با پیگیری های بسیار خبرنگار جماران، مشکل دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی به مجلس شورای اسلامی رسید و در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح شد. البته بنا به گفته فاطمه سعیدی کمیسیون هنوز در این مورد به جمع بندی نرسیده است. اما وعده پیگیری از سوی نمایندگان مجلس همچنان پابرجاست.

پایگاه خبری جماران: چندی پیش جماران در گزارشی از مشکلات پیش آمده در دانشگاه شهید بهشتی برای دانشجویان کارشناسی ارشد خبر داد.

به گزارش خبرنگار جماران، دانشگاه شهید بهشتی از ابتدای سال تحصیلی جدید اقدام به اخذ شهریه از دانشجویان کارشناسی ارشد دوراه روزانه کرده و در صفحه گلستان اکثر قریب به اتفاق دانشجویان کارشناسی ارشد ورودی 96 و حتی آنها که بدون کنکور و با سهمیه استعداد درخشان وارد دانشگاه شده اند، شهریه دروس پیش نیاز ثبت شده است.

با پیگیری های اولیه خبرنگار جماران رئیس و معاون آموزشی این دانشگاه اخذ شهریه از دانشجویان را امری طبیعی و مطابق با آیین نامه وزارت علوم برای دوره کارشناسی ارشد دانست و تاکید کرد این امر از اختیارات هیئت امنای دانشگاه است. اما مسئله اینجاست که بسیاری از دانشجویان مشمول شهریه تغییر رشته نداده اند و حتی به صورت مستقیم و با سهمیه معدل وارد این مقطع شده اند و هنوز مشخص نیست چرا این دانشجویان نیز باید شهریه بپردازند.

در واقع مسئله آنجاست که بنابه آیین نامه وزارت علوم برای کارشناسی ارشد،  دانشگاه موظف است 28 تا 32 واحد درسی را مشمول آموزش رایگان قرار دهد و برای مواد درسی خارج از آن هیئت امنای دانشگاه می تواند با مصوبه ای اقدام به دریافت شهریه کند که البته حداقل و حداکثر مبلغی که دانشگاه میتواند دریافت کند در آیین نامه مشخص نشده است. هرچند مغایرت یا تطابق این آیین نامه با قوانین عادی و اساسی محل بحث است. چرا که مطابق اصل سی ام قانون اساسی و قانون آموزش رایگان اخذ شهریه از دانشجوی روزانه امری غیر قانونی به نظر میرسد.

گذشته از این مبلغی که دانشگاه شهید بهشتی برای هر واحد درسی در نظر گرفته است، چندان منطقی به نظر نمی رسد. 174 هزارتومان برای هر واحد درسی مبلغی است که برای بسیاری از دانشجویان گزاف خواهد بود، چرا که با حسابی سر انگشتی هر دانشجو حداقل باید 348 هزار تومان برای درسی که در چارچوب آیین نامه وزارت علوم قرار دارد بپردازد.

پیگیری های مداوم دانشجویان

دانشجویان این دانشگاه در ابتدا نامه ای خطاب به رئیس دانشگاه نوشتند و موارد مغایرت این مصوبه هیئت امنای دانشگاه را با قوانین اساسی و عادی متذکر شدند. اما پاسخ درخوری از سوی مسئولین دریافت نکردند. همچنین در آبان ماه جلسه ای با دکتر افضلیان، معاون دانشجویی دانشگاه ترتیب داده شد. در آن جلسه افضلیان وجود شهریه را امری غیر قابل لغو دانسته و در مقابل به دانشجویان وعده اقساطی شدن پرداخت شهریه را داده بود.

