افسانه رنجبر قاسمی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: علاوه بر این رشته ها، حصیربافی و چهل تکه دوزی نیز از دیگر هنرهای دستی در حال فراموشی آذربایجان غربی است.
وی با بیان اینکه چاروق دوزی قدمتی بیش از 100 ساله دارد، بیان کرد: مواد اولیه بکار رفته در چاروق دوزی شامل پشم و چرم از تاریخ دیرینه این صنعت حکایت می کند.
وی با بیان اینکه این اداره کل در تلاش است تا با حمایت های لازم هنر نساجی سنتی را نیز احیا کند، بیان کرد: این هنر مختص به جنوب آذربایجان غربی بوده و تعداد اندکی از کارگاه های آن در بعضی از شهرهای جنوب استان باقی مانده است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی بیان کرد: جاجیم یکی از مهمترین دست بافته های نساجی سنتی آذربایجان غربی بوده که در شهرهای بوکان، مهاباد، سردشت و پیرانشهر رواج دارد.
وی افزود: در گذشته به جای جاجیم واژه جولایی به کار می بردند و اکنون نیز در مناطق شمال غرب کشور به این حرفه جولایی و استادکاران آن جولا می گویند.
وی نداشتن کاربرد در زندگی مدرن، تغییر ذایقه مشتریان و نبود بسته بندی را از دلایل بی رونقی این رشته از صنایع دستی عنوان کرد.
وی بازاریابی مناسب برای محصول تولیدی هنرمندان، پذیرش هنرمندان و صنعتگران به عنوان یک عضو مولد در جامعه همانند دیگر بخش های اقتصادی دولت، بهینه سازی و استانداردسازی محصولات، تغییر کاربرد و پیدا کردن کاربردهای جدید در کنار تعامل با سایر نهادهای تولیدکننده و صادرکننده و استفاده از تجربه های آنان را در جلوگیری از منسوخ شدن صنایع دستی استان مهم ارزیابی کرد.
به گزارش ایرنا صنایع دستی به طور عام به آن دسته از فعالیت هایی گفته می شود که به تولید و ساخت دستی بعضی از ابزارها، لوازم و وسیله ها با رعایت اصول زیبایی شناسی می پردازد و برخی از آنها به دلیل تغییر در سبک زندگی رو به فراموشی است.
8135/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.