برادرم دکتر حسین انتظامی که از نمادهای متانت و نجابت است، درود می فرستم و به احترامش از جای بر می خیزم و امید دارم به جای نخبه کشی، زمانه قدر او را بیشتر بشناسد.

به گزارش جماران، ابوالفضل فاتح در یادداشتی درباره‌ی حسین انتظامی نوشت:

نابسامانی‌های امروز کشور عزیزمان، محصول نداشتن نگاه استراتژیک، طرح های غیر واقع بینانه، آرزومندانه و گاهی تخیلی، بی دانشی و آشفتگی در مدیریت، عدم تطابق برنامه با منابع و نشناختن شرایط محیطی است. 

همین عوامل به همراه حاکم نبودن نظام اخلاقی منجر به فساد و ناکارآمدی زایدالوصفی می شود که تقریبا اعتماد عمومی به احتمال بهبود و به نتیجه رسیدن هر طرحی را زایل می سازد.

در این میانه، وجود مدیری که ادبیات استراتژیک داشته، طرح و برنامه ریزی را بفهمد و با تغییر و بهبود و رشد و ضرورت ها و در یک کلمه تحول آشنا باشد، بسیار ذی قیمت است. آقای حسین انتظامی شخصیتی است که این خصیصه ها را با عنصر اعتدال و آهستگی و پیوستگی آمیخته، و معجونی مناسب برای نیاز امروز جامعه ما در حوزه تخصصی اش، یعنی رسانه ساخته است.

شنیدن خبر رفتن آقای حسین انتظامی از معاونت مطبوعاتی گرچه بسیار ناخوشایند اما در آشفته بازار تصمیم‌گیری‌های نزدیک‌بینانه، غیرمنتظره نبود. چرا که در بسیاری از سطوح و به‌ویژه رسانه هنوز بسیاری از نهادها و مدیران بالادست، نگاهی استراتژیک و آینده‌نگر نداشته و حتی گاهی در سطحی نیستند که درک دقیقی از شخصیت‌های صاحب سبک و مولف داشته باشند. حال آنکه پاسداشت شخصیت‌های صاحب سبک، صرف نظر از گرایش فکری‌شان ضرورت تضمین آینده کشور است و دولت فعلی که شعارهایی در این خصوص داده است، بیش از دیگران بر این مهم، مسئول است.

 با همه احترامی که برای آقای سلطانی فر که جایگزین ایشان می شود، قائل هستم و با آرزوی توفیق برای ایشان، اما تصمیم به هر تغییری به ویژه در حوزه رسانه باید توجیهی منطقی و بلند نظرانه داشته و فارغ از تمایلات شخصی و انگیزه های حزبی بوده و توضیحی قانع کننده داشته باشد.

اگر باور داریم رسانه نباید موجودی نحیف و رشد نایافته باشد که وجه المصالحه مجموعه ای از عوامل برون و درون سازمانی قرار بگیرد، باید مراقب باشیم سایه سنگین حکومت، و فقدان اتحادیه های قوی صنفی از آن موجودی یتیم و بی پناه نسازد که هر کسی به خود اجازه تعدی به آن را بدهد. 

نقش اصلی معاونت مطبوعاتی شکل دهی به سامان و ساختاری است که ارتباط بدون تحکم و مداخله غیر ضرور حکومت و اتحادیه ها و نیاز عمومی را با رسانه ها تنظیم کند و حامی کرامت و مصونیت رسانه‌های مستقل و جریان آزاد اطلاعات صحیح و «معرفت بنیاد» باشد. رسانه‌ها و فضای رسانه‌ای کشور بیش از نیاز مادی، نیازمند کرامت و مصونیت است. 

آقای حسین انتظامی که دستپخت غیر متجانس و از هم گسیخته دولت پیش از خود و فضای جریحه‌دار شده رسانه‌ای را به ارث می‌برد با نگاه دوراندیش و صاحب سبک خود، در جستجوی چنین تعریفی از معاونت مطبوعاتی بود و به رغم محدودیت ها و موانع، گام های موثر، ماندگار و تحسین برانگیزی در این خصوص برداشت که امید است، قدرشناسی شده و تداوم پیدا کند. 

مدیران کشور لابد می دانند، تضمین آزادی در عرصه های دیگر کشور، بدون آزادی و استقلال رسانه ای دشوار است، کما اینکه مبارزه با فساد و ناکارآمدی بدون رسانه های سالم، بیدار و مستقل و کامل امکان پذیر نخواهد بود. رسانه ناقص، مولد اطلاعات ناقص است و محصول اطلاعات ناقص، تصویر نادرست و کجراهگی نه بیداری است. 

بسیاری از معضلات فعلی نیز محصول سیلی هایی است که در گذشته بر گونه مظلوم رسانه ها وارد شده و بسیاری را جوانمرگ و بعضی دیگر را ناتوان و فلج و حاشیه ای ساخت و کار را به جایی رساند که برخی دیگر از رسانه ها به جای ورود با شهامت به رسالت های بنیادی خود به بنگاه های لابی قدرت و ثروت یا پمپاژ نفرت پراکنی و تملق و انحراف تبدیل شدند. البته حساب رسانه های مولد و مقاوم و روشن اندیش و آگاهی بخش جداست.

گذشته از خدمات و آثار بسیار مثبت آقای انتظامی در معاونت مطبوعاتی، برای من شاخصه مهم ایشان، انسانیت، شرافت، متانت و اصالت نجیبانه ی اوست که خوشبختانه با دانش، سبک و تجربه عالی گره خورده است. اصالت و به اصطلاح اوریژینال بودن در جامعه ای که با انبوهی از عناصر قلابی و میان تهی در زرورق پیچیده مواجه هستیم، یک سرمایه واقعی و غیر قابل اغماض است. فراموش نکرده ایم که همین چند سال پیش موج آدم های تازه از راه رسیده غیر اصیل چه بر سر ملک و ملت آورد و چه انسان های اصیلی را خانه نشین کرد و از میدان برون انداخت و به جای بهار، چه خزانی را به ارمغان آورد.

به برادرم دکتر حسین انتظامی که از نمادهای متانت و نجابت است، درود می فرستم و به احترامش از جای بر می خیزم و امید دارم به جای نخبه کشی، زمانه قدر او را بیشتر بشناسد؛ ان شاء الله

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.