جلیل جباری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این پروژه به منظور گمانه زنی و دستیابی به اطلاعات و داده های مورد نیاز چهار ترانشه در نقاط مختلف محل حجره ها در نظر گرفته شده است.
وی اضافه کرد: فعلا یک ترانشه با ابعاد سه درسه متر ایجاد شده و تاکنون به شواهدی از وجود یک کف معماری و دیواره و بقایای آواری پیدا شده است.
جباری افزود: سعی بر این است که هر گونه نشانه ای از وجود سازه معماری یا پی بنا که در جریان عملیات کاوش به دست بیاید به طور کامل ابعاد آن ظاهر شود تا به عنوان ایده ای بهتر و اصیل تر برای احیای بخش های مختلف حجره ها مورد استفاده قرار گیرد.
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان غربی بیان کرد: این طرح مطالعه و کاوش، دومین کاوش باستان شناسی است که در 2 سال اخیر در مسجد جامع انجام می شود و سال گذشته نیز نخستین کاوش باستان شناسی در گنبدخانه مسجد صورت گرفت و منجر به کشف آثار و بقایای معماری قدیمی تر شد که بر اساس آن، احیای شبستان جدید در ضلع شرقی گنبد خانه در دستور کار قرار گرفت.
وی ادامه داد: مسجد جامع ارومیه به عنوان یکی از آثار تاریخی شاخص این شهر در سه سال اخیر به صورت مداوم در فهرست پروژه های مطالعاتی و مرمتی این اداره کل قرار داشته و کارهای مهمی در آن صورت گرفته است که از آن جمله می توان به احیای شبستان قدیمی، ترمیم گچبری ها، کف سازی گنبدخانه، ترمیم و تمیزکاری تزئینات داخلی اشاره کرد.
به گزارش ایرنا مسجد جامع یکی از آثار کهن و قدیمی شهر تاریخی ارومیه است و در خیابان اقبال قرار دارد. این مسجد در میان بازار قدیمی شهر واقع شده و یکی از ارکان اصلی بافت قدیمی شهر است.
برخی از محققان معتقدند این بنا ابتدا آتشکده بود و بعد از تسلط مسلمانان ویران شد و سپس در قرن هفتم هـجری قمری بر روی آن مسجدی ساخته شد؛ به اعتقاد این گروه از محققان سبک تزیینات، گچ بری ها، ستون بندی ها و طاق های مسجد عینا شبیه به سبک معماری سلجوقیان است.
تاریخ تجدید بنای این مسجد معلوم نیست اما محراب آن در تاریخ 676 هـجری قمری ساخته شده است. این مسجد به همراه سایر اجزای بافت قدیمی شهر بویژه بازار و راسته های آن بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. مسجد جامع با 2 در ورودی که از صحن بزرگ آن منشعب می شود، به بازار راه دارد.
8135/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.