پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

جماران به مناسبت روز جهانی«تالاسمی و بیماری‌های خاص و صعب العلاج» بررسی می‌کند؛

آیا سهمیه دارویی بیماران خاص کاهش یافته است؟

بیمه سلامت ایران، سهمیه داروهای مصرفی بیماران خاص را کاهش نداده و اگر مورد یا موارد خاصی وجود داشته باشند باید مشکل خود را به سازمان بیمه گر خود منعکس کنند.

به گزارش جماران، به مناسبت روز جهانی«تالاسمی و بیماری‌های خاص و صعب العلاج»، توجه ویژه به بیمارانی که با هزاران درد و رنج برای تامین داروی خود ناچار به داروخانه‌گردی می‌شوند، باید در اولویت هر رسانه‌ای باشد.

در همین رابطه، روزهایی که با خبرهای گوناگون شلوغ و پرحرارت‌تر از گذشته می‌گذرند، شاید برای عموم مردم به دلیل پیامدهای ناشی از گرانی‌ برخی کالاها تلخ باشد، اما بدون شک برای آن دسته از بیماران خاصی که به منظور تامین داروهای خود با مشکل مواجه شدند، بسیار تلخ‌تر است.

از سوی دیگر با اینکه «وزیر بهداشت» در روزهای اخیر گفته بود که در حال حاضر مشکلات دارویی کشور نسبت به سال گذشته علی‌رغم تحریم‌ها کاهش یافته، اما در عین حال با اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا اظهار داشته که ادعای آنها مبنی بر تحریم نکردن دارو و تجهیزات نیز یک دروغ بزرگ است.

آیا سهمیه داروی بیماران خاص کم شده است؟

در هفته‌های اخیر، حداقل تعدادی از گزارش‌های مردمی نشان می‌دهند که برخی بیماران خاص، هنگام مراجعه به داروخانه‌ها با مشکل تامین دارو مواجه یا از سهم داروی هفتگی و ماهانه آنها کاسته شده است. این درحالیست که دوز مصرفی این بیماران ثابت بوده و نباید هیچ تغییری در آن داده شود. بروز این مشکل به اندازه‌ای عجیب به نظر می‌رسد که شاید در ابتدا باورکردنش توسط مردمی که با بیماری‌های خاص دست و پنجه نرم نمی‌کنند، دشوار به نظر آید.

ولی خبرنگار جماران با حضور در سازمان غذا و داروی تهران و بعضی داروخانه‌ها، به درستی گزارش‌های دریافتی در خصوص کم شدن سهمیه داروی بیماران خاص و برخی بیماری‌های دیگر، دست کم در هفته‌های اخیر پی برد و تلاش کرد تا  این موضوع را از مسئولین ذی‌ربط پیگیری کند. هرچند تلاش‌های او در برخی مراکز بی‌نتیجه بود و نتوانست پاسخی قانع کننده برای این مشکل پیدا کند. اما گفت و گوی او با یکی از مسئولان سازمان بیمه تامین اجتماعی نشان می‌دهد که پاسخگویی درباره مشکل کاسته‌شدن از سهمیه دائمی بیماران خاص، شاید برای وقتی دیگر معنا پیدا خواهد کرد!

بی نتیجه ماندن برخی پیگیری‌ها

همچنین حضور خبرنگار جماران در سازمان غذا و دارو و تلاش برای پیگیری این موضوع از سخنگوی آنجا نیز بی‌نتیجه ماند و آقای سخنگو با بیان اینکه وقتی برای مصاحبه‌کردن ندارد، از پاسخ‌گویی در این زمینه طفره رفت. این درحالیست که طی دو روز گذشته، تماس‌های تلفنی مکرری با این سازمان و بخش روابط عمومی آن برقرار شده بود، ولی متاسفانه مسئولین مربوطه نه تنها پاسخ روشنی ارائه ندادند، بلکه تنها به بیان این جمله که هیچ کمبود دارویی وجود ندارد، بسنده کردند.

