به گزارش ایرنا این محوطه باستانی 12 هکتاری که با دریاچه اسرار آمیز در وسط آثار تاریخی و چهار طاقی آتشکده آذرگشنسب شهرت جهانی یافته، آثار و بقایای معماری منحصربفردی از دوره های مختلف تاریخی از جمله دوره مادها، ساسانیان و ایلخانیان را در خود جای داده و همین قدمت و زیبایی موجب شده است تا گردشگرانی از شهرهای ایران و کشورهای مختلف جهان علاقه فراوانی برای بازدید از این محوطه باستانی داشته باشند.
مشکلات کمبود زیرساخت های گردشگری در تخت سلیمان دغدغه ای برای علاقه مندان و گردشگران و حتی مسوولان تکاب محسوب می شود؛ مشکلاتی که با نبود راه دسترسی مناسب برجسته تر شده است.
فرماندار تکاب با اشاره ضعف های موجود در بخش های زیرساختی مجموعه تخت سلیمان و وضعیت نامناسب جاده های تکاب به خبرنگار ایرنا گفت: مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان گرفتار وضع نامناسب جاده شده و سالهاست از نبود راه دسترسی مناسب محروم است.
علی مکرمی افزود: مجموعه تخت سلیمان اکنون زیرساخت های گردشگری مناسبی ندارد و همین موضوع موجب شده است گردشگران بیش از چند ساعت در تکاب نمانند.
وی با بیان اینکه توسعه و بهبود وضعیت جاده ها اولویت دارترین خواسته مردم تکاب است، اضافه کرد: نامناسب بودن جاده های بین شهری تکاب موجب مغفول ماندن جاذبه های گردشگری از جمله مجموعه تخت سلیمان، چمن متحرک چملی و آبشار قینرجه و ظرفیت های مختلف تکاب شده است زیرا بدون وجود جاده مناسب، توسعه صنعت گردشگری نیز امکان پذیر نیست.
وی ادامه داد: با بهبود وضعیت جاده های تکاب علاوه بر استفاده بهینه از ظرفیت های گردشگری، زمینه مناسب برای حضور سرمایه گذاران جهت مشارکت در طرح های توسعه ای و رونق تولید و اشتغال در تکاب فراهم می شود.
وی گفت: تلاش می کنیم با تکمیل زیر ساخت ها و توسعه و بهبود وضعیت جاده ها زمینه حضور سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی را در تکاب فراهم کنیم.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیز با اشاره به نامطلوب بودن زیر ساخت های منطقه گردشگری تخت سلیمان به خبرنگار ایرنا گفت: امسال 60 میلیارد ریال اعتبار برای بهبود زیر ساخت های اثر تاریخی تخت سلیمان شامل راه های دسترسی ، جاده های مواصلاتی، سرویس های بهداشتی و امکانات رفاهی گردشگران اختصاص یافته است.
جلیل جباری با بیان اینکه ساماندهی راه دسترسی به جاذبه های گردشگری بر عهده اداره راه و شهرسازی است، افزود: 80 کیلومتر مسیر سه راهی پهلوان به تخت سلیمان و از آنجا به سمت دندی ناهموار است و دستگاه های متولی باید تعهد خود را در قبال ساماندهی آن انجام دهند.
رییس اداره راه و شهرسازی تکاب نیز با اشاره به برنامه دولت برای بهبود وضعیت راه های دسترسی به تخت سلیمان از بررسی و تصویب طرح بهسازی و تبدیل جاده تکاب - دندی- تخت سلیمان به راه اصلی خبر داد و گفت: جلسه بررسی و تصویب طرح بهسازی و تبدیل جاده تکاب - دندی به راه اصلی در اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی برگزار و مقرر شد این محور با عرض آسفالت 11 متر در قطعه دوم به طول 23 کیلومتر اجرا شود و زیرسازی این محور نیز آغاز شده است.
مختاری افزود: قطعه اول به طول 25 کیلومتر از سه راهی پهلوان نیز به تصویب رسیده و در صورت نهایی شدن تصویب دو قطعه، توسط شرکت زیرساخت توسعه راه ها پیمان سپاری خواهد شد.
وی بیان کرد: مطالعات این طرح در حال اجراست و عملیات اجرایی بهسازی و آسفالت این محور نیز پس از طی مراحل مقدماتی آغاز خواهد شد.
وی ادامه داد: اعتبارات طرح ساخت و توسعه محور تکاب- دندی- تخت سلیمان به صورت مشارکتی توسط وزارت راه و شهرسازی و سازمان گسترش معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) تامین خواهد شد و بر اساس آن جاده دسترسی به تخت سلیمان از مسیر دندی در استان زنجان به راه اصلی تبدیل می شود.
رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای تکاب نیز در زمینه اصلاح و بهبود جاده دسترسی به تخت سلیمان از مسیر تکاب گفت: سال گذشته هشت کیلومتر از این محور در محدوده سه راهی آقدره تا مجتمع آبگرم احمدآباد در 2 لایه آسفالت شده است.
کاظم پاشایی افزود: از سه راهی پهلوان تا انتهای حوزه استحفاظی تکاب در مسیر تخت سلیمان به سمت زنجان 48 کیلومتر است که بخشی از آن لکه گیری شده اما بخش قابل توجهی از کوه زندان تا مجموعه تخت سلیمان به علت نامناسب بودن جاده لکه گیری نشده و منتظر تخصیص اعتبارات توسعه جاده است.
به گزارش ایرنا مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان با دریاچه ای اسرار آمیز در وسط بقایای تاریخی در 45 کیلومتری شمال شرقی تکاب در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و در سال 1382 به عنوان چهارمین اثر ملی کشور در فهرست آثار جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسید.
به عقیده باستان شناسان محوطه تاریخی 12 هکتاری تخت سلیمان قبل از اسلام آتشکده زرتشتیان و یکی از سه آتشکده مهم ساسانیان بوده و در دوره پس از اسلام به عنوان تفرجگاه و کاخ تابستانی ایلخانان مورد استفاده قرار گرفته است.
اکنون نمونه آثار و بقایای کاخ های ایلخانی تنها در مجموعه تخت سلیمان تکاب به چشم می خورد.
همچنین کوه میان تهی زندان سلیمان، چمن متحرک چملی گل، مجتمع آبگرم احمدآباد، مجموعه آبشار و آبگرم قینرجه از مهمترین جاذبه های گردشگری تکاب به شمار می رود.
شهرستان تکاب با 80 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است و بیش از 160 اثر میراث فرهنگی و گردشگری تاریخی و طبیعی ثبت شده ملی دارد.
گزارش از: امیر خالق نژاد
7514/3093/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.