گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران مطرح شد:

نقش شورای سیاست گذاری، افراد و احزاب در انتخاب شهردار تهران/ نظری: شورا وارد مصادیق نشده است / گزینه های مطرح شده صرفاً گمانه زنی یا پیشنهاد است

بحث ابهامات موجود و سازوکار های شورای پنجم برای انتخاب شهردار آینده تهران موضوعاتی است که حجت نظری عضو شورای شهر تهران به آن ها پاسخ می دهد. وی همچنین می گوید: از گمانه زنی های رسانه ها و گروه های مختلف در این رابطه استقبال می کنیم و در مورد فشارهای احتمالی در راه انتخاب شهردار می گوید

عضو شورای شهر تهران با بیان این که شورا تا به حال وارد مصادیق انتخاب شهردار تهران نشده است، گفت : شورای سیاست گزاری تا به حال هیچ دخالتی در انتخاب شهردار نداشته  و گزینه ای به ما معرفی نکرده است.

حجت نظری در گفت و گو با خبرنگار جماران در خصوص ابهامات موجود در انتخاب شهردار تهران گفت: ابهام موجود فعلی به این دلیل است که هنوز خود شورا وارد مصادیق نشده و تا اینجا بحث ها پیرامون فرایند انتخاب بوده است؛ در حال حاضر این فرایند در شورا تصویب شده  اما گه گاهی برخی دوستان پیشنهاداتی را هم برای اصلاح یا تغییر  بخش هایی از این سند مطرح می کنند که مورد برسی قرار می گیرد و در صورت رأی آوری در شورا، در آن گنجانده می شود.

وی در مورد سازوکار این فرایند اظهار کرد: شروع فرایند این گونه  است که هر عضو سه نفر را به عنوان گزینه های مورد نظر خود به شورا معرفی می کند. در مرحله بعدی 7 نفری که بیشترین رأی را کسب کرده اند، انتخاب می شوند و از آن ها خواسته می شود برنامه هایشان را برای شهرداری ارائه دهند. از این هفت نفر هم یک تعدادی بر اساس برنامه هایی که ارائه داده اند و سوابقی که دارند به مرحله بعد می روند.

نظری ادامه داد:  در نهایت 2 نفر که بهترین برنامه به همراه  دیگر معیارهای را داشته اند به فینال می رسند که در این مرحله از آن ها خواسته می شود برنامه های خود را به صورت جزئی تر ارائه دهند و همچنین  تیم کاریشان را معرفی کنند. این کلیت فرایند است اما ممکن است در ادامه در برخی مسائل فرعی آن اصلاح یا تغییراتی هم صورت بگیرد. همچنان که تا به حال اصلاحاتی صورت گرفته است؛ به عنوان مثال قبلاً قرار بود در مرحله اول پنج نفر انتخاب شوند که در حال حاضر تصمیم بر آن است که هفت نفر انتخاب شوند.

این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: مرحله اول این فرایند که معرفی سهنفر از سوی هر یک از اعضای شورا است از چهارشنبه هفته آینده آغاز می شود و از این روز به بعد است که شورای شهر وارد مصادیق می شود.

وی در پاسخ به پرسش معیار اعضا برای انتخاب هر یک از این سه نفر، گفت: ما یک سری شاخص هایی را در 16 بند تدوین کرده ایم که عبارت اند از:

ا- داشتن پیشینه اصلاح طلبی و اعتدال گرایی

2-اشتهار به پاکدستی در سطح افکار عمومی و باور به مبارزه با فساد

3- داشتن سابقه کار اجرایی در سطح ملی مانند معاون رئیس جمهور، وزیر و معاون وزرا، سفرا، نمایندگان مجلس و استانداران، شهرداران تهران و دیگر کلان شهر ها و سایر مقامات همتراز

4- باور داشتن به کار گروهی، خرد جمعی و استفاده از خدمات کارشناسی در مرحله تصمیم سازی و در عین حال شجاع بودن در مر حله تصمیم گیری

5- توانایی همکاری با ارکان نظام، دولت، مجلس، احزاب و جناح های سیاسی اعم از جریان های موافق و رقیب، جامعه علمی پژوهشی کشور، نهد های مدنی و سازگاری با سایر مراجع موثر.

6- داشتن بینش استراتژیک و کلان.

7- توانمندی در سیاستگذاری و برنامه ریزی برای حل چالش های اصلی شهری به ویژه در جهت تحول اقتصاد مدیریت شهری.

8- داشتن کارنامه موفق در مسئولیت های قبلی.

9- اعتقاد به شایسته سالاری و داشتن رویکرد ارتقای بدنه شهرداری تهران.

10-باور به بهره گیری از توانمندی زنان و جوانان در منظومه مدیریت شهری.

11-پایبندی به تعامل کارآمد و موثر با حوزه رسانه.

12- اعتقاد به نقش تقنینی و نظارت مستمر شورای اسلامی شهر تهران و پاسخ گو بودن.

13-داشتن برنامه و سابقه جلب مشارکت شهروندان و تشکل های مردم نهاد به ویژه شورایاری ها در فرایند تصمیم سازی و تصمیم گیری.

14- داشتن سابقه جلب مشارکت انجمن های علمی، صنفی،هنری، زیست محیطی و نظایر آن.

15- توانمندی در استفاده از تجارب مدیریت های قبلی حوزه مدیریت شهری.

16- ارائه برنامه سنجش پذیر برای اداره شهر تهران در نظر گرفتن اولویت و چالش های شهر تهران با استفاده از اسناد بالادستی، اولویت های پیشنهدی شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان و سیاست های اعلامی شورای پنجم.

حجت نظری اضافه کرد: در کنار این ها یک سری ویژگی های  مانند داشتن مدرک کارشناسی ارشد، حداقل ۲۵ سال سن، نداشتن محکومیت کیفری و التزام به قانون اساسی هم وجود دارد که از شروط اولیه کاندیداها است.

وی در ادامه در خصوص گمانه زنی های که از سوی رسانه ها و گروه ها در مورد احتمال شهردار شدن برخی نام ها، مطرح می شود، گفت: رسانه ها، احزاب وگروه هایی که در این مورد، اسامی را مطرح می کنند نیتشان این است که به ما کمک کنند تا ما بتوانیم بهترین شهردار را انتخاب کنیم. ما از کمک همه این ها استقبال می کنیم.

عضو شورای پنجم تهران با تأکید بر این که ما فعلا به هیچ وجه وارد مصادیق نشده ایم، اظهار کرد: این اسامی هایی که مطرح می شوند صرفاً گمانه زنی و پیشنهاد است. اشکالی هم ندارد چرا که یک وقت ممکن است فردی  برای شهرداری تهران مناسب باشد اما شورا متوجه حضور این فرد نباشد.

نظری در پاسخ به این پرسش که آیا فشاری به شورای شهر در خصوص انتخاب شهردار از سوی احزاب و شخصیت ها وجود دارد، ابراز داشت: نه، خدا را شکر هیچ گونه فشاری در این مسیر از سوی هیچ فرد و جناحی تا به حال وجود نداشته است، فضا کلملاً تعاملی است و گروه های اصلاح طلب در حد مشورت به ما کمک می کنند.

وی در پایان در مورد نقش شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان  در انتخاب شهردار نیز گفت: شورای سیاست گذاری تا به حال هیچ دخالتی در انتخاب شهردار نداشته و گزینه ای هم به ما معرفی نکرده است.

گفت و گو از: فرهاد فتحی

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.