مهدی صابری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از امروز تا روز چهارشنبه با عبور امواج ناپایدار تراز میانی جو، استان شاهد رگبار باران و رعد و برق همراه با وزش باد در برخی نقاط به ویژه مناطق شمالی استان خواهد بود.
وی بیان کرد: با توجه به ماهیت بارش های رگباری، احتمال آبگرفتگی معابر عمومی طی روز سه شنبه در شمال استان دور از انتظار نیست.
وی اضافه کرد: از روز گذشته کاهش روند دما در استان آغاز شده است و این کاهش نسبی تا روز چهارشنبه ادامه می یابد.
صابری با اشاره به دمای 24 ساعت گذشته آذربایجان غربی، گفت: خنک ترین شهرستان چالدران با دمای 12 درجه سانتیگراد بالای صفر و شاهیندژ گرم ترین شهرستان با دمای 38 درجه سانتیگراد بالای صفر بود؛ دمای ارومیه نیز بین 12 تا 32 درجه سانتیگراد در نوسان بود.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی یکی از مناطق کوهستانی کشور است و توپوگرافی متنوع و گسترده‌ای دارد؛ این منطقه تحت تأثیر جریان هوای مرطوب اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه است‌ ولی در برخی از ماه‌های زمستان، توده هوای سردی از اطراف شمال، هوای مدیترانه‌ای آن را تحت تاثیر قرار می دهد و موجب کاهش قابل توجه دما می‌شود.
در فصل تابستان سراسر آذربایجان غربی از وزش بادهای بارا‌ن‌آور بی‌ بهره می‌ماند ولی آفتاب درخشان همراه با رسیدن میوه‌ها و برداشت غله، فضای تفرجگاهی مناسبی را با نسیم ملایمی فراهم می‌آورد.
این نسیم ملایم در زبان محلی به نام 'مه یئلی' و در برخی از نقاط به نام باد مراغه مشهور است؛ از نیمه تابستان همراه با وزش باد شمالی از گرمای هوا به شدت کاسته می‌شود.
باد خنک شمالی در هر منطقه به نام ناحیه شمالی همان منطقه مشهور است؛ گاهی در تابستان باد گرمی از سمت جنوب استان را تحت تأثیر قرار می‌دهد که در اصطلاح محلی به نام باد سفید (آغ‌ یِئل) مشهور است.
این باد در اواخر زمستان باعث ذوب برف‌ها می‌شود و در تابستان بر شدت گرمای هوا می‌‌افزاید.
7125/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.