رسول اکبری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کمتر از 50 درصد آب مورد نیاز مردم استان از طریق آب های زیرزمینی تامین می شود که این امر با توجه به اینکه این نوع تامین آب ناپایدار است، یک موفقیت قابل توجه به شمار می رود.
وی ادامه داد: آب مورد نیاز این مشترکان در سطح استان از طریق 206 حلقه چاه فعال و 11 دهنه چشمه و 12 واحد تصفیه خانه آب شرب تامین می شود.
وی بیان کرد: علاوه بر این، برای تهیه آب شرب این افراد چهارهزار و 870 کیلومترشبکه توزیع آب، 720 کیلومتر خط انتقال و 390 هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب اجرا شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی گفت: یک میلیون و 400 هزار نفر در 13 شهر این استان از خدمات جمع آوری بهداشتی فاضلاب بهره مند هستند.
اکبری افزود: در بخش فاضلاب نیز این شرکت، سه هزار کیلومتر خطوط جمع آوری مدرن و سنتی، 80 کیلومتر خط انتقال و 10 تصفیه خانه فاضلاب احداث و راه اندازی کرده و در این راستا از خدمات 9 واحد آزمایشگاهی فاضلاب استفاده می کند.
وی ادامه داد: این تصفیه خانه ها 300 هزار مترمکعب در شبانه روز فاضلاب خام را تصفیه می کنند.
وی با اشاره به اینکه شاخص کشوری بهره مندی از خدمات دفع فاضلاب 47 درصد است، بیان کرد: این رقم در آذربایجان غربی 17 درصد بیشتر بوده و به 64 درصد می رسد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی گفت: سال گذشته از محل اعتبارات مصوب عمومی و داخلی شرکت اعتباری بالغ بر یک هزار و 224 میلیارد ریال هزینه شد که با صرف این اعتبارات 74 کیلومتر احداث و توسعه شبکه آب صورت گرفته است.
اکبری افزود: این اقدامات شامل 80 کیلومتر اصلاح شبکه، 13.5 کیلومتر خط انتقال، احداث مخزن ذخیره به ظرفیت پنج هزار و 100 مترمکعب، حفر سه حلقه چاه و تجهیز پنج حلقه چاه در بخش آب، احداث 145 کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب و هشت کیلومتر خط انتقال فاضلاب می باشد.
وی اضافه کرد: همچنین سال گذشته 33 هزار و 700 مترمکعب در شبانه روز به ظرفیت تصفیه خانه های فاضلاب استان افزوده شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی گفت: امسال نیز برای ادامه عملیات اجرایی پروژه ها اعتباری بالغ بر یک هزار و 481 میلیارد ریال درخواست شده که در صورت تخصیص اعتبار شاهد اصلاح 101 کیلومتر اصلاح شبکه توزیع، 50 کیلومتر احداث شبکه توزیع آب، 40 کیلومتر احداث خط انتقال آب، احداث مخزن به ظرفیت 15 هزار و 800 مترمکعب، حفر 12 حلقه چاه جدید، تجهیز 17 حلقه چاه و احداث ایستگاه پمپاژ آب در قالب هفت واحد خواهیم بود.
وی ادامه داد: علاوه بر این، با این میزان اعتبار، پیش بینی می شود با اصلاح 2.5 کیلومتر اصلاح شبکه فاضلاب، 171 کیلومتر احداث و توسعه شبکه جمع آوری، هفت کیلومتر خط انتقال فاضلاب، هفت واحد ایستگاه پمپاژ فاضلاب و احداث 37 هزار مترمکعب در شبانه روز تصفیه خانه فاضلاب را در استان شاهد باشیم.
وی بیان کرد: در حال حاضر مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه با ظرفیت 60 هزار مترمکعب در شبانه روز، تصفیه خانه گلمان با 6 هزار و 840 مترمکعب در شبانه روز، مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب خوی با ظرفیت 15 هزار مترمکعب بر ثانیه و تصفیه خانه فاضلاب ماکو با ظرفیت 14 هزا رو 400 مترمکعب برشبانه روز در دست اجرا هستند که در صورت بهره برداری از این پروژه ها، 106 هزار و 140 مترمکعب بر شبانه روز بر ظرفیت تصفیه خانه های فاضلاب استان افزوده می شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی افزود: پروژه های مهمی نیز در بخش آب در دست اجراست که شامل احداث تصفیه خانه آب سلماس به ظرفیت 575 لیتر در ثانیه، تصفیه خانه آب مهاباد با ظرفیت 750 لیتر در ثانیه، تصفیه خانه سردشت با ظرفیت 330 لیتر در ثانیه و تصفیه خانه پلدشت با ظرفیت 30 لیتر در ثانیهاست.
اکبری گفت: تصفیه خانه آب سردشت توسط شرکت توسعه منابع آب نیروی ایران در حال اجراست که با بهره برداری از این تصفیه خانه ها ظرفیت تصفیه خانه های آب استان یک هزار و 775 لیتر در ثانیه افزایش می یابد.
وی اضافه کرد: تصفیه خانه آب سلماس و مهاباد از طریق سرمایه گذار بخش خصوصی و به روش BOT درحال اجراست.
وی ادامه داد: این تصفیه خانه ها با بهره گیری از مدرن ترین روش های موجود احداث می شوند به طوری که تصفیه خانه های آب مهاباد و سلماس به روش پیشرفته DAF و تصفیه خانه آب پلدشت به روش RO در حال اجراست.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی در خصوص تعهدات این شرکت در پروژه احیای دریاچه ارومیه گفت: با توجه به اهمیت احیای دریاچه ارومیه، شرکت از سال 1393 پروژه های تعریف شده را در سطح استان و حوضه آبریز دریاچه با اعتباری بالغ بر پنج هزار و 696 میلیارد ریال اعتبار مصوب آغاز کرده است.
اکبری افزود: تاکنون با تخصیص یک هزار و 600 میلیارد ریال از این اعتبارات عملیات اجرایی پروژه ها از پیشرفت 37 درصدی برخوردار است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی گفت: آب شهرهای این استان روزانه به طور متوسط 800 بار از نظر کیفی آزمایش می شود.
وی افزود: آب و فاضلاب شهری استان توجه جدی به تامین آب سالم و دفع بهداشتی فاضلاب شهری دارد و سالانه 300 هزار آزمون کیفی آب در استان انجام می‌شود.
وی اضافه کرد: آب شرب شهرهای آذربایجان‌غربی به صورت مستمر و براساس استانداردهای ملی ایران و با استفاده از آزمایشگاه‌های مجهز روزانه کنترل می‌شود.
وی ادامه داد: با توجه به نتایج آزمایش های فیزیکی، شیمیایی و میکروبیولوژی که روزانه از تمام منابع تامین آب مخازن و شبکه توزیع از محل تولید تا نقطه مصرف انجام می شود، کیفیت آب شرب شهرهای آذربایجان‌غربی مطابق با استاندارد ملی ایران و استانداردهای جهانی است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی در بخش دیگری گفت: امسال با اتمام کامل 90 طرح آب و فاضلاب در استان، ظرفیت تامین آب از 9.4 به 12 مترمکعب در ثانیه و شاخص بهره مندی از شبکه فاضلاب از 65 به 75 درصد افزایش می یابد.
به گزارش ایرنا در حال حاضر 100 درصد جمعیت شهری آذربایجان غربی تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب شهری در حوزه آب و بیش از دو سوم این جمعیت نیز در حوزه جمع آوری فاضلاب تحت پوشش این شرکت قرار دارند.
8137/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.