نزدیک به 56 هزار خانه در این زلزله نیاز به تعمیر داشتند که تا امروز تعمیرات مربوط به 52 هزار خانه به اتمام رسیده و متوسط هزینه‌ای که برای هر خانه انجام شده از 8 الی 12 میلیون تومان بوده است.

پایگاه خبری جماران: گزارش تصویری جماران از زلزله‌زدگان «ثلاث باباجانی» نشان می‌دهد، هنوز تعدادی از آنها با گذشت نزدیک به یک‌سال از وقوع زلزله استان کرمانشاه در چادر یا کانکس و در شرایط نسبتاً سختی به سرمی برند. با جویا شدن این موضوع از استاندار کرمانشاه، وی ضمن بیان اقدامات ویژه در راستای بازسازی شهرها و روستاهای آسیب دیده گفت: تنها تعداد محدودی از کسانی که هنوز موفق نشده اند به سرپناهی برسند، در کانکس‌هایی در داخل شهر زندگی می‌کنند و ابراز امیدواری کرد که مطابق برنامه‌ها، عملیات ساخت خانه‌های شهری تا پایان سال 98 به اتمام برسد.

21 آبان سال گذشته بود که زلزله‌ای مهیب شهر ازگله از توابع استان کرمانشاه واقع در مرز ایران و عراق را لرزاند. زلزله‌ای که بنابر آنچه سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد؛ 620 نفر را قربانی و نزدیک به 70هزار نفر را بی‌خانمان کرد. این زلزله باعث شد تا رئیس‌جمهور در کمتر از 36 ساعت پس از آن وارد سرپل ذهاب شود و از مناطق آسیب دیده بازدید کند. اما توجه به این حادثه تنها به رئیس‌جمهور محدود نماند و رهبرمعظم انقلاب نیز پس از یک هفته ضمن بازدید از این مناطق، خواستار رسیدگی فوری به وضعیت آسیب دیدگان شدند.

شب های لرزان «ثلاث باباجانی»

چه خبر از وضعیت بازسازی و کمک به آسیب دیدگان؟

هشتم مرداد‌ماه امسال، رضا خواجه‌ای«رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده استان‌کرمانشاه» در گفت و گویی با ایرنا اعلام کرد که «تاکنون بازسازی 56 هزار واحد مسکونی آسیب دیده آغاز شده و 47 هزار مسکن نیز آماده سکونت شده است.» 

وی همچنین گفت که معاون اول رئیس جمهوری فردای آن روز، پنج هزار مسکن بازسازی شده در مناطق زلزله زده این استان را راه اندازی می‌کند.

بدین ترتیب اسحاق جهانگیری مطابق وعده‌های داده شده در رسانه‌ها وارد کرمانشاه شد و 5‌هزار واحد مسکونی بازسازی شده در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه را به‌ طور همزمان طی مراسمی در روستای «شیرین آب» افتتاح کرد.

تاکنون حدود 16500 خانه در روستاها احداث شده است

اما یک سال پس از زلزله سرپل ذهاب، استاندار کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار جماران، از تازه‌ترین اقداماتی می‌گوید که در راستای بازسازی مناطق زلزله زده و کمک به آسیب‌دیدگان آن انجام شده است.

وی با اشاره به تخصیص بودجه 11 هزار میلیاردی برای این اقدام، از تامین 6 هزار میلیارد تومان از آن اعتبار توسط دولت خبر داد و ابراز امیدواری کرد که مابقی آن نیز تا پایان امسال پرداخت شود.

هوشنگ بازوند در این باره اظهار داشت: نزدیک به 56 هزار خانه در این زلزله نیاز به تعمیر داشتند که تا امروز تعمیرات مربوط به 52 هزار خانه به اتمام رسیده و متوسط هزینه‌ای که برای هر خانه انجام شده از 8 الی 12 میلیون تومان بوده است. خانه‌های احداثی نوع یک در روستاها 12500 باب بوده که کل آن به اتمام رسیده است. اما خانه‌های احداثی نوع دو که سازه‌های آن تخریب نشده ولی فرصت ساخت استاندارد آنها فراهم شده حدود 15000 باب است که باید گفت در مجموع تاکنون حدود 16500 خانه در روستاها احداث شده است.