از سوی دیگر، مراجعه حضوری به سازمان غذا و دارو مشخص کرد که این مشکل برای بسیاری از بیماران رخ داده، به نحوی که یکی از بیماران پیوند کلیه با مراجعه به تعدادی از داروخانه‌ها از جمله زیرمجموعه‌های هلال احمر، دریافته که متصدیان از دادن دوزهای همیشگی داروی «ساندیمون» به او خودداری می‌کنند.

وجود برخی گزارش‌ها از کمبود داروی بیماران پیوندی 

کارشناسان «سازمان غذا و دارو» در پاسخ به او که برای پیگیری مشکلش به آنجا آمده بود، گفته بودند که تمامی داروخانه‌های کشور از داروی کافی برای تامین بیماران برخوردارند و ممکن است سازمان‌های بیمه‌گر این میزان از دوز مصرفی را در این مقطع تایید نکرده باشند. لذا این موضوع ربطی به سازمان غذا و دارو نداشته و او باید برای پیگیری مشکلش به سازمان بیمه‌گر خود مراجعه کند.

این بیمار پیوندی که به نظر می‌رسید چندان امیدی هم به نقش رسانه‌ها در حل مشکلش ندارد، در گفت و گو با خبرنگار جماران گفت: «کارشناس سازمان به من گفت بیمه خدمات درمانی این میزان دوز از داروی شما را تائید نکرده وگرنه ما اعلام کردیم که دوز مصرفی داروی شما را به طور کامل ارائه کنند. بنابراین از من خواسته شد تا به سراغ کارشناسان بیمه مستقر در برخی داروخانه‌ها بروم و مشکل خود را برای آنها بازگو کنم.»

سهمیه هیچ دارویی تغییر نکرده است

در همین رابطه، رئیس گروه دارویی دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران در گفت و گو با جماران گفت: ما سهمیه هیچ دارویی را تغییر ندادیم و سهمیه ها همان مقداری است که در گذشته نیز وجود داشته است. تاکید داریم که بیمه سلامت ایران، سهمیه داروهای مصرفی بیماران خاص را کاهش نداده و اگر مورد یا موارد خاصی وجود داشته باشند باید مشکل را به سازمان بیمه گر خود منعکس کنند. 

دکتر نوشین گیتی‌آرا در ادامه گفت: بیماران می‌توانند همچون سنوات گذشته با تشکیل پرونده در سامانه، داروی خود را از داروخانه‌ها تحویل بگیرند. از این رو می‌توان گفت که حداقل بیمه خدمات درمانی و بیمه سلامت تغییری در سهمیه داروی بیماران خاص و بیماران دیابتی انجام نداده است. مواردی که داروخانه‌ها به دلیل موجود نبودن یا به دلایل دیگر دارو را تحویل نمی‌دهند به سازمان بیمه‌گر ارتباطی پیدا نمی‌کند و بی‌تردید چنانچه تغییری در سهمیه ها از سوی «بیمه سلامت» اتفاق بیفتد، اطلاع رسانی مناسب را انجام داده و به داروخانه‌ها نیز اطلاع می‌دهند. 

تأمین اجتماعی سهمیه داروی بیماران دیابتی را کم کرده است

همچنین یکی از بیماران دیابتی که طی روزهای اخیر برای تامین داروی «انسولین قلمی» به داروخانه‌های زیادی مراجعه کرده بود، در گفت و گو با خبرنگار جماران گفت: با مراجعه به چند داروخانه متوجه شدم که متاسفانه سهمیه انسولین‌های «لنتوس» و «نووراپید» که در ماه‌های گذشته برای هرکدام 7 عدد بوده، به 4عدد کاهش پیدا کرده.

