رضا حسینی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه تاکنون از فرصت های مرزی برای توسعه استان به خوبی استفاده نشده است، افزود: حجم بالای مراودات اقتصاد ترکیه، بازار بزرگ و مناسبات اقتصادی عراق و زیرساخت های سرمایه گذاری در جمهوری آذربایجان، زمینه ها و عوامل لازم برای توسعه اقتصادی و مبادلات تجاری، فنی و مهندسی آذربایجان غربی با این کشورها را فراهم کرده است.
حسینی با تاکید بر ضرورت تکمیل زیرساخت های حمل و نقل کالا در مرزهای آذربایجان غربی گفت: اکنون پنج پایانه مرزی در آذربایجان غربی ساخته شده یا در حال احداث است و تکمیل و بهره برداری از آنها می تواند به توسعه مبادلات تجاری استان و اثرگذاری اقتصادی در کشور منجر شود.
وی بیان کرد: توسعه اقتصاد مرزی استان موجب ایجاد اشتغال در بخش های خطوط ریلی، هتل ها و رستوران ها و سایر خدمات می شود.
وی در خصوص تدابیر دولت برای بهبود وضعیت کسب و کار اضافه کرد: برای توسعه بخش تولید و ایجاد اشتغال تسهیلات ارزان قیمت بانکی در روستاها با 6 درصد سود و در مناطق مرزی با چهار درصد پرداخت می شود.
وی همچنین ادامه داد: بر اساس مصوبه شورای عالی توسعه شرق و غرب سقف معافیت مالیاتی برای مناطق محروم کشور 13 درصد تعیین شده و این میزان برای مناطق مرزی 50 درصد است.
وی گفت: علاوه بر این دولت خطرپذیری سرمایه گذاری در مناطق مرزی را به صورت 100 درصد تضمین می کند و بر این اساس علاوه بر پرداخت خسارت های احتمالی هیچ مبلغی بابت حق بیمه از سرمایه گذاران در مناطق مرزی دریافت نمی شود.
معاون اقتصادی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به ظرفیت های بزرگ این استان در بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی، گفت: در چند روز آینده بزرگترین واحد تولید کنسانتره و آبمیوه در استان کلنگ زنی می شود.
وی با اشاره به تولید سالانه 400 هزار تن محصول در پتروشیمی مهاباد، گفت: پتروشیمی مهاباد توان و ظرفیت ایجاد و راه اندازی 50 کارخانه در صنایع پائین دستی را دارد و یکی از واحدهای تولیدی و اشتغالزای توسعه یافته منطقه از لحاظ تولید و تکنولوژی محسوب می شود.
وی همچنین با اشاره به ضروت تدوین سند توسعه شهرستان های آذربایجان غربی گفت: نخستین سند توسعه در استان آذربایجان غربی برای شهرستان تکاب تهیه شده و مورد تایید وزارت کشور نیز قرار گرفته است و این سند برای سایر شهرها نیز تدوین خواهد شد.
وی بیان کرد: علاوه بر سند توسعه، بانک اطلاعاتی سرمایه گذاری برای هر شهرستان نیز تهیه و تدوین خواهد شد.
به گزارش ایرنا به گزارش ایرنا در حال حاضر 22 پایانه مرزی در کل کشور فعال است و نزدیک به یک چهارم آنها در آذربایجان غربی قرار دارد؛ این استان 9 گمرک و پنج بازارچه مرزی دارد.
7514/3093/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.