رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و معاون وزیر ارشاد، صحبت های جالبی را در یک جشنواره مطرح کردند.

به گزارش جماران؛ اولین جشنواره نشریات صنعت ساختمان کشور به همت شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان ایران برگزار شد.

رئیس نظام مهندسی ساختمان کشور: هیچ مرکز مطالعاتی و تخصصی در ایران به اندازه صنعت ساختمان، محتوای علمی تولید نمی کند

در این جشنواره که با حضور مسئولان نظام مهندسی، وزارت ارشاد و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد، فرج الله رجبی – رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در سخنانی، اظهار کرد: ما یک سازمان مستقل هستیم با بیش از 5000 نفر عضو و حدود 200 دفتر نمایندگی در شهرهای مختلف که وجود و کارکرد خوب چنین تشکیلات غیردولتی با این کمیت و کیفیت، برای خیلی از مسئولان و مردم، بعضا تعجب آور است؛ که این تعجب نشان می دهد نگاه برون سازمانی ما و آنچه که می بایست خدمات این تشکیلات را در ارتباط با مردم به خوبی و روشنی تبیین کند، دچار مشکل است.

photo_2019-01-06_14-18-52

وی افزود: این سازمان که علاوه بر خدمات عمومی، مسئولیت هایی را در حوزه آموزش و تولید محتوای علمی در حوزه مهندسی ساختمان عهده دار شده، از نظر مالی کاملا مستقل از دولت است اما در عین حال هزاران نظارت و کنترل را بر خود می می بیند و دائم نگران قضاوت دیگران است. این فرآیند نشان می دهد سازمان نظام مهندسی ساختمان نیازمند نقش خوب و سازنده تر در رسانه ها با هدف ایجاد گفت وگو با مخاطبانش است.

رجبی با بیان اینکه سالانه انبوهی از مقالات علمی و آموزشی در حوزه صنعت ساختمان تولید می شود که نیازمند گردآوری است، تصریح کرد: اگر فقط مقالات  تخصصی چاپ شده در نشریات در تمام حوزه های مرتبط صنعت ساختمان، تبدیل به کتاب شود، بعید است، مرکز تخصصی و مطالعاتی در کشور باشد که بتواند به این حجم وسیع، تولیدات علمی در حوزه مهندسی داشته باشد. نشریات ما در حوزه تخصصی مهندسی، حرف های مهمی دارند که نیاز است از دل آنها کتب زیادی چاپ و منتشر شود.

** رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس: نظام مهندسی ساختمان یک تشکیلات آبرومند دارد

به گزارش جماران در ادامه برنامه، حجت الاسلام مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به سخنرانی پرداخت.

او با انتقاد از نبود احزاب واقعی در ایران که نتیجه آن ترویج رفتار پوپولیستی و شکل گرفتن نوعی مردم سالاری معیوب در کشور است، گفت: نظام انتخابات در کشور ما باید اصلاح شود و به سمت شکل دهی احزاب واقعی در سطح جامعه حرکت کنیم.

وی یکی از اهداف مجلس در موضوع رسانه های کشور را ایجاد نظام رسانه ای بر اساس دسته بندی حوزه های مختلف عنوان کرد، افزود: شکل دهی نظام صنفی رسانه ای و نظام صنفی هنری یکی از دغدغه های کمیسیون فرهنگی مجلس است. خوشبختانه صنعت مهندسی ساختمان در ایران، دارای یک نظام صنفی خوب و آبرومند بوده که این بخاطر تاثیر مستقیم کمیت و کیفیت عملکرد شما در زندگی مردم است.

مازنی خطاب به مسئولان سازمان نظام مهندسی در رابطه با نشریات تخصصی صنعت ساختمان، تاکید کرد: معتقدم ترویج معماری ایرانی اسلامی در میان مردم و در سطح جامعه، می بایست هدف و کارویژه نشریات فعال این صنف باشد.

photo_2019-01-06_14-18-48

همچنین در این برنامه مسعود سلطانی فر – معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد، طی سخنانی اظهار کرد: یکی از ایرادات و اشتباه های مرتبط به پروژه های مختلف، ایجاد پیوست رسانه ای در پایان کار است در حالی که پیوست رسانه ای یک موجود زنده است و از زمان  خلق ایده باید همراه با پروژه باشد.