بیمه تامین اجتماعی سهمیه انسولین قلمی را از 7 به 4 قلم کاهش داده، ولی بیمه سلامت سهمیه بیماران خاص و دیابتی‌ها را کاهش نداده‌ است.

 

این بیمار دیابتی افزود: بالاخره با پرس و جوی فراوان از چندین داروخانه‌، متوجه شدم که تأمین اجتماعی این سهمیه را کم کرده است.

وی با بیان اینکه  این موضوع باعث نگرانی او و  میلیون‌ها بیمار دیابتی کشور شده، گفت: من در یک ماه ونیم که سهمیه مشخص 7عددی انسولین داشتم، حدوداً با توجه به دوز تجویزی دکتر همان 7عدد را مصرف می‌کردم، اما حالا با چنین وضعیتی نمی‌دانم باید برای تأمین مابقی دوز مصرفی داروی خود چه کنم؟!

ما سهمیه بیماران خاص و دیابتی‌ها را کاهش نداده‌ایم

رئیس گروه دارویی دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران همچنین در این رابطه بیان کرد: «بیمه تامین اجتماعی سهمیه انسولین قلمی را از 7 به 4 قلم کاهش داده، ولی ما سهمیه بیماران خاص و دیابتی‌ها را کاهش نداده‌ایم. من خود در داروخانه‌ها با این مسأله مواجه شدم که بیمه‌تامین‌اجتماعی، سهمیه انسولین قلمی را به 4 قلم کاهش داده که باید برای اطلاع از جزئیات و نحوه خدمت‌رسانی بعد از این موضوع را از مسئولین آن سازمان جویا شوید.

در همین زمینه، معاون برنامه‌ریزی اداره کل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی نیز در گفت و گو با خبرنگار جماران با رد کم شدن سهمیه داروی بیماران خاص گفت: از دوسال گذشته تا به امروز، داروی بیمار خاصی از تعهدات ما خارج نشده، و در کنار این مسأله چند اتفاق خوب نیز نسبت به سنوات گذشته افتاده است، چنان‌که ما یک تعهد دارویی در برابر بیماران عادی داریم که 70 درصد هزینه‌های داروی آنها را تامین می‌کنیم و از سال 92 که نرخ دارو چندبرابر شد، تلاش کردیم سهم پرداخت بیمه شدگان تغییری نکند.

هزینه سرماخوردگی بیماران خاص نیز پرداخت می شود

محمدمهدی صدرالهی ادامه داد: به همین منظور، تفاهم نامه‌ای با وزارت بهداشت نوشتیم که بر اساس آن، با ارسال لیست هزینه‌هایی را که برای بیمه شدگان می‌شود برای آنها، از وزارت بهداشت  پول دریافت می‌کنیم. لذا دو سالی می‌شود که سازمان‌های بیمه‌گر بیش از پولی که از وزارت بهداشت می‌گیرند، خرج می‌کنند.

وی بیان کرد: در سال 79 که وضع مالی سازمان تامین اجتماعی مناسب بود، سازمان مصوبه‌ای گذراند و دفترچه‌ای برای بیماران خاص تهیه کرد که طبق آن، یکسری مزایا علاوه بر مزایایی که تمام بیمه شدگان دریافت می‌کنند برای سه گروه از بیماران هموفیلی، دیالیزی و تالاسمی در نظر گرفته شده بود. داروخانه به ازای این دفترچه‌هایی که از بیماران خاص دریافت می‌کرد نیز موظف به سرویس‌دهی رایگان بود. بر مبنای این دفترچه‌ها حتی هزینه سرماخوردگی بیماران خاص نیز به طور کامل پرداخت می‌شد و هنوز‌هم این‌گونه است.

افزایش ده برابری میزان مصرف انسولین در کشور طی 4سال

صدرالهی ادامه داد: ما به بیماران خاص سه نوع سرویس می‌دهیم، نخست سرویس مربوط به همان 70 درصد سهم بیمه برای بیماران عادی، دوم سرویس ویژه بیماران خاص و سوم سهم فرانشیز داروهای خاص است که سازمان بیمه‌گر پرداخت کرده و هزینه آن را بعداً از وزارت بهداشت دریافت می‌کند.

