جمعی از هنرمندان از فعالیت های امدادی هلال احمر در سیل های نوروزی قدردانی و بر ضرورت استفاده از ظرفیت هنرمندان تاکید کردند.

پایگاه خبری جماران: جمعی از هنرمندان و جامعه فرهنگی و هنری کشورمان شب گذشته در مراسمی که برای تقدیر از جامعه فرهنگی و هنری کشور به پاس همراهی و فعالیت های داوطلبانه در سیل فروردین ۹۸ برگزار شده بود، ضمن تاکید بر ضرورت بهره گیری از ظرفیت های هنرمندان به عنوان سرمایه های اجتماعی کشور به منظور جلب هرچه بیشتر اعتماد مردم، بر راه اندازی تشکل های دائمی هنرمندان برای حمایت و همراهی با حادثه‌دیدگان، انعکاس حماسه کمک های مردمی به هلال احمر و ضرورت افزایش و حفظ اعتماد مردمی به هلال احمر در جامعه تاکید کردند.

 

کتایون ریاحی، بازیگر سینما و تلویزیون در این مراسم به سابقه عضویت خود در جمعیت هلال احمر اشاره کرد و  گفت: افتخار می کنم که داوطلب هلال احمر هستم؛ داوطلبی، افتخاری است که نصیب هر فردی نمی شود، مانند یک دعوت نامه که به دست هر کسی نمی رسد.

وی به حضور داوطلبان در حوادث مختلف از جمله زلزله کرمانشاه و سیل اخیر اشاره کرد و گفت: زمانی که زلزله کرمانشاه رخ داد همه جای منطقه لباس های هلال احمر دیده می شد و این مایه دلگرمی بود.

ریاحی با اشاره به جمع آوری کمک‌ها در زلزله کرمانشاه از سوی چهره ها، گفت: ما به عنوان شهروند خود را موظف می دانیم در بحران ها اقدامی انجام دهیم، بنابراین از تمام افراد دعوت می‌کنم که به جمعیت هلال احمر بپیوندند و ما نیز وظیفه داریم فقط حامی باشیم و هر کاری را به دست کاردان آن بسپاریم.

مرجانه گلچین، از بازیگران کشورمان با اشاه به اینکه در سیل اخیر بسیار تمایل به همکاری داوطلبانه بیشتری داشته اما به علت مشغله کاری نتوانسته است، گفت: البته با پخش مجموعه زوج یا فرد ناخواسته به کمک مجموعه های فعال در امدادرسانی پرداختیم و به هر حال آماده ام تا هر کمکی از دستم برمی آید در این زمینه انجام دهم.

علی صالحی، از دیگر بازیگران کشورمان نیز در این مراسم گفت: سالهاست عضو داوطلب هلال احمر هستم و از زلزله بم تا کنون هر زمان فرصت کرده ام با افتخار به کمک هلال احمر آمده ام. در سیل اخیر نیز برای نخستین بار با داوطلبان هلال احمر به پلدختر رفتیم و با بالگرد هلال احمر در مناطق آسیب دیده حاضر شدیم که جا دارد در این زمینه به همه تلاشگران هلال احمر دست مریزاد بگویم.

وی افزود: حضور هنرمندان در اتفاقات و بلایای طبیعی نه فقط موجب دلگرمی مردم آسیب دیده خواهد شد، بلکه انتقال این همراهی در فضاهای مجازی و انعکاس خدمات امدادگران در جلب هر چه بیشتر اعتماد مردمی موثر خواهد بود، چراکه اگر مردم اعتماد کنند کمک ها بیشتر و بهتر ساماندهی خواهد شد. اگرچه در زلزله کرمانشاه شاهد حضور خودجوش مردم بودیم که متاسفانه در ارسال کمک ها بی نظمی هایی را ایجاد کرد، اما درسیل چون مردم از نیازهای واقعی آسیب دیدگان خبر داشتند، شاهد ساماندهی هرچه بیشتر ارائه کمک ها بودیم.

جهانگیر الماسی، از بازیگران مطرح کشورمان با اشاره به اینکه به عنوان فرزند کوچک این دیار، در هر دو حادثه تلخ سال گذشته و امسال حضور داشته است، گفت: در جریان سیل امسال  در مازندران، گرگان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و فارس حضور داشتم و شاهد بودم که اهالی هنر و همکاران ما و رسانه ها در دو حادثه تا حدود زیادی در اعتمادسازی میان مردم و مسئولان نقش موثری ایفا کردند.

وی با تمجید از همه نهادهای مسئول و فعال در امدادرسانی به مردم در حوادث چون جمعیت مردمی هلال احمر، گفت: عضویت کودکان پیش دبستانی و دبستانی در هلال احمر و آموزش همدلی و همراهی در میان آنها بسیاری از مشکلات را برطرف خواهد کرد و این آموزش ها به زبان ساده برای نونهالان می تواند خشتی بکارد تا در آینده به اتفاق جدی ملی منجر شود.

