به گزارش ایرنا، رضا حسینی شامگاه چهارشنبه در آیین گرامیداشت روز خبرنگار در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی دفتر مهاباد افزود: حفظ اصالت و استقلال خبر نقش موثری در توسعه جامعه دارد.
وی با بیان اینکه هرجا که خبرنگاران با صداقت به موضوعی ورود کرده اند، میزان انحراف در آن موضوع بسیار کم بوده، ادامه داد: وظیفه اطلاع رسانی خبرنگاران را به یکی از محورهای تحول در جامعه و توسعه پایدار کشور تبدیل کرده است.
حسینی اضافه کرد: خبرنگاران باید در شرایط سیاسی و وابستگی های مطبوعات به جریان های خاص، استقلال و اصالت خبر را حفظ کنند.
معاون اقتصادی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به سابقه فرهنگی و اطلاع رسانی مهاباد نیز گفت: با توجه به سابقه طولانی فعالیت رسانه ای و سابقه صدا و سیما در مهاباد، این شهرستان همواره اثرگذاری فرهنگی خود در منطقه را حفظ کرده است.
حسینی همچنین خبرگزاری ایرنا را یکی از خبرگزاری های موثر با جایگاه ویژه در آسیا و جهان عنوان کرد و افزود: با وجود تغییرات سریع در حوزه رسانه و فعالیت گسترده شبکه های ماهواره ای و شبکه های اجتماعی، خبرگزاری ایرنا توانسته در رقابت رسانه ای جهان جایگاه خود را حفظ کند.
وی اضافه کرد: خبرگزاری ایرنا روز به روز ارتقا یافته و دفتر مهاباد نیز همواره در جنوب آذربایجان غربی موثر و موفق عمل کرده است.
معاون استاندار آذربایجان غربی و فرماندار ویژه شهرستان مهاباد نیز در این مراسم با گرامیداشت روز خبرنگار و سالروز شهادت شهید صارمی، گفت: خبرنگاران در کسوت اولیا و انبیای الهی هستند و باید با توجه به اهمیت ویژه در قرآن کریم همواره امانتداری در خبر را حفظ کنند.
ایرج شجاعی افزود: رسانه های جهان سرمایه داری با استفاده از سرمایه، تکنولوژی و تخصص، دروغ را آرایش کرده و به عنوان خبر به جهان مخابره می کنند و در این جهان متلاطم اطلاع رسانی وظیفه خبرنگاران متعهد بسیار حساس و مهم است.
وی با اشاره به فعالیت ها و عملکرد مناسب خبرگزاری ایرنا بیان کرد: نقش مهم و تاثیرگذار ایرنا در زمینه اطلاع رسانی با وجود کمبود امکانات در جنوب آذربایجان غربی بسیار تعیین کننده است.
شجاعی ادامه داد: اداره کل صدا و سیمای مرکز مهاباد نیز به عنوان یک رسانه فعال برای مهاباد شناخته شده و به عنوان یک رقیب برای رسانه های خارج از کشور کردی به حساب می آید.
مسوول خبرگزاری جمهوری اسلامی دفتر مهاباد نیز در این مراسم با ارایه گزارشی از عملکرد ایرنا در جنوب آذربایجان غربی گفت: رسالت اصلی ایرنا حمایت از خدمات نظام و انعکاس اخبار و عملکردها و برنامه های دولت است اما همواره برای پاسخ به نیاز مخاطب و تاثیرگذاری مطلوب بر افکار عمومی قدم برمی دارد.
پیمان پاکزاد افزود: رویکرد ایرنا مخاطب محوری و پاسخ به نیازهای مختلف مخاطبان است و از مهر سال گذشته تاکنون 82 قطعه فیلم، بیش از 150 گزارش تصویری و بیش از 120 گزارش مکتوب در ایرنای مهاباد تولید شده است.
