پایگاه اطلاع رسانی جماران: در واپسین روزهای تعطیلات نورزو 94 راهی حرم مطهر حضرت امام (س) شدیم تا از حال و هوای نورزی حرم و اسکان مسافران نوروزی آن گزارشی تهیه کنیم.

نزدیک ظهر است، پارکینگ ها، محوطه حرم و آلاچیق های آن مملو از چادرهای رنگی مسافرین نوروزی است که مشغول تدارک نهار هستند. به سراغ برخی از این خانواده ها می رویم تا از دلایل اسکان آنها، میزان رضایت مندی از خدمات رفاهی، فرهنگی و امنیت حرم برای اسکان جویا شویم.

خانواده ای از هموطنان خوزستانی در حرم مطهر امام(س) به قصد زیارت توقف کرده بودند و به دلیل رضایت از امکانات رفاهی، بهداشتی و امنیت حرم تصمیم به اسکان شبانه و استراحت برای ادامه سفر در حرم داشتند. مادر خانواده می گوید: اینجا امکانات بهداشتی و وضوخانه ها بسیار عالی است و هم چنین برای تهیه غذای سالم، تازه و بهداشتی هیچ مشکلی وجود ندارد.

کمی آن سوتر خانواده ای از اصفهان آمده بودند. مرد میانسالی که مشغول بازی با نوه هایش بود توجه مان را جلب کرد. وی بهترین ویژگی تدارکات و تسهیلات نورزی امسال حرم را برپایی غرفه های فرهنگی با هدف آموزش و بازی و سرگرم نمودن کودکان دانست.

وی افزود: به کودکان در این غرفه ها بسیار خوش می گذرد، به طوری که راضی کردن آنان برای ادامه سفر سخت شده است.

این هم وطن اصفهانی با اشاره به خدمات بانکی در حرم گفت: دو بانک در حرم شعبه دارند و خدمات می دهند اما متاسفانه عابربانک ها خدمات دهی متناسب با جمعیت مسافرین نوروزی حرم را ندارند.

وی ادامه داد: باید تاکید کنم هیچ امکانات لازم برای اسکان وجود ندارد که دسترسی به آن در حرم پیش بینی نشده باشد.

کنار آلاچیق ها رفتیم و با زوج جوانی که از قم آمده بودند وارد گفت و گو شدیم. خانم جوان در پاسخ به سوال ما درمورد خدمات رفاهی گفت: خدمات بهداشتی- رفاهی و امکان خرید از مواد خوراکی و پوشاک گرفته تا لوازم منزل مهیاست. حتی غرفه های سلامت و پزشک هم درمجموعه رفاهی برای رسیدگی به مشکلات پزشکی وجود دارد. امکانات بسیار خوب است، فقط من مشکل را درعدم حضور راهنما برای هدایت مسافران نوروزی می دانم. به نظرم برای کسانی که چند سالی است به حرم نیامده اند و یا بار اول است که به اینجا می آیند، باتوجه به وسعت حرم بسیار مطلوب است که افرادی جهت راهنمایی زائران و مسافران حضور داشته باشند و یا بروشورهایی برای معرفی و استفاده از همه امکانات در اختیار زائران قرار گیرد.

خانم مسنی که در حال عبور از کنارمان بود، متوجه ما شد و گفت: فاصله ورودی های پارکینگ ها تا وضوخانه و داخل حرم فاصله بسیار زیاد است اگر اینجا وسایل حمل و نقل برای زائران مسن وجود داشته باشد، تردد آنها راحت ترخواهد بود. وی گفت: برخی می گویند اینجا دو ون برای انتقال زائران از پارکینگ تا ورودی های حرم وجود دارد اما ما ندیده ایم و یا کسی راهنمایی نمی کند که این ون ها کجاهستند اگر هم باشد واقعا دو ون برای این جمعیت کافی است؟!

آقایی که از تبریز آمده بود هدف خود را زیارت مرقد حضرت امام(س) می داند و می گوید: امسال تنها ورودی شرقی حرم باز بود. این خود کمی مشکل برای زائران به وجود آورده بود . اما امکانات بهداشتی، رفاهی و فرهنگی بهتر از سال های گذشته بودند.

