سومین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت پنجشنبه (بیستم دی ماه) با مشارکت جهاد دانشگاه و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار می شود.

رئیس کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت با اشاره به ظرفیت های گردشگری ایران، گفت: من فکر می کنم با توجه به جایگاهی که کشور ما در حوزه گردشگری دارد این موضوع باید یکی از سه اولویت اصلی کشور باشد.

به گزارش خبرنگار جماران، سید سعید هاشمی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ، در نشست خبری این کنفرانس گفت: جایگاه معنویت در مباحث گردشگری بحث بسیار جدیدی است. به ویژه در کشور ما بحث گردشگری فرهنگی پررنگ است و ما نمادها و عناصر مختلفی داریم که می تواند مسیر را برای ما بازتر کند و نگاه دینی مردم ما از جمله عوامل دیگر کمک کننده است.

وی با اعلام اینکه سومین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت پنجشنبه هفته جاری برگزار می شود، افزود: این ایده ها می تواند حوزه گردشگری را متحول کند و با یک نگاه جدید مبحث گردشگری را تعمیق کند. یکی از  وظایف اصلی ما ترویج بحث معنویت در حوزه گردشگری است. اما اول باید ادبیات این بحث در میان دانشگاهیان ترسیم و مفاهیم آن تبیین شود تا بعد بتوانیم آن را در کل جامعه ترویج دهیم.

رئیس کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت در پاسخ به سؤالی در خصوص ارتباط برگزارکنندگان این کنفرانس با سازمان اوقاف و امور خیریه، اظهار داشت: متأسفانه سازمان اوقاف در این حوزه کمتر کار کرده است. ما جلساتی با آنها داشته ایم و امیدواریم بیش از گذشته در این حوزه ها ورود کنند. در بحث زیارت باید به صورت علمی کار شود و انگیزه ها را به هم نزدیک تر کنیم.

 وی در پاسخ به سؤال خبرنگار جماران در مورد ارز آوری بخش گردشگری گفت: من معتقدم که اگر بخواهد مشکلات کشور حل شود چاره ای جز این ندارد که به گردشگری به صورت جدی بپردازد و در اولویت های اصلی برنامه توسعه کشور قرار بگیرد. هرچند در برنامه ششم، نسبت به برنامه های دیگر، بهتر به آن پرداخته شد، من فکر می کنم با توجه به جایگاهی که کشور ما در حوزه گردشگری دارد این موضوع باید یکی از سه اولویت اصلی کشور باشد.

هاشمی با تأکید بر اینکه ما می توانیم درآمدهای خوب و اشتغال در حوزه گردشگری داشته باشیم، تصریح کرد: گردشگری یکی از جاهایی است  که اگر مسئولین ما توجه بیشتری داشته باشند با سرمایه های اندک می تواند خیلی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور را حل کند. ولی بسترهایی لازم است که اگر مجموعه دولت باید کمک کنند. از همه مهم تر این است که در سیاست های کلان باید این مباحث را درست ترسیم و قبول کنیم.

وی تأکید کرد: قطعا یکی از بحث های اصلی گردشگری تعاملات بین المللی است. اگر ما در تعاملات با دنیا درست مباحث را دنبال نکنیم مطمئنا ورودی های گردشگری ما آن طور که باید و شاید نخواهد بود. یکی از منابع اصلی درآمد همسایگان ما مثل ترکیه و گرجستان، گردشگری است؛ در حالی که ظرفیت های گردشگری آنها بسیار کمتر از کشور ما است. امیدواریم بتوانیم از این ظرفیت بیشتر استفاده کنیم.

محمدحسین ایمانی خوشخو، رئیس کمیته علمی سومین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت، نیز در این نشست با اشاره به تحریم های علیه ایران گفت: همه برنامه ریزان کشور دنبال این هستند که منابع درآمد جدید شناسایی کنند و همه به این نتیجه رسیده اند که علم و صنعت نمی تواند در این زمینه پایه محکمی باشد و گردشگری می تواند جایگزین مناسبی برای نفت باشد. ولی باید کاری کنیم که جامعه ما پذیرش این موضوع را داشته باشد.

وی در خصوص مقالات این کنفرانس اظهار داشت: 50 مقاله به دبیرخانه این کنفرانس رسید و 30 عدد آن چکیده هایی بود که قرار شد اصل مقاله را ارسال کنند. در نهایت 22 مقاله تأیید شد که به صورت سخنرانی و یا پوستر در روز برگزاری کنفرانس ارائه می شوند.

منوچهر جهانیان، دبیر کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت نیز گردشگری را یک راه عبور از تحریم ها دانست و گفت: گردشگران امروز فراتر از جنبه مادی به گردشگری نگاه می کنند و با توجه به زمینه های فرهنگی و تاریخی ایران، باید محیای گردشگران علاقمند به این حوزه باشیم. این کنفرانس می تواند به ارائه یک نگاه نو در این حوزه کمک کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.