مراسم تجلیل از مقام شهید محمود صارمی خبرنگار شهید خبرگزاری جمهوری اسلامی، رونمایی از طراحی جدید اتاق خبر و تجلیل از خبرنگاران ایرنا در جنوب آذربایجان غربی از جمله بخش های مختلف گرامیداشت روز خبرنگار در دفتر مهاباد است.
همچنین خبرنگاران ایرنا از موزه و سرای مفاخر مهاباد و سد مهاباد نیز بازدید و به همراه خانواده های خود در ضیافت شام به مناسب روز خبرنگار شرکت کردند.
به گزارش ایرنا سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، خبرگزاری رسمی و اولین نهاد حرفه ای گردآوری و انتشار خبر و عکس و نیز تولید محصولات رسانه ای – خبری در تاریخ ایران است.
ایرنا که بیش از هشت دهه از تاسیس آن می گذرد در ابتدای راه با عنوان ' آژانس پارس' و با هدف گردآوری، ترجمه و انتشار اخبار ایران و جهان کار خود را آغاز کرد.
از زمان پایه گذاری این رسانه در سال 1313 شمسی به مدت سه دهه آژانس پارس زیر مجموعه ای از تشکیلات وزارت امور خارجه به شمار می رفت اما با آغاز به کار وزارتخانه ای با عنوان اطلاع رسانی در دولت وقت، آژانس پارس زیرنظر این وزارتخانه قرار گرفت و همزمان به خبرگزاری پارس با نام اختصاری ' پانا ' تغییر نام داد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی این خبرگزاری در راستای اهداف نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران به بازتعریف رسالت خبری خود پرداخت و بر پایه اهدافی چون انعکاس دستاوردهای انقلاب اسلامی و مخابره واقعیت های ایران و جهان به ویژه کشورهای اسلامی فعالیت خود را ادامه و گسترش داد.
در دی ماه 1360 نام خبرگزاری پارس با تصویب مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) تغییر یافت و نشان واره ای برای ایرنا برگزیده شد که بیانگر اهداف و رسالت های تازه این خبرگزاری بود.
در این نشان واره، نمادی از خانه ی خدا با نوار تلکس خبری با هم ترکیب شده است تا کار ویژه خبررسانی حقیقت محور و خداجویانه را به تصویر بکشد.
وقوع جنگ تحمیلی سبب شد تا خبرگزاری جمهوری اسلامی سیاست ویژه ای را در دستور کار قرار دهد و با ایجاد ساز و کاری متناسب با موقعیت دفاعی کشور، اطلاعات به هنگام و مورد نیاز را تهیه و ارایه کند.
در این راستا ایرنا با کارنامه ای درخشان و مخابره بیش از یک میلیون و 300 هزار خبر ویژه دفاع مقدس و 500 هزار فریم عکس و تقدیم 12 خبرنگار و عکاس شهید و آزاده توانست مسئولیت خود را با سربلندی به انجام برساند.
با توجه به جایگاه ایرنا، بخشی مهمی از اخبار و اطلاعات مورد استفاده رسانه های خارجی و داخلی، موضع گیری های مسئولان و سیاست های رسمی کشور در مورد رویدادهای ایران و جهان به ویژه کشورهای اسلامی معطوف به خبرگزاری جمهوری اسلامی است.
همچنین از نقاط درخشان کارنامه ایرنا در اعلان و انتشار برخی اخبار مهم می توان به انتشار خبر دستگیری صدام حسین، دیکتاتور عراقی در 24 آذر 1382 شمسی اشاره کرد که اهمیت جایگاه منطقه ای و جهانی ایرنا در عرصه خبررسانی را بیش از پیش نمایان کرد.
نقش حرفه ای اطلاع رسانی ایرنا در رساندن صدای مقاومت اسلامی لبنان، نسل کشی مسلمانان در بوسنی، بحران افغانستان و عراق از جمله فعالیت های ارزشمند این سازمان به شمار می رود.
7514/3093/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.