الماسی با بیان اینکه بسیاری از مشکلاتی که معمولا در حوادث مختلف به خصوص در سیل اخیر شاهد بودیم، از سر بی نظمی ناخواسته بود، گفت:  تلاش هایی که برخی برای ایجاد بی اعتمادی میان مردم و خدمتگزاران مردم می کردند هم ناشی از همین بی نظمی ها بود و لذا در این اتفاقات وظیفه اصلی اهالی فرهنگ، اعتمادسازی و ایجاد امنیت روحی در میان مردم است.

وی با اشاره به اینکه در اتفاقات بزرگ باید غیرمستقیم تبلیغ کرد و سراغ یک مساله رفت، گفت: در این اتفاقات اهل فرهنگ و هنر غیرمستقیم اسباب تحریک جوانبی را فراهم کردند که در نهایت منجر به رخداد اتفاقی ملی شد و حس تعلق به مردم و آب و خاک در میان مردم هر چه بیشتر جریان یافت.

علی احمدی، تهیه کننده برنامه خندوانه نیز در این مراسم با اشاره به اینکه کمک برنامه خندوانه به هلال احمر در زلزله کرمانشاه تجربه مهمی بود که به دست آوردیم، گفت: در سیل فروردین ماه هم به لطف هلال احمر حضور بیشتر و پررنگ تری داشتیم و از فضای عمومی کمک‌رسانی گزارش هایی را تهیه و در برنامه قاچ تقدیم مخاطبان کردیم.

وی با تاکید بر اینکه باید پیش بینی هایی برای آینده شود تا بتوان از حمایت هنرمندان با برنامه ریزی بهتری بهره برد، گفت: بر این اساس به نظر می رسد با راه اندازی تشکلی با مسئولیت خود هنرمندان که در میان مردم وجهه دارند، می توان تدابیری اندیشید تا در حوادث مختلف بتوان از ظرفیت های مردمی هنرمندان برای جلب کمک های مردمی بهره بیشتری برد.

کیوان کثیریان، نویسنده و منتقد سینمای ایران هم در این مراسم با اشاره به اینکه هنرمندان سرمایه اجتماعی هستند که در شرایط بحرانی مردم به آنها بیشتر توجه و از آنها بیشتر پیروی می‌کنند، گفت: بر این اساس می توان با جلب کمک و  نظرات هنرمندان، مردم را هر چه بیشتر به کمک ترغیب کرد، بر این اساس نیاز داریم تا هنرمندان بیشتری به هلال احمر بپیوندند تا در بحران ها راحت تر بتوان از توان آنها بهره برد.

وی با بیان اینکه در حادثه سیل امسال بیشتر کمک ها به هلال احمر متمرکز شد، افزود: در این شرایط نیاز است تا هنرمندان به کمک هلال احمر بیایند تا نیاز به ادامه این کمک ها را در میان مردم و جامعه هنری یادآوری کنند و در این زمینه مناسبت های مختلفی که هنرمندان دور هم جمع می شوند، فرصت مناسب و خوبی برای یادآوری و نیاز مردم مناطق آسیب دیده از سیل به کمک های مردمی است.

رضا میرکریمی، نویسنده، کارگردان و تهیه کننده و همچنین دبیر سی‌ و‌ ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با اشاره به اینکه بهره‌گیری از ظرفیت جشنواره فیلم فجر کار بزرگی بود که به صورت نمادین موجب جلب همدردی میان مخاطبان شد، گفت: نکته مهم در این زمینه این است که ما به عنوان یک عنصر فرهنگی باید تدابیری بیندیشیم که در زمان هایی که حادثه و اتفاق بدی نداریم هم بتوانیم کاری کنیم که حال جامعه خوب باشد؛ چراکه وقتی اتفاقی رخ می دهد و بخش هایی از جامعه آسیب می بیند، جمع بزرگ انسانی فعال شده و به همنوعان خود کمک می کنند، اما باید کاری کرد که کمک ها به هلال احمر همواره ادامه دار باشد و برای تمامی دورانی که حادثه ای نداریم، حس همدردی در میان مردم ترویج یافته و ماندگار شود.

وی با اشاره به اینکه در حادثه سیل اخیر و حتی زلزله کرمانشاه شاهد رخداد حماسه ای بزرگ در کشور بودیم، اظهار کرد: حقیقتا برای این حجم کمک ها توصیفی بهتر از حماسه نمی توان یافت و بر ما هنرمندان واجب است که کاری کنیم تا مردم هم احساس کنند که این حماسه بزرگ با حضور و تلاش آنها شکل گرفته و کار بزرگی کردند . این کمک های مردم در مقایسه با اتفاقات مشابه دیگری که در بسیاری از کشورهای دیگر رخ می دهد باید با مستند سازی به نمایش گذاشته شود تا همه ببینند در مقایسه با کشورهای بزرگی که با حوادث مشابه ما روبه رو می شوند، چه  بی تفاوتی در میان مردم آن کشورها که ادعای بسیاری دارند، وجود دارد و مردم ما نیز ببینند چه حماسه ای را شکل دادند.