وی با بیان اینکه پیوست رسانه ای با بازاریابی و فروش متفاوت است، تاکید کرد: پیوست رسانه ای در هر پروژه یا فرآیند، یعنی بررسی چگونگی های اطلاع یابی و اطلاع رسانی پروژه با هدف همراه شدن مردم. بنابراین کارکرد پیوست رسانه ای، مشورتی و به طور مستمر از ابتدا تا انتهای کار است.

معاون وزیر ارشاد، عملکرد نشریات تخصصی در حوزه صنعت ساختمان را مثبت و عمیق دانست و گفت: این نشریات با هدف ترویج و معرفی سبک زندگی ایرانی اسلامی و انتقال دانش و فناوری اطلاعات در جایگاه خوبی قرار دارند.

محمدعلی وکیلی – نماینده مجلس و عضو هیات نظارت بر مطبوعات آخرین سخنران این برنامه بود نقدهایی مشابه حجت الاسلام مازنی داشت و با اشاره به پیامدهای اشتباهی ناشی از برخی سیاستگذاری ها در کشور، اظهار کرد: متاسفانه در ایران وقت و انرژی درستی صرف جامعه سازی نشد وعمدتا همه تلاش ها مصروف دولت سازی ها شد و این پاشنه آشیل عدم تحقق توسعه در ایران است. ما صاحب دولت فربه شدیم و به هیچ کدام از شاخصه های توسعه به معنای استانداردش دست پیدا نکردیم و این بخاطر نداشتن تجربه درستی در جامعه سازی بود.

وی با تاکید بر نقش رسانه در فرهنگ سازی و نهادینه سازی مفهوم کارکرد تشکل ها و احزاب در میان مردم با هدف کمک به توسعه کشور، تصریح کرد: در کشور ما می بایست احزاب و تشکل ها شکل می گرفت و مردم در این قالب ها شنیده می شد نه به صورت جزء جزء. بنابراین هر چه در راه ایجاد و کارکرد درست سازمان ها و تشکل هایی که نماینده واقعی مردم باشند، حرکت کرده و به پویش و ماندگاری این سازمان ها کمک کنیم، قطعا به توسعه مملکت کمک کرده ایم و این از وظایف اصلی رسانه هاست. رسانه های عمومی و تخصصی کشور باید در این مسیر تلاش کنند و بدانند هرچه این سازمان ها پروغ تر باشند، قطعا نشان از فروغ چراغ توسعه در کشور است.

عضو هیات نظارت بر مطبوعات با بیان اینکه ذهنیت جامعه را رسانه ها شکل می دهند، در این باره افزود: قدرت آن چیزی نیست که در هندسه و ساختار هر پدیده ای باشد؛ بلکه قدرت آن تلقی است که از آن پدیده در ذهن مخاطبان وجود دارد. همینطور به تعبیری واقعیت آن است که در ذهن ها حضور دارد نه آنچه ما به ازای بیرونی دارد. بنابراین اگر می خواهیم سازمان ها و تشکل های مردم نهاد بتوانند به کارکرد درست و واقعی خود برسند و توازن بخشی لازم را داشته باشند، باید این سازمان ها به لحاظ کارکرد و مشروعیت، اعتبار مهمی در ذهنیت عمومی جامعه پیدا کنند تا مردم آنها را بپذیرند و قبول کنند آنها می توانند حرف مردم را بزنند و نماینده خوب و معتبری برای پی گیری مطالباتشان باشند.

به گزارش جماران؛ در انتهای این برنامه از مقالات علمی و نشریات تخصصی برتر حوزه صنعت ساختمان نیز تقدیر شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.