به گزارش ایرنا در هفته های گذشته به دنبال کاهش ارزش ریال در مقابل ارزهای خارجی از جمله دلار، یورو، پوند و حتی لیر، ارزش این ارز خارجی به بالاترین نرخ در برابر ریال ایران رسید و در مرز 2 هزار و 500 تومان قرار گرفت.
در کنار این افزایش ارزش لیر، اجرای طرح جدید عوارض خروج از کشور و هزینه های مسافرت های آن طرف مرز برای مرزنشینان در آذربایجان غربی، بهترین فرصت را برای شهروندان شرق ترکیه فراهم کرد تا با حضور در شهرهای مرزی ایران نظیر ارومیه، ماکو و خوی، مایحتاج خود را با هزینه بسیار کمتر تامین کرده و زمینه درآمد بیشتر را برای خود فراهم کنند.
در هفته های اخیر، حضور قابل توجه خودروهای ترکیه ای در شهرهایی نظیر ارومیه و خریدهای بسیار زیاد آنان به ویژه در حوزه میوه، سبزی، صیفی و نیازهای روزمره توجه بسیاری از مردم را جلب کرده بود.
در این دوره در حال گذار، روزانه هزاران نفر از مردم شرق ترکیه از سه مرز رسمی سرو – اسندره، بازرگان – گوربولاغ و رازی – کاپی کوی وارد شهرستان های مرزی ارومیه، ماکو و خوی شده و پس از تامین نیازهای روزمره از کشور خارج شدند.
اما این روند در روزهای گذشته دچار تغییر شد و به خاطر کاهش شدید ارزش لیره ترکیه، شهروندان ترکیه ای کمتری برای خرید به شهرهای آذربایجان غربی می آیند؛ هرچند این روند خریدهای بازاری همچنان ادامه دارد.
معاون مسافری گمرک سرو در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: تعداد مسافران ورودی از طریق این مرز در اوایل مرداد سال جاری بیشتر شد و تا مرز یکهزار و 500 نفردر یک روز نیز رسید.
حسین عباسی افزود: در روز ششم مرداد سال جاری یکهزار و 446 نفر از شهروندان ترکیه ای وارد آذربایجان غربی شدند در حالی که این رقم 1.5 برابر روز 28 تیرماه و روزهای نزدیک به آن بود.
وی اضافه کرد: میانگین ورود شهروندان ترکیه ای در هر روز از طریق مرز سرو به ایران، حدود یکهزار نفر برآورد می شود که این آمار در روزهای ابتدایی مردادماه همواره بیشتر از میانگین بوده است.
وی بیان کرد: مهمترین هدف حضور این افراد در ارومیه و شهرهای مرزی ایران، خرید نیازهای روزمره شامل صیفی جات، میوه، و سبزیجات و تنقلات بوده است.
معاون مسافری گمرک سرو ادامه داد: علاوه بر کاهش ارزش ریال در مقابل لیر، تفاوت قیمت در دو طرف مرز به ویژه در خصوص سبزی، صیفی و میوه و گرانی های ماه های اخیر کشور ترکیه از عمده دلایل حضور شهروندان شرق این کشور در شهرهای مرزی آذربایجان غربی بوده است.
عباسی افزود: در برخی موارد فاصله قیمتی اقلام مصرفی در شهرهای مرزی ایران و ترکیه به بیش از پنج برابر می رسید و به طور مثال گوجه فرنگی در آن طرف مرز حدود 12 هزار و 500 تومان و در ایران نزدیک به 2 هزار تومان بود.
وی اضافه کرد: در روزهای اخیر، میزان ورود مسافر از ترکیه به سمت ایران کاهش یافته است اما خریدهای مرزی اتباع ترکیه کم و بیش ادامه دارد.
معاون مسافری گمرک بازرگان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تردد روزانه مسافر از این مرز در حال حاضر حدود یکهزار و 700 نفر برآورد می شود که نزدیک به یکهزار نفر از این تعداد مسافران خارجی هستند.
سید عبدالله میری زاده اضافه کرد: عمده عامل ورود این مسافران خارجی از مرز بازرگان به ایران به ویژه در هفته های اخیر، استفاده از فرصت به دست آمده برای خرید ارزان در ایران از جمله ماکو و بازرگان بوده است.
وی بیان کرد: سیگار، چای، شکلات ایرانی، مایحتاج عمومی از جمله صیفی، سبزی و میوه از جمله اقلامی است که ترکیه ای ها از ماکو و شهرهای اطراف خریداری می کنند و به شهرهای خود می برند.
وی ادامه داد: ورود مسافران ترکیه ای به ایران در هفته های اخیر تفاوت خاصی نداشته است.
'عثمان بیگ اوغلو' /Osman beyoglu/ یکی از شهروندان شرق ترکیه در حال خروج از مرز سرو به سمت ترکیه و در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: در ماه 'temmuz' (اواخر تیر و اوایل مرداد) امسال برای خرید اقلام مورد نیاز به ارومیه سفر می کردیم ولی تقریبا از اوایل 'Ağustos' /اواسط مرداد/ این امر با مشکل مواجه شد.
وی اضافه کرد: با توجه به افزایش قیمت ها در بازار ایران و کاهش ارزش لیر در برابر ریال این امر برای بسیاری از تجار مرزی به صرفه نیست.
وی ابراز امیدواری کرد که با بهبود شرایط، این امر نیز بهبود یابد و بازرگانان مرزی 2 کشور بتوانند بیش از پیش تجارت مرزی داشته باشند.
'احمد شن آی' /ahmet senay/ دیگر شهروند ترکیه ای نیز در گفت و گوی کوتاهی با خبرنگار ایرنا بیان کرد: تثبیت نرخ لیره و ریال از جمله مهمترین خواسته های بازرگانان در 2 طرف مرز است.
وی اضافه کرد: در چند هفته گذشته مسافران بسیاری از ترکیه به ایران می آمدند و اقلام مصرفی خود را خریداری می کردند که این امر در روزهای اخیر کمتر شده است.
به گزارش ایرنا، تثبیت نرخ ارزهای ایران و ترکیه چشم انداز وضعیت بلندمدت بازار مرزی را روشن می کند و می تواند در برنامه ریزی های تاجران مرزی نیز موثر باشد.
2093/3072
گزارش از: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.