تنها تعداد اندکی از زلزله زده‌ها در کانکس زندگی می‌کنند

وی بیان کرد: مطابق برنامه ما قرار است تا پایان سال، عملیات بازسازی کل خانه‌های روستایی به اتمام برسد. البته بازهم تاکید می‌کنم که عملیات ساخت 12500 خانه روستایی که به طور کامل تخریب شده بودند، تمام شده است. در شهر برنامه‌ای دوساله تهیه شده و قرار است تا پایان سال 98 عملیات ساخت خانه‌های شهری به اتمام برسد. برای نمونه در شهر سرپل ذهاب 6300 خانه تخریب شده، اما تعداد پروانه‌های ساختی که صادر شده 9300 عدد بوده که عملیات ساخت آنها در دست انجام است.

شب های لرزان «ثلاث باباجانی»

استاندار کرمانشاه ادامه داد: آنهایی که تعمیرات خانه‌هایشان به اتمام رسیده باشد، مشکلی برای سکونت در خانه‌های خود ندارند و کسانی که خانه‌هایشان جزو منازل احداثی باشد نیز برای سکونت با مشکلی مواجه نیستند. اما تنها تعداد محدودی از کسانی که هنوز موفق نشدند به سرپناهی برسند، در کانکس‌هایی در داخل شهر زندگی می‌کنند. 

سهم سلبریتی‌ها و شخصیت‌ها در بازسازی چقدر است؟

بازوند با مقایسه زلزله سال گذشته کرمانشاه با شهر ورزقان گفت: باید دید که بازسازی شهر ورزقان پس از زلزله علیرغم آنکه تنها یک سوم اینجا آسیب دیده بود، چقدر طول کشید و روند بازسازی زلزله کرمانشاه چگونه بوده است. به نظر‌می‌رسد علی رغم اینکه بار مالی ترمیم و بازسازی مناطق آسیب دیده از زلزله در کرمانشاه برای دولت تاکنون نزدیک به 11 هزار میلیارد تومان بوده، دولت در قالب 21 مصوبه نزدیک به 6 هزار میلیارد آن را تامین کرده است.

وی در پایان گفت: ما در هیچ زلزله‌ای شاهد نبودیم که بعد از 36 ساعت رئیس‌جمهور حاضر و در همان مدت نیز اعتبار لازم برای بازسازی به بنیاد مسکن داده شود. در بازسازی مناطق زلزله زده مردم حدود 21 میلیارد تومان به چند سلبریتی و شخصیت دادند که آنها نیز در حال انجام کار هستند. باید توجه کرد که کل ساختمان‌های آسیب دیده ما حدود 103 هزار عدد است و ساختمان‌هایی که توسط این افراد ساخته می‌شود، تنها حدود 250 خانه آنهم با مشارکت بنیاد مسکن است. بنابراین، این تعداد در برابر 103 هزار منزل، رقمی ناچیز است.

شب های لرزان «ثلاث باباجانی»

نقش رسانه‌ها در عزم بیشتر مسئولین نسبت به تسریع روند بازسازی

این اولین باری نیست که زلزله در شهرهای ایران منجر به جان‌دادن صدهانفر از مردم  و مجروح و آواره شدن هزاران تن از آنها می‌شود، اما بدون شک روند بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه نشان می‌دهد که این‌بار مسئولین دولتی برخلاف تمامی فضاسازی‌ها، بسیار جدی و مصمم درصدد بازسازی و جبران خسارت آسیب دیدگان هستند، چنان که آمارهای ارائه شده در این باره نیز همین را نشان می‌دهند. 

اما شاید یکی از عواملی که منجر به توجه‌ بیشتر مسئولین به زلزله‌زدگان استان کرمانشاه می شود، نقش پررنگ شبکه‌های مجازی و رسانه‌هایی باشد که ابعاد دلخراش این حادثه را بهتر از گذشته به نمایش گذاشته و باعث می‌شوند تا افکار عمومی بیشتر از همیشه جویای حال آسیب‌دیدگان و نحوه رسیدگی به وضعیت آنها باشد. با اینکه وقوع زلزله خبر نمی‌کند، اما به نظر می‌رسد که امروز، با وجود رسانه‌ها دنیای بهتری برای مواجهه با سختی‌های پس از زمین‌لرزه وجود داشته باشد که روند رفع مشکلات آسیب‌دیدگان را آسانتر از گذشته می‌کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.