وی افزود: تصاویری که اخیرا از توزیع ۱۰ هزار بسته لوازم خانگی در میان مردم زلزله زده دیدم در حد یک تیزر در میان مردم تبلور پیدا کرد و حقیقتا حیف است که این کار در این حد به نمایش گذاشته شد، بنابراین جا دارد اصحاب فرهنگ در این زمینه دست به کار شوند و این مهم را به تصویر بکشند و این اقدام فرهنگی است که ما باید آن را به نمایش بگذاریم.

حسن غفاری، نماینده جامعه عکاسان و عکاس مستند اجتماعی نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه در سیل امسال شاهد اتفاق مهم روی آوردن سازمان داوطلبان هلال احمر به متخصصان حوزه های مختلف در جامعه از جمله عکاسان بودیم، گفت: خاصیت عکس مستند اجتماعی این است که دیگران را وادار به همکاری با نهادهای فعال در کشور می کند تا برای کمک به هموطنان خود آماده شوند.

وی با اشاره به اینکه هلال احمر باید در زمینه حضور داوطلبان خود در حوادث مختلف، بازنگری داشته باشد، افزود: در این زمینه باید شرایطی ایجاد شود تا آرشیوی از تصاویری که عکاسان در حوادث مختلف گرفته اند، تهیه و جمع آوری شود و بتوانیم از میان آنها فرصت های خود را شناسایی کنیم.

وی به برپایی نزدیک به ۱۰ نمایشگاه حرفه ای در سیل اخیر اشاره کرد که اوج آن در ایوان انتظار میدان ولیعصر بود، گفت: در این زمینه با کمک بابک برزویه عکس های سیل زدگان در کن و پاریس به نمایش گذاشته و کمک های زیادی با برپایی این نمایشگاه جمع آوری شد.

مجید رجبی معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان هم در این مراسم با بیان اینکه هنرمندان در حوزه های مختلف اعم از تجسمی، خانه های هنرمندان و … در کمک به سیل زدگان فعال بودند، گفت: در این زمینه اتفاق خوبی میان سازمان داوطلبان و انجمن های مختلف هنری برای کمک به سیل‌زدگان شکل گرفت و با توجه به تعداد اعضایی که این خانه ها و انجمن های هنری دارند، می‌توان از کمک های آنها در تمامی زمان ها بهره برد و ما نیز در حادثه اخیر در خانه هنرمندان با کمک انجمن ها تلاش کردیم تا همه کمک ها را به سمت هلال احمر سوق دهیم تا اعتماد بیشتری را جلب کنیم؛ چراکه هلال احمر همواره در تمامی حوادث نخستین نهاد فعال بوده و باید همواره برای جلب و نگهداشت اعتماد به این نهاد مردمی تلاش کرد.

سالار عقیلی، خواننده موسیقی سنتی کشورمان هم در این زمینه با اشاره به اینکه هنرمندان بضاعتی برای کمک مالی ندارند، اما با کار و هنر خود می توانند بسیار موثر باشند و دل های مردم را شاد کنند، گفت: ما نیز در حد این بضاعت در زلزله کرمانشاه در سرپل ذهاب کنسرتی ماندگار به نفع سیل زدگان داشتیم و اخیرا در اتریش کنسرتی برای سیل زده ها گذاشتیم و هفته گذشته هم در اهواز برای سیل زده های اهواز کنسرت مردمی برپا کردیم. امیدوارم بقیه هنرمندان هم همواره در کمک به هلال احمر و مردم مانند همیشه پیشقدم باشند.

آریا عظیمی نژاد، موسیقیدان و داور برنامه عصر جدید هم با اشاره به اینکه هلال احمر یکی از نهادهایی است که هنوز مردم به آن اعتماد دارند، گفت: به همین دلیل باید این اعتماد مردمی را حفظ کرد و  این شان باید در هلال احمر باقی و این نهاد مردمی همچنان مرجع مورد اعتماد مردم بماند.

سید مرتضی فاطمی، مجری برنامه اختیاریه و تهیه‌کننده برنامه های تلویزیونی هم با اشاره به اینکه هلال احمر در جایگاهی است که حسن ذاتی دارد، گفت: در سیل اخیر ارتباط و اعتماد مردمی به هلال احمر هر چه بیشتر شد و باید برای حفظ این اعتماد و تقویت آن تلاش مضاعف کرد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
کلمات کلیدی هلال احمر سیل 98
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.