به گزارش ایرنا اجرای طرح محدوده بندی از یک سو به گرم شدن بازار اجاره نامه های صوری جهت ثبت نام در محدوده دلخواه اولیا منجر شده و از سوی دیگر مدیران مدارس را در جایگاه تشخیص قرار داده است.
میزگرد ایرنای آذربایجان غربی با حضور کارشناسان و مدیران آموزش و پرورش وضعیت حاکم بر ثبت نام دانش آموزان را بیش از پیش آشکار کرده و لزوم احترام دست اندرکاران و اولیا به قوانین را مشخص می کند.

** چالش تعیین اصالت اجاره نامه ها
مدیر دبیرستان امام خمینی (ره) ارومیه معتقد است که حجم بالای اجاره نامه های صوری، درخواست ثبت نام در مدارس خارج از محدوده تعیین شده و اجبار به تحصیل دانش آموزان در رشته تجربی از جمله مشکلات ثبت نام به شمار می رود.
علی کهنسال با بیان اینکه این مدرسه یکهزار و 200 دانش آموز دارد، افزود: ثبت نام دانش آموزانی که اولیای آنان دارای سند مالکیت هستند در اولویت قرار می گیرد و دانش آموزانی که والدین آنان دارای اجاره نامه های واقعی و غیرواقعی هستند، در مراحل بعدی ثبت نام می شوند؛ اگر اولیا پس از اتمام ظرفیت ثبت نام به مدرسه مراجعه کنند و منزل آنان در محدوده باشد، پذیرش نمی شوند.
وی با اشاره به اینکه ثبت نام با هدایت تحصیلی انجام می شود و اولویت های 'الف' در ابتدا ثبت نام می شوند، بیان کرد: اولیا و دانش آموزان در بیشتر موارد شناخت کافی نسبت به رشته ها را ندارند و تقاضا برای ثبت نام در رشته تجربی طبق یک باور سنتی بالاست.
وی تاکید کرد: اجبار به تحصیل در این رشته پیامدهای نامطلوبی در طول سال تحصیلی برای دانش آموزان دارد که تغییر رشته مجدد در خرداد ماه از عواقب آن به شمار می رود.
وی با تاکید بر اینکه مبلغی از اولیا در حین ثبت نام اخذ نمی شود، اظهار داشت: در طول سال تحصیلی نیز هر مبلغی طبق مصوبه انجمن اولیا و مربیان و با رضایت کامل از آنان دریافت می شود.
کهنسال با بیان اینکه اگر دانش آموزی هزینه کتاب و بیمه نداشته باشد رایگان ثبت نام می شود، افزود: اگر هم توانایی مالی برای حضور در کلاس های فوق برنامه نداشته باشد، بدون دریافت هزینه و شهریه در این کلاس ها شرکت داده می شود.

** اولیا نگران کیفیت آموزش در مدارس دولتی نباشند
مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک ارومیه گفت: اولیا نباید نگران کیفیت آموزش در مدارس دولتی باشند زیرا به اندازه کافی بر کیفیت تدریس در این مدارس نظارت می شود.
قهرمان اشرف نجف آباد در میزگرد بررسی چالش های ثبت نام در ایرنای آذربایجان غربی افزود: برخی از اولیا با این استدلال که کیفیت آموزش در برخی مدارس متفاوت تر است، به ثبت نام فرزند خود در خارج از محدوده اصرار می کنند و این امر نمی تواند منطقی باشد.
وی با اشاره به اینکه تقاضای بیش از حد اولیای دانش آموزان به ثبت نام فرزندانشان در برخی از مدارس مشکل زا شده است، افزود: هیچ تفاوتی در بین مدارس وجود ندارد و مدیران نیز همه در یک سطح هستند.
وی با بیان اینکه در دوره ابتدایی ثبت نام بدون مشکل خاصی به اتمام رسیده است، گفت: اجاره نامه های موجود در یکی از مدارس ناحیه یک ارومیه مورد بررسی قرار گرفت و 110 برگ اجاره نامه صوری از میان 150 اجاره نامه رسیده به این مدرسه شناسایی شد.
وی اضافه کرد: متاسفانه هم اکنون در برخی مدارس تراکم بالا بوده اما در برخی دیگر از مدارس کلاس ها خالی مانده است و این مشکل به فرهنگ حاکم در جامعه باز می گردد.
وی با بیان اینکه مساله شهریه از موارد مورد اعتراض اولیاست، گفت: به جز پول کتاب و بیمه هیچ شهریه ای در مدارس دولتی در حین ثبت نام دریافت نمی شود اما مدارس تیزهوشان، شاهد و نمونه دولتی از این لحاظ استثناست.