وعده های افضلیان در آن جلسه قانع کننده نبود و دانشجویان در روزهای پنجم و هفتم آذرماه در دانشگاه تجمع کردند.  همچنین این بار تشکل های دانشجویی نیز با معترضین همراه شدند و نامه ای اعتراضی خطاب به رئیس دانشگاه نوشتند. در بخشی از نامه انجمن اسلامی دانشجویان آزادیخواه چنین آمده است: « دانشجویان دوره روزانه مقطع کارشناسی ارشد در ترم جاری ملزم به پرداخت شهریه برای دروس پیش‌نیاز شده‌اندکه نه از سر ضعف تحصیلی دانشجو، بلکه بالاجبار برای همه دانشجویان در نظر گرفته شده که مخالف عنوان «دوره‌ی روزانه» است که معنای تحصیل رایگان و بدون نیاز به پرداخت شهریه را متبادر می‌سازد. بالاخص که این موردِ الزام دانشجویان به پرداخت شهریه دروس پیش‌نیاز در دانشگاه شهید بهشتی در دفترچه انتخاب رشته‌ی آزمون کارشناسی ارشد ذکر نشده و دانشجویان به یک‌باره خود را ملزم به پرداخت شهریه علی‌رغم قبولی در دوره‌ی روزانه و رایگان دانشگاه شهید بهشتی دیده‌اند.»

حذف درس یا لغو شهریه

پس از فشارهای دانشجویان افضلیان بار دیگر با جلسه ای را با دانشجویان ترتیب داد.  نکته جالب در آن جلسه عدم اطلاع افضلیان از سایر روند معمول در دانشگاه ها بود و اخذ شهریه از دوره روزانه را امری طبیعی می دانست. هرچند وی به دانشجویان وعده داد مسئولین، روند دریافت شهریه در دانشگاه های دیگر را بررسی خواهند کرد و اگر به این نتیجه برسند که دریافت شهریه در دانشگاه های دیگر صورت نمیگیرد، شهریه ها لغو خواهد شد.

همچنین قرار شد عدم پرداخت شهریه مانع از صدور کارت ورود به جلسه برای شرکت در امتحانات پایان ترم و انتخاب واحد ترم آتی نشود.

دیگر مسئله ای که در آن جلسه مطرح شد وعده معاون آموزشی دانشگاه به دانشجویان در خصوص حذف دروس غیر الزامی بود. افضلیان گفت در صورتی که کمبود دانش و یا مهارت دانشجو محرز شود و دانشجو به طرق دیگه نتواند این دانش و مهارت را فرا گیرد، به تشخیص گروه و به ضرورت به وی واحد پیش نیاز تعلق خواهد گرفت، در غیر این صورت واحد پیش نیاز حذف خواهد شد و دروس ترم جاری نیز میتواند  مشمول این مورد قرار گیرد. البته تشخیص این امر قرار است به عهده مدیر گروه باشد.

هرچند این مسئله در ابتدا قابل قبول به نظر میرسد اما باید پرسید تکلیف یک ترم سر کلاس رفتن دانشجو چه خواهد بود و گذشته از آن معیار و ملاک احراز مهارت دانشجو به چه صورت معین خواهد شد.  همچنین برخی از دروسی که مشمول شهریه شده اند جز دروس اصلی در چارت وزارت علوم هستند و در صورت حذف آنها سقف واحد ها رعایت نخواهد شد.

مسئله دیگر این است که گواهی اشتغال به تحصیل منوط به پرداخت شهریه است و بسیاری از دانشجویانی که در معذوریت زمانی قرار داشتند شهریه را پرداخت کرده اند. حال دو مسئله مطرح است. آیا در صورت لغو شهریه، مبالغ پرداختی به این دانشجویان بازخواهد گشت؟ و مسئله دیگر آنکه بسیاری از دانشجویان همچنان در انتظار صدور این گواهی مانده اند و عقب افتادن آن موجب بروز مشکلاتی در امور کاری یا بیمه ای این افراد خواهد شد.

باید دید در نهایت معاون آموزشی دانشگاه شهید بهشتی چه تدبیری برای اجرایی شدن وعده ها می اندیشد، به ویژه آنکه تا پایان ترم فرصت چندانی باقی نمانده است و حل نشدن این مسئله انتخاب واحد و شرکت در امتحانات را دچار مشکل خواهد کرد.

وقتی پای مجلس به میان می آید

با پیگیری های بسیار خبرنگار جماران، مشکل دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی به مجلس شورای اسلامی رسید و در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح شد.

محمود صادقی چند روز پیش در توییتر خود از مطرح شدن اخذ شهریه دروس پیش نیاز در جلسه کمیسیون آموزش خبر داد. البته بنا به گفته فاطمه سعیدی کمیسیون هنوز در این مورد به جمع بندی نرسیده است، اما وعده پیگیری از سوی نمایندگان مجلس همچنان پابرجاست.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.