چند سالی است که 17 مرداد یعنی روز شهادت یکی از خبرنگاران کشورمان در کشو افغانستان و به دست گروهک طالبان به عنوان روز خبرنگار در تقویم کشور به چشم میخورد. به مناسبت این روز با امیر محبیان ، مدیر عامل خبرگزاری آریا به گفت و گو نشسته ایم.
وی که استاد دانشگاه و رییس مرکز مطالعات استراتژیک آریا نیز است در گفت گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به سیره حضرت امام خمینی در زمینه آزادی بیان در رسانه پرداخت و گفت : درمیان شخصیت های سیاسی دینی ،امام خمینی چهره ای خاص بشمار می رود که ترکیب معقولی از واقعگرایی و آرمانگرایی را در رفتار سیاسی و اجتماعی خود بکار گرفته بود. وی ادامه داد: آنچه که برای امام به عنوان شخصیتی تکلیف گرا مهم بود تعالی جامعه در پرتو اسلام بود.همه مفاهیم و ارزش های مطرح اجتماعی اگر در چارجوب این اهداف قرار می گرفت؛معنا دار و در غیر اینصورت فاقد ارزش بشمار می رفت.
محبیان در ادامه این گفت و گو افزود : اعتماد بنفس امام در بیان اعتقادات تا حدی بود که فشارهای روانی مرسوم که بسیاری را به کنار نهادن یا کمرنگ کردن ارزش ها وامی داشت بر وی کاملا بی اثر بود ؛این امر حاکی از آن بود که امام در اسلام ذوب شده بود و هویت خود را ذیل هویت اسلام و امت اسلامی می دید
وی سخنان خود را در باره آزادی بیان در اندیشه امام را این گونه ادامه داد: .در باب آزادی هم همینطور؛امام یک فقیه و فیلسوف بود و کاملا معنای مشروعیت و نیز ارزشهای مرسوم در فلسفه سیاسی را می دانست.آنچه به برداشت من برای امام مهم بود نام ها و ارزش های صوری و یا تبلیغات غربیان بر سر آن ها نبود بلکه جهت این ارزش ها بود اگر آزادی در مسیر تعالی بود مطلوب ولی اگر در مسیر حیوانیت قرار داشت و جهت آن به غروب ارزش های انسانی می انجامید مسلما از نظر امام مطرود بود.
وی همچنین در این گفت گو از وحدت امت اسلامی هم صحبت به میان آورد و گفت : از سوی دیگر وحدت امت اسلام از نظر امام یک ارزش بود و هر حرکتی در راستای سوءاستفاده بیگانگان قرار گرفته و بر وحدت اسلامی ضربه می زد نامطلوب بود.
وی ادامه داد : اما در مقابل ارزش های تعالی آفرین ارزشمند شمرده می شد؛به گمانم مفهوم قبله و جهت در تفکر امام خمینی و نیز هر انسان عمیقی در حوزه معرفت اسلامی در حکم کلید واژه ای است که بدون فهم آن درک بسیاری از رفتارها ناممکن خواهد بود. محبیان در ادامه به قسمتی از سخنان حضرت امام اشاره کرد و گفت : مثلا وقتی امام می گوید:" در باب نشریات ، خودتان می دانید که نقش نشریات در هر کشوری از همه چیزها بالاتر است . روزنامه ها و مجلات می توانند که یک کشوری را رشد بدهند به راهی که صلاح کشور است و می توانند که بعکس عمل بکنند …)) دقیقا در همین راستا سخن می گوید.
وی همچنین به قسمتی دیگر از سخنان امام هم اشاره کرده و گفت : یا آن گاه که امام تاکید می کند: اگر خدای نخواسته قلمهای شما بلغزد و از تعهدی که برای خدا تبارک و تعالی باید داشته باشید غفلت بکنید ، اینجور نیست که تنها به شما و دوستان و هم مذهب و هم دین شما ضرر بزند ، به همه ضرر می زند ، پس یک ضررکوچک نیست . شما که روزنامه کثیر الانتشاری در دستتان است ، باید توجه کنید که مسئولیت بسیار خطیری پیش مردم و ملت های جهان دارید که اگر ارشاد کنید مردم را بالاتر از طاعت هایی است که درگوشه خانه و یا یک مجلس که چند هزار نفر هستند می باشد . قلم شما اگر ارشادی باشد ، ملت را به راه راست هدایت می کندو می تواند مردم را ازانحراف نجات دهد .. ))
رییس مرکز مطالعات استراتژیک آریا ادامه داد : لذا در درک همه مفاهیمی چون آزادی؛عدالت یا هر ارزش دیگری از منظر امام کافی است که آن حرکت را ارزیابی کنیم اگر در مسیر رشد و تعالی بود ؛مطلوب
و اگر در مسیر دنیاگروی و خلاف تعالی بود مذموم شمرده می شود.
محبیان در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه در مواردی نه چندان کم می بینم که افرادی شاید از سر به ظاهر
دلسوزی می کوشند که به توجیه دیدگاههای امام پرداخته و انسانی لیبرال و مطلوب غربیان را از دیدگاههای بیرون کشیده و تصویر نمایند.این افراد مطلقا امام و مدل فکری وی را نشناخته اند.امام برای رضایت کسی آرمان ها و باورهایش را دگرگون نمی کرد او خدا را در نظر داشت و آرمانش تعالی معنوی بشر بود نه خوشآمدن صاحبان قدرت در جهان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.