به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی، نخستین جشنواره ملی عشایر در طبعیت روستای نظر آباد سلماس برگزار می شود.

در این جشنواره، عشایر ۵ استان کشور از جمله آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، کرمانشاه و سمنان و با هدف معرفی آداب و رسوم و فرهنگ و توانمندیهای مختلف زندگی حضور دارند.
فردا سوم شهریور مراسم اختتامیه این جشنواره برگزار می شود.

جشنواره ملی عشایر سلماس

محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی در این مراسم با اشاره به منابع غنی استان در حوزه های مختلف اظهار کرد: به جرات می توان گفت آذربایجان غربی یکی از ثروتمند ترین استانهای کشور است ولی به دلایل مختلف متاسفانه در بسیاری از شاخص های توسعه از جمله سلامت، برخی از حوزه های آموزش و پرورش، راه روستایی و درآمد سرانه در رتبه های پایین کشور قرار دارد .

جشنواره ملی عشایر سلماس

وی ادامه داد: با تلاش و کوشش مدیریت استان و توجه ویژه دولت تدبیر و امید سالهای آینده شاهد رشد و شکوفایی و جبران عقب ماندگی های استان خواهیم بود.

وی یکی از شاخص ترین اقدامات مدیریت استان را مبارزه با رانت و فساد عنوان کرد و افزود: مبارزه با رانت و فساد اعتماد عمومی مردم به نظام و دولت را به همراه داشته است .

جشنواره ملی عشایر سلماسشهریاری افزود: حدود ۷۵ هزار خانوار از ۲۸۰ هزار خانوار روستایی آذربایجان غربی از بیمه تامین اجتماعی برخوردار هستند و استان از نظر متوسط شاخص کشوری در رده پایین قرار دارد.

وی اضافه کرد: با بیمه شدن بخش دیگری از مرزنشینان، آمار کل به ۱۴۰ هزار خانوار روستایی می رسد و در نتیجه ۵۰ درصد روستاییان تحت پوشش بیمه قرار می گیرند.

جشنواره ملی عشایر سلماس

مقام عالی استان، با اشاره به اینکه این روستاییان در ۶۵ سالگی از حقوق بازنشستگی نیز برخوردار می شوند، بیان کرد: ۸۰ هزار واحد روستایی هم با حمایت دولت از محل فروش سوخت در مقابل بلایای طبیعی چون زلزله، سیل و آتش سوزی بیمه می شود.

شهریاری با اشاره به اینکه صاحبان هر یک از این واحدهای روستایی در صورت بروز حوادث غیرمترقبه ۳۰ میلیون تومان از بیمه دریافت می کنند، اضافه کرد: تاکنون بالغ بر ۲ میلیارد تومان هزینه های حوادث این روستاییان از محل سود سهمیه های سوخت مرزنشینان پرداخت شده است.

وی در حوزه اشتغال نیز گفت: سهم آذربایجان غربی از محل تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال است که تا کنون با پرداخت ۱۵۰۰ میلیارد ریال، استان آذربایجان غربی رتبه یک کشور را به خود اختصاص داده است.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: در پرداخت تسهیلات مربوط به اشتغال فراگیر و رونق تولید نیز آذربایجان غربی به ترتیب در رتبه های دوم و سوم کشوری قرار دارد.

جشنواره ملی عشایر سلماس

شهریاری گفت: سیاست دولت تدبیر و امید، توجه به مناطق روستایی و عشایری بوده و بودجه های ویژه ای نیز به این حوزه اختصاص داده شده است تا شاخص های توسعه در این مناطق ارتقا یابد.

وی همچنین از برگزاری جشنواره های مختلف ملی به میزبانی استان خبر داد و گفت: این جشنواره های برای ایجاد نشاط و شادابی در جامعه اجرا می شود و با برنامه ریزی های صورت گرفته، چندین جشنواره ملی به میزبانی آذربایجان غربی برگزار می شود.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 996434
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.