کمی آن سوتر شهرداری منطقه 19 و مجموعه حرم امام با هدف ایجاد سرگرمی و ارائه خدمات به مسافران نورزی و زائران، نمایشگاهی را برپا کرده اند. در این نمایشگاه غرفه های کودک، سفالگری، عروسک سازی، سلامت، عفاف و حجاب، سبک زندگی، قهوه خانه و ... فعال بودند که هریک به صورت رایگان به مسافران خدمات ارئه می دادند. شاید بتوان گفت استقبال مطلوب مردم نشان می داد که میزبان رسم مهمان نوازی را ادا کرده است.

می خواهیم خاطره خوشی از حرم امام(س) برای کودکان بسازیم

وارد غرفه ای شدیم با این عنوان: "قرآن بخوانید، جایزه بگیرید" کودکان و نوجوانان به این غرفه می آمدند و بعد از تلاوت قرآن هدیه می گرفتند. هدیه آنها بلیط رایگانی بود که با آن می توانستند از وسایل بازی اطراف نمایشگاه که شامل قلعه بادی، سرسره بادی، دارت، پینگ پنگ و ترامپولین بود، استفاده کنند. همچنین امکان درشکه سواری، عکاسی و گریم صورت هم به صورت رایگان در اختیار این کودکان قرار داده می شد. از روحانی حاضر در این غرفه پرسیدیم هدف شما از برگزاری این طرح چیست؟ وی در پاسخ گفت: این کار بهانه ای است تا کودکان از مرقد امام(س) خاطره ای شیرین در ذهن داشته باشند.

وی استقبال از این غرفه را عالی توصیف کرد و گفت: با این کار می توانیم تلاوت قرآن کودکان را هم تصحیح کنیم.

همچنین در غرفه حجاب و عفاف در این نمایشگاه علاوه بر فروش برخی کالاها به سئوالات شرعی بانوان و مسایلی در طب سنتی پاسخ داده می شد.

ارائه خدمات سلامت و اورژانس

در این غرفه خدمات سلامت، اندازه گیری قد و وزن، توده بدنی، فشارخون، مشاوره و روانشناسی به صورت رایگان در اختیار مسافران قرار می گرفت. در این طرح غربالگری چنانچه فردی بیماری خاصی داشت، به اورژانس حاضر در نمایشگاه فرستاده می شد تا تحت مراقبت قرار گیرد.

غرفه گردشگری با هدف معرفی پایتخت

در غرفه گردشگری بروشورهایی تهیه شده بود که در آن مکان های دیدنی شهر تهران معرفی می شد. همچنین مسافران می توانستند سوالات مربوط به اسکان و یا هتل ها را از افراد حاضر در این غرفه جویا شوند.

قهوه خانه با مرشد و نقال

این غرفه با داشتن تخت های سنتی، مرشد و نقال به واقع قهوه خانه بود. میزبانان این غرفه طبق گفته های خود از استقبال مردم بسیار راضی بودند و روزانه بیش از 6 هزار چای به مهمانان می دادند. مرشد و نقال صبح ها از ساعت 10 تا 12 و عصرها از ساعت 15 تا 16:30 در این غرفه نقالی و سیلی از مشتاقان این سنت فرهنگی را به سوی خود جذب می کردند.

آمورش سفالگری با هدف سرگرمی کودکان

در غرفه سفالگری، این هنر به کودکان و نوجوانان آموزش داده می شد. این غرفه که روزانه بیش از 30 مهمان داشت، هدف اصلی خود را سرگرمی کودکان تلقی می کرد.

عروسک سازی با وسایل رایگان

در کنار تمام این غرفه ها، عروسک سازی با وسایل رایگان به کودکان 5 تا 10 ساله آموزش داده می شد. مسئول این غرفه می گفت: با وسایلی که در اختیار کودکان قرار می دهیم، روزانه 30 تا 35 عروسک ساخته می شود.

به دلیل تقارن ایام نوروز و شهادت حضرت فاطمه(س) در کنار غرفه های نمایشگاهی ماکتی از قبرستان بقیع و بیت دخت نبی مکرم اسلام(ص) تهیه شده بود که مسافران را به سوی خود جذب می کرد تا در کنار آن عکس های یادگاری بیندازند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.