وی با اشاره به مشکل بیماران دیابتی گفت: انسولین قلمی که از سال 92 جزو تعهد سازمان‌های بیمه‌گر قرار گرفت، نحوه تجویز و میزان مصرف انسولین در کشور را متحول کرد. در این بازه، میزان مصرف داروی انسولین در بیمه‌ها به صورت فزاینده‌ای رشد کرد. به نحوی که در سال 92، 45 میلیارد تومان در سال پول انسولین می‌دادیم اما در سال 95 این رقم به 450 میلیارد تومان رسیده که 10 برابر افزایش را در بازه‌ای 3 ساله نشان می‌دهد.

امکان ندارد به یک بیمار دیابتی، کمتر از 7 عدد انسولین مصرفی او را داده باشند!

صدرالهی بیان کرد: میزان مصرف مورد نیاز انسولین برای بیماران، یک واحد بین‌المللی در ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز، یعنی یک بیمار 70 کیلویی تنها می‌تواند 70 واحد انسولین در روز تزریق کند. این است که سهمیه داروی بیماران خاص بر اساس فرمول تعیین شده و مصرف مازاد بر آن توسط بیمه شده، باید به همراه تایید پزشک در اسناد پزشکی ما وارد شده تا در شورای متخصصین مطرح شود و در صورت اینکه نیاز مازاد بر مصرف در روز تایید شد می‌تواند هزینه داروی مازاد خود را از ما دریافت کند.

وی افزود: بیمار دیابتی‌ای که تاییدیه پزشک و نظر شورای متخصصین سازمان بیمه‌گر خود را نداشته باشد، تنها می‌تواند مطابق یک اینترنشنال یونیت از ما انسولین بگیرد.

معاون برنامه ریزی اداره کل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه امکان ندارد به یک بیمار دیابتی، کمتر از 7 عدد انسولین مصرفی او را داده باشند، گفت: ما زمانی که انسولین را در سال 92 تحت تعهد خود قرار دادیم، راهنمای تجویز وجود نداشت و سقف تعهد سازمان ما به هر بیمه شده، 7 عدد انسولین قلمی بود، اما با توجه به قراردادی که با انجمن غدد ایران بستیم از نیمه سال گذشته یا به طور دقیق تر از آذر پارسال تا امروز، از راهنمای تجویز استفاده می‌شود و انسولین با توجه به آن راهنمای بالینی توزیع می‌شود و این مشکل می‌تواند ماحصل رویکردی باشد که از سال گذشته به‌کار بسته شده است.

سهم مشترک سازمان‌های بیمه‌گر و «وزارت بهداشت» در سردرگم کردن بیماران خاص!

در حالی که سازمان‌های بیمه‌گر، کم‌شدن سهمیه داروی بیماران خاص و دیابتی را تکذیب می‌کنند، هنوز مشخص نیست چه نهاد و سازمانی در پاسخگویی به این موضوع، خود را «مسئول» می‌داند؟با توجه به اینکه داروخانه‌ها، فایل‌های حاوی نسخ بیمه‌ای بیماران را برای انواع سازمانهای بیمه‌گر ارسال می‌کنند، به نظر می‌رسد که سازمان‌های بیمه‌گر و وزارت بهداشت و درمان مشترکاً در سردرگم کردن بیماران خاص، نقشی پررنگتر از گذشته ایفا می‌کنند. از این رو، انتظار می رود اگر تغییر رویه‌ای در نحوه تأمین داروی بیماران خاص صورت گرفته، سریع و شفاف اطلاع رسانی شود تا بیماران بیشتر از رنج ناشی از بیماری خود، رنج دیگری نداشته باشند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.