستند حتی تماسی با خانواده های  شهدای پلاسکو نگرفتند. ابتدا مردم و بعد همکاران شان بودندکه مراتب قدردانی را به جا آوردند و الحق سنگ تمام گذاشتند. متاسفانه هر چه  از سمت مردم توجه وجود داشت، از سمت مسئولان شاهد فراموشی بودیم.

  • آیا پیگیری قضایی هم کردید؟

بله. ما بعد از حادثه با خانواده دیگر شهدای آتش نشان هم قسم شدیم تا این موضوع را از مجاری قضایی پیگیری کنیم تا حوادثی مشابه پلاسکو رخ ندهد اما هرچه پیش رفتیم به در بسته خوردیم. ما از دادستانی قول مساعد گرفته بودیم که ظرف نهایتا شش ماه روند قانونی به نتیجه برسد و آن ها نیز قول داده بودند که تا شهریور ماه نتیجه نهایی مشخص شود اما همچنان موضوع در بلاتکلیفی باقی مانده است. روند قضایی و دستاورد کمیته حقیقت یاب مطلقا به نتیجه نرسیده است و متاسفانه بعد از یک سال نه گزارش دقیقی از سوی این کمیته ارائه شده و نه مقصران آن شناسایی شده اند.

سوال من از مردم این است که یک سال بعد از ماجرا، اتفاق خاصی افتاده؟ مقصران شناخته شدند؟ مسئولان عذرخواهی کردند؟ کسی به خاطر قصور مورد پرسش قرار گرفته؟ من مطمئنم مردم هم شفاف می توانند به سوالات و مطالبات ما پاسخ دهند.

  • سازمان آتش نشانی مقرری و حقوق  این دوستان را طی یکی این یک سال پرداخت کرده است؟

هر آنچه قانونی  بود و سازمان آتش نشانی باید به خانواده ها پرداخت می کرد، مواردی مانند بیمه و حقوق  افراد اما درباره آنچه مربوط به شهداست تاکنون اقدامی صورت نگرفته است. ما معتقدیم هر فردی که برای خدمت به کشورش جان خود را از دست دهد، شهید محسوب می شود اما بنیاد شهید این تفاوت را میان شهدا قائل است، ما بارها از مسئولان شنیدیم که این عزیزان شهدای افتخاری اند و این واقعا غم انگیز است!

  • در این مدت کدام نهادها به شما سرزدند و قول حمایت دادند؟

حادثه پلاسکو از معدود حوادثی بود که در آن همه دستگاه ها ازجمله  شهرداری، بنیاد مستضعفان، دستگاه قضایی در آن دخیل بودند، چرا که از سال ها قبل اخطارهایی درباره  ایمنی ساختمان داده شده بود اما متاسفانه به دلیل وجود منافع ترتیب اثر نداده بودند. به نظر من اگر بخواهیم بررسی دقیقی از حادثه پلاسکو داشته باشیم نباید به موشکافی آنچه سر  صحنه رخ داده بود اکتفا کنیم بلکه باید ماجرا را از سال ها قبل و نقش دستگاه های مکلف در رسیدگی به وضعیت ساختمان بررسی کنیم.

  • مهم ترین خواست شما از این نهادها و مسئولان رسیدگی به این موضوع چیست؟

نه تنها با مقصران حادثه برخورد نشده است بلکه با کسانی در مظان اتهام هستند هم برخوردی نشده است. باید مشخص شود چه کسانی سر صحنه  قصور یا نقش داشته اند. متاسفانه ما شاهد این هستیم بعضی از افرادی که در مظان اتهام اند ارتقا رتبه و درجه گرفته اند و به نظر من این نوعی پاداش به ناکارآمدی است، بدون آنکه نقش آنها در حادثه مشخص شود.

  • یعنی شما تصور می کنید در زمان اطفا یا آواربرداری قصوری رخ داده که باعث شهادت دوستان شده است؟

خیر.  بر اساس اطلاعاتی که به ما دادند در همان روز حادثه و لحظاتی بعد از فروریختن ساختمان این عزیزان جان خودشان را از دست دادند.

  • مقصود شما دقیقا چیست؟

منظور من کسانی است که در مظان اتهام بودند، شاید هم عملکرد مفید و مثبتی داشتند اما به هر دلیل در این حادثه مظان اتهام قرار گرفتند اما پیش از  اینکه قوه قضائیه سهم قصور افراد و دستگاه ها را مشخص کند، برخی ترفیع رتبه گرفتند. تصور من این است که باید تامل می کردند و بعد از اعلام نتایج از سوی مراجع قضایی چنین اقدامی رخ می داد.

  • حرف آخر شما...

ما امیدواریم چنین حادثه ای دیگر رخ ندهد، اما روند به گونه ای است که نشان می دهد چنین اتفاقاتی مجددا تکرار خواهد شد. اگر امروز پلاسکوی دیگری رخ دهد باز شاهد همان شیوه مدیریت خواهیم بود؛  شاید با سرعت بیشتری نیروها را از ساختمان بیرون آورند. متاسفانه هیچ اقدام و قانون موثری در این زمینه تهیه نشده است.

موضوع دیگری که برای ما به شدت آزاردهنده است، موضوع شهید خدمت است که هیچ نهادی متولی آن نیست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.