** برقراری عدالت آموزشی، مشکلات ثبت نام را کاهش می دهد
مدیر آموزش و پرورش ناحیه 2 ارومیه معتقد است که توزیع عادلانه نیروی انسانی و تجهیزات مدارس مهمترین گام در کاهش چالش های ثبت نام دانش آموزان است.
محمد مجرد افزود: باید با ایجاد امکانات آموزشی و بکارگیری نیروهای باتجربه از هجوم اولیا به برخی مدارس در مرکز شهر جلوگیری شود.
وی با اشاره به فرآیند ثبت نام در مدارس ارومیه بیان کرد: نام نویسی دانش آموزان در دوره ابتدایی و متوسطه اول و پایه های ورودی تمام شده و ظرفیت های باقیمانده نیز متعلق به دانش آموزانی است که در برخی درس ها موفق به اخذ نمره قبولی نشده اند و در شهریور ماه امتحان خواهند داد.
وی اضافه کرد: در ماده 31 آیین نامه اجرایی مدارس برای هریک از مدارس کروکی و محدوده جغرافیایی تعریف شده تا دانش آموزان بتوانند در نزدیک ترین مکان به محل زندگی خود درس بخوانند ولی هنرستان ها از این موضوع مستثنی شده است.
مدیر آموزش و پرورش ناحیه 2 ارومیه ادامه داد: برای ثبت نام در مدارس هیات امنایی، غیرانتفاعی و شاهد نیز تدابیر خاصی اندیشیده شده است تا هیچ دانش آموزی از ثبت نام عقب نماند.
وی، توجه ویژه نسبت به هدایت تحصیلی دانش آموزان را یادآوری کرد و افزود: مشاوران و معلمان فقط در ارائه سطح تحصیلی دانش آموزان اظهار نظر می کنند و علاوه بر اینکه نمره های سه ساله دوره اول متوسطه در این زمینه اثرگذاری بیشتری دارد، انتخاب نهایی نیز بر عهده خود دانش آموزان است.
مجرد با اشاره به اینکه اولویت ها در ثبت نام برای پایه دهم بر اساس رتبه تعیین می شود، ادامه داد: روند ثبت نام به صورت روزانه در مدارس رصد می شود و اکنون ظرفیت بیشتر مدارس به جز رشته تجربی، پر نشده است.
وی تاکید کرد: در برخی مدارس فعالیت های تعریف شده ای در قالب کلاس های فوق برنامه، جبرانی و تقویتی تشکیل می شود که مصوب انجمن اولیا و مربیان و شورای مدرسه بوده و حضور دانش آموزان در آنها داوطلبانه است.
مجرد با اشاره به رضایت بیش از 99 درصدی اولیا از روند ثبت نام در ناحیه 2 ارومیه افزود: امسال تنها در سه مدرسه بر اساس بازخوردها به سه مدیر تذکر کتبی داده شد تا تخلف انجام شده تکرار نشود.

** قوانین باید با واقعیت های آموزش و پرورش منطبق شود
توحید اصغرزاده، کارشناس ارشد مسائل تعلیم و تربیت گفت: تا زمانی که قانون اساسی خود را با واقعیت ها و ضرورت های موجود تطبیق ندهد، شکاف بین مدارس وجود خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه قانون باید مساله تحصیل رایگان را حل کند یا یک تبصره به آن اضافه شود، اضافه کرد: مدارسی که اولیا همکاری و مشارکت مالی داوطلبانه دارند، بهترین مدارس سطح استان هستند و سرانه دولتی تنها در حکم مسکنی برای دردها و چالش های آموزش و پرورش و مدارس است.
اصغرزاده با بیان اینکه تنوع مدارس در کشور تبعات بسیاری دارد، گفت: این امر موجب می شود تا مدیران مدارس و مناطق تحت فشار باشند و این مسائل به حل ریشه ای مشکلات نیاز دارد.
وی با اشاره به محرومیت های استان در زمینه آموزش و سرانه فضای آموزشی بیان کرد: آذربایجان غربی جزو استان های محروم در فضای آموزشی در کشور است و این موضوع اگر حل نشود، تمام بار مشکلات بر دوش مدیران می افتد.
اصغرزاده با تاکید بر اینکه مدیران مدارس در فصل ثبت نام با جهاد سختی مواجه هستند، ادامه داد: مدیران با تنوع رفتارهای اولیا مواجه می شوند و در شرایط کمبود تجهیزات و فضا اوضاع را مدیریت می کنند.
اصغرزاده اضافه کرد: همکاری مناسب اولیای بالای شهر با مدرسه در حل مشکلات موجب شده است تا متقاضیان ثبت نام در این مدارس افزایش یابد؛ تبعیض خواه ناخواه در مدارس وجود دارد و دولت باید به مدارس مناطق محروم توجه جدی داشته باشد تا این مشکلات در بستر ثبت نام حل شود.
وی ادامه داد: کروکی در مدارس راه برون رفت است ولی عادلانه نیست و اگر مدارس رشد متوازن داشته باشد، نیازی به کروکی نخواهد بود.
این کارشناس افزود: تا زمانی که مدیران در نظام آموزش و پرورش دارای اختیار و توانمندی نباشند، با وجود تامین فضا و نیروی انسانی و تجهیزات، مدارس آباد نمی شود و مشکلات به جا می ماند.
اصغرزاده با بیان اینکه آموزش و پرورش نجیب ترین مجموعه دولتی است که برای مخاطب خود شرط نمی گذارد و خدمت در این نهاد مشروط نیست، افزود: رسانه ها وجهه این نهاد را با برجسته سازی شهریه تخریب کردند و هیچ وقت به اندازه شهریه به سرانه نپرداختند.
وی افزود: مدیران مجبور هستند در مدارس هیات امنایی از اولیا شهریه فوق برنامه ها و تقویتی ها را بگیرند چون سرانه ها کم است و دولت در پرداخت سرانه مشکل دارد.

