به نظر می‌رسد لااقل تا اتخاذ تصمیمات جدید از سوی مسئولین مربوطه و پاسخگویی وزارت بهداشت در این خصوص، مشکلات زیادی دست‌کم برای بیماران دیابتی در روزها و هفته‌های آتی به وجود آید.

پایگاه خبری جماران: بی‌شک یکی از مهم‌ترین نشانه‌های مسئولیت‌پذیری در هر دستگاهی، پیگیری نواقص و مشکلاتی است که خدمت‌رسانی را با مشکل مواجه می‌کند، اما به نظر می‌رسد این مسأله در وزارت بهداشت و درمان و همچنین شورای عالی بیمه راه‌حل بسیار ساده‌تری پیدا کرده و آن تغییر تعهدات سابق و اخذ تصمیمات پرحاشیه جدید است.

خبرهای نگران کننده‌ برای بیماران خاص و دیابتی

در روزهای اخیر، جماران با انتشار گزارشی به مناسبت «روز جهانی تالاسمی و بیماران خاص و صعب العلاج» از کمبود برخی داروهای بیماران خاص و کاهش سهمیه انسولین برای بیماران دیابتی خبر داده بود و در همین راستا، اظهارات ضد و نقیض دو مقام مسئول را نیز منتشر کرد. گفته‌هایی که نشان می‌داد گویا خبرهای نگران کننده‌ای برای بیماران خاص و دیابتی در راه است.

چند روز بعد از این گزارش،(اینجا بخوانید) سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه حدود دو هفته گذشته در برخی از مناطق کشور با کمبود انسولین مواجه بودیم، گفت: در حال حاضر میزان تولید این دارو افزایش یافته و کمبودها رفع شده است. ولی تنها دو روز پس از این اظهارات، معاون درمان وزارت بهداشت بالاخره با تایید ضمنی کمبود دارو، حداقل برای بیماران دیابتی گفت: «به دلیل بالا بودن قیمت نوعی از انسولین، شورای عالی بیمه اعلام کرده که انسولین «پن» فقط برای افراد زیر بیست سال پوشش داده می‌شود.»

چرتکه اندازی شورای عالی بیمه برای ارائه خدمات کمتر به بیمه شدگان

این درحالی است که بنابر تحقیقات صورت گرفته، انسولین قلمی بهترین نوع دارو برای بیماران دیابتی بوده و مصرف آن باعث شده تا بیماران دیابتی از عوارض کمتری رنج ببرند. معلوم نیست علت اینکه شورای عالی بیمه با هماهنگی وزارت بهداشت تصمیم به خارج کردن این دارو از پوشش بیمه گرفته، چه می تواند باشد؟ هرچند گفته می‌شود به دلیل اینکه انسولین «پن» در کودکان کاربرد بیشتری دارد فقط برای آنها تحت پوشش قرار گرفته، اما برخی شواهد نشان می‌دهند به دلیل کمتر بودن مبتلایان به دیابت در این سنین و چرتکه اندازی شورای عالی بیمه برای ارائه خدمات کمتر به بیمه شدگان، این تصمیم گرفته شده است.

پرداخت سهم بیمه و بهره‌نبردن از خدمات!

تصمیمی که نه تنها مورد انتقاد مدیرعامل انجمن دیابت ایران قرار گرفته، بلکه باعث نارضایتی شمار زیادی از بیماران دیابتی نیز شده است. بیمارانی که با وجود پرداخت سهمیه بیمه خود، دیگر نمی‌توانند از بدیهی‌ترین خدمات بیمه که همان تأمین داروی‌شان است و قیمت بسیار بالایی دارد، استفاده کنند.

به نظر می‌رسد لااقل تا اتخاذ تصمیمات جدید از سوی مسئولین مربوطه و پاسخگویی وزارت بهداشت در این خصوص، مشکلات زیادی دست‌کم برای بیماران دیابتی در روزها و هفته‌های آتی به وجود آید. در حالی‌که طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب «ما می‌خواهیم اگر کسی در خانواده‌ای مریض شد، آن خانواده جز رنج بیمار داری، رنج دیگری نداشته باشد»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.