پرویز امجد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خسارت ثبت شده به بخش کشاورزی استان در سال زراعی گذشته 6 هزار و 743 میلیارد ریال بود.
وی اضافه کرد: بیش از 71 درصد خسارت امسال به بخش کشاورزی به خاطر سرمازدگی و حدود 24 درصد به علت سیل و تگرگ بوده است.
وی بیان کرد: در اردیبهشت و خرداد ماه امسال نیز عامل خسارت به صورت عمده، سیل و تگرگ بوده است.
وی گفت: بررسی و مطالعه نقش اطلاعات و فناوری های ماهواره ای RS و سامانه اطلاعات جغرافیایی GIS در پایش و مقابله با مخاطرات بخش کشاورزی، تهیه طرح جامع خطرپذیری و سرمازدگی و خشکسالی در بخش کشاورزی، مطالعه میدانی عملکرد سامانه هوشمند ضدسرمازدگی باغات و تامین اعتبار خرید و راه اندازی 20 دستگاه به صورت پایلوت برای کاهش خسارت های بخش کشاورزی در سال جاری در دستور کار قرار دارد.
رییس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی آذربایجان غربی گفت: دستیابی به ارقام مقاوم به سرما، خشکسالی و شوری در زمینه محصولات زراعی و باغی و رعایت الگوی کشت نیز جزو مطالعات تحقیقاتی در دست اجراست.
امجد با اشاره به صیانت از اراضی کشاورزی و منابع طبیعی اضافه کرد: با توجه به وقوع 16 فقره آتش سوزی در سطح 162 هکتار از مراتع استان و یک فقره جنگل در سال جاری، 12 خودرو اطفای حریق، آتش کوب و 12 دستگاه دمنده، شن کش و فلکس بک نیز توسط منابع طبیعی استان تهیه و تجهیز شده تا در اطفای حریق مورد بهره برداری قرار گیرد.
به گزارش ایرنا عدم پرداخت به موقع غرامت کشاورزان و مشکلات ناشی از بیمه پایه به علت عدم پوشش خسارت کمتر از 70 درصد یکی از عوامل کم بودن سطح بیمه محصولات زراعی و باغی در آذربایجان غربی است.
این استان دارای 800 هزار هکتار اراضی کشاورزی است که کمتر از 20 درصد این اراضی بیمه هستند.
7125/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.