** توسعه متوازن مدارس راه برون رفت از مشکلات ثبت نام
رییس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: توسعه متوازن مدارس راه برون رفت است به گونه ای که اولیا در موقعیت انتخاب قرار نگیرند و به محدوده بندی خود قانع باشند.
جلیل بیگ وردی اضافه کرد: مدارس دولتی وجهی نمی گیرند و مدارس هیات امنایی هم در طول ایام سال تحصیلی و با تصویب انجمن اولیا و مربیان مدرسه هزینه خدمات آموزشی دریافت می کنند.
وی با اشاره به نقش مهم مطبوعات و رسانه ها در روشنگری افکار عمومی اظهار داشت: رسانه ها توجه بیش از حدی به موضوع شهریه دارند و این مسئله سایر موضوعات را تحت تاثیر قرار داده است.
بیگ وردی افزود: در ایام جاری شکایت کتبی در زمینه ثبت نام وجود نداشت ولی در ایام پرتردد ثبت نام مدارس گلایه هایی از دریافت وجه وجود داشت.
وی اضافه کرد: دوشنبه ها و چهارشنبه ها گزارش ها و بازدیدهای میدانی از مدارس انجام می شود و جز ارومیه، مهاباد و خوی در سایر شهرها نارضایتی وجود ندارد.
بیگ وردی با اشاره به اینکه تفاوت طبقاتی در ارومیه یکی از عوامل تشدیدکننده نارضایتی ها به شمار می رود، اضافه کرد: بخشنامه ای صادر و به مدارس هیات امنایی نیز تاکید شده است که در ایام ثبت نام هیچ شهریه دریافت نشود.
بیگ وردی افزود: سامانه ارتباطی با مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی راه اندازی شده و شماره تلفن 32235591 نیز آماده دریافت شکایت های شهروندان است.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش نیز طی روزهای اخیر در سفر به ارومیه با اشاره به اینکه دستورالعمل نظارت بر حقوق والدین و دانش آموزان با تاکید وزیر جهت اجرا در سال تحصیلی 97- 98 به استان ها ارسال شده است، گفت: بیش از هفت هزار مورد بازرسی در حین ثبت نام از مدارس کشور انجام شد.
علیرضا کمره ای افزود: این دستور العمل به صورت خاص روی چند موضوع تمرکز دارد که از جمله آنها می توان به دریافت وجوه نامتعارف از سوی مدارس اشاره کرد.
وی با تاکید بر اینکه در بخش مدارس دولتی تذکرهای کتبی و شفاهی و حتی توبیخ هایی برای مدیران صادر شده است، اظهار داشت: شورای نظارت دهها مورد اخطار در مدارس غیردولتی صادر کرده و در برخی از موارد نسبت به عزل مدیران یا لغو مجوز موسس مدرسه اقدام کرده است.
کمره ای اضافه کرد: در سایه این نظارت های گسترده، با شفافیت کامل نسبت به برخورد با متخلفان اقدام شده و یک اطمینان خاطر در مدارسی که مشارکت قانونی و اختیاری اولیا برای کمک به مدرسه صورت می گیرد، ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه دریافت وجه در مدارس عادی تخلف است، افزود: عمده ترین شکایت ها مربوط به محدوده بندی ثبت نام و بیشترین حجم شکایت ها در مناطق پرجمعیت شهری که مجبور به رعایت محدوده بندی ثبت نام هستند، دریافت شده است.
وی بیان کرد: پس از محدوده ثبت نام بیشترین حجم نارضایتی ها مربوط به دریافت نامتعارف وجه است و گاهی نیز درباره لباس فرم مدارس نکاتی منعکس می شود.
وی با اشاره به تاثیر نظارت ها در کاهش تخلفات در فرآیند ثبت نام، گفت: ثبت نام تا پایان مرداد ماه ادامه دارد و تا آخر شهریور ماه این فرآیند تکمیل می شود.
به گزارش ایرنا فرآیند ثبت نام و هدایت تحصیلی 2 موضوع مهم و چالش برانگیز در خصوص آموزش و پرورش در ایام تابستان به شمار می رود.
3072/7125
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.