به گزارش ایرنا نبود تخت کافی در شهرستان های مختلف به ویژه شهرستان های دور از مرکز استان، هجوم بیماران شمال و جنوب آذربایجان غربی به بیمارستان های ارومیه، کمبود حدود 0.6 تا 0.7 تخت به ازای هر هزار نفر در این استان نسبت به استاندارد کشوری و همچنین پر بودن اورژانس ها و درمانگاه های بیمارستانی در نقاط مختلف از جمله مهمترین چالش های استان در سال های گذشته بود.
امروزه بخشی از مشکلات مردم محروم آذربایجان غربی از جمله هزینه های نابسامان درمانی، هتلینگ نامناسب بیمارستانی، الزام برخی بیمارستان ها برای خرید دارو از خارج بیمارستان حل شده و مشکل کمبود تخت بیمارستانی نیز در حال فرو ریختن است.
پس از احیای سازمان برنامه و بودجه و تزریق بودجه ویژه ملی، استانی و درون دانشگاهی، تحرک قابل توجهی در زیرساخت های بیمارستانی و درمانی آذربایجان غربی ایجاد شده که احداث فازهای توسعه مراکز درمانی مختلف، احداث بیمارستان های جدید و همچنین طرح های نیمه تمام چندین ساله گواهی بر این مدعاست.
احداث فاز دوم بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه با بیش از 200 تخت، ادامه احداث بیمارستان راکد آیت الله خویی و بیمارستان 216 تختخوابی خوی، آغاز ساخت بیمارستان فوق تخصصی زنان برای جایگزین کردن آن با بیمارستان کوثر و چندین طرح در شمال و جنوب استان از جمله مهمترین اقدامات در حوزه مراکز درمانی استان بوده است.
در بازدیدهای مکرر مدیران سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت نیز تزریق اعتبار به این بخش در دستور کار قرار گرفته و همواره خبرهای خوشی در این خصوص منتشر شده است.
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه در بازدید اردیبهشت ماه امسال از فاز توسعه بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه از اختصاص 700 میلیارد رالا برای تکمیل پروژه های بیمارستانی در اختیار دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی خبر داده و گفته بود که این اعتبار با هدف بهره برداری از یکهزار و 200 تخت بیمارستانی به مردم استان تقدیم می شود.
محمدباقر نوبخت افزوده بود که دانشگاه علوم پزشکی اقدامات خوبی در راستای توسعه مراکز درمانی انجام داده و سازمان برنامه و بودجه نیز از این اقدامات با تزریق اعتبار مناسب حمایت می کند.
مدیر بودجه معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز که پس از نوبخت برای بازدید از مراکز درمانی به آذربایجان غربی سفر کرده بود، گفت: طرح های توسعه بیمارستان امام خمینی (ره)، توسعه و نوسازی بیمارستان های طالقانی و شهید مطهری، کلینیک های تخصصی و فوق تخصصی تدبیر و مراکز جامع سلامت البرز و رازی ارومیه نیز به زودی به بهره برداری می رسد.
رضا رضایی افزود: طرح های بهداشتی و درمانی متعددی که در آذربایجان غربی در دست احداث و تجهیز است، تلاش و عزم جدی تیم مدیریتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی را برای ارتقای شاخص های بهداشتی و درمانی این استان نشان می دهد و دولت نیز با تزریق اعتبار از آن حمایت می کند.
وی ادامه داد: اورژانس جدید بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه، یک بیمارستان 200 تختخوابی بزرگ است که در قالب طرح توسعه این بیمارستان نامگذاری شده و طرحی قابل توجه در راستای خدمت رسانی درمانی به مردم استان به شمار می رود.
وی بیان کرد: این پروژه نیازمند تجهیزات پزشکی زیادی است که تجهیز آن شروع شده است و در سریع ترین زمان ممکن نسبت به تامین دیگر اقلام پزشکی مورد نیاز این طرح اقدام می شود.
مشاور مالی و اقتصادی رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: در حال حاضر 24 بیمارستان زیرنظر دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی فعال بوده و سرانه تخت در استان 1.1 به ازای هر یکهزار نفر است.
محمود صاریخان افزود: در حال حاضر 650 تخت شامل 300 تخت در بیمارستان زنان ارومیه، 30 تخت در دی کلینیک تدبیر، 100 تخت در فاز توسعه بیمارستان شهید مطهری و 220 تخت در فاز توسعه بیمارستان امام ارومیه در حال احداث است که با اتمام کامل آنها سرانه تخت در استان به 1.6 به ازای هر یکهزار نفر می رسد.
وی اضافه کرد: آذربایجان غربی در حال حاضر از جمله استان های پیشتاز کشور در حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سراسر کشور است و با اجرای طرح های جدید این روند تداوم می یابد.
سفر معاون سازمان برنامه و بودجه به آذربایجان غربی و بازدید وی از پروژه های بیمارستانی شهرستان های سلماس، خوی و ارومیه نیز بار دیگر موجب شد تا مشکلات اعتباری مراکز درمانی در حال احداث آذربایجان غربی مورد بررسی قرار گیرد.
'سعید نمکی' در این بازدیدها با اشاره به اینکه اعتبار لازم برای اجرای طرح های بیمارستانی در سریع ترین زمان ممکن تزریق می شود، گفت: پیمانکاران نیز باید از این فرصت برای احداث سریع بهره ببرند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی نیز گفت: فاز توسعه بیمارستان های امام خمینی (ره)، آیت الله طالقانی و آیت الله مطهری ارومیه در آینده نزدیک با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بهره برداری می رسد.
دکتر جواد آقازاده افزود: فاز توسعه بیمارستان امام خمینی (ره) با 220 تختخواب مورد بهره برداری قرار گرفته و آماده افتتاح رسمی با حضور دکتر حسن قاضی زاده هاشمی است.
وی اضافه کرد: علاوه بر آن فاز توسعه 100 تختخوابی بیمارستان آیت الله مطهری وطرح بهبود هتلینگ 60 تخت بیمارستان آیت الله طالقانی نیز آماده افتتاح است.
وی بیان کرد: بخش 'دی کلینیک'/Day Clinic/ کلینیک تخصصی و فوق تخصصی تدبیر ارومیه نیز با 30 تختخواب آماده بهره برداری است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ادامه داد: بیمارستان زنان ارومیه نیز 55 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اخبار منتشر شده در خصوص راکد بودن این طرح نادرست است.
آقازاده با اشاره به احداث 2 بیمارستان بزرگ در خوی گفت: بیمارستان های آیت الله خویی و امام خمینی (ره) این شهرستان به ترتیب 94 و 99 درصد پیشرفت دارد؛ بیمارستان امام خوی به زودی تجهیز می شود و بیمارستان آیت الله خویی نیز در مراحل پایانی ساخت قرار دارد.
وی اضافه کرد: افتتاح فاز دوم بیمارستان حضرت فاطمه (س) میاندوآب، ادامه احداث بیمارستان های اشنویه و پیرانشهر با پیشرفت فیزیکی به ترتیب 55 و 60 درصدی، کلنگ زنی توسعه بیمارستان نقده و آغاز احداث بیمارستان 350 تختخوابی مهاباد از دیگر برنامه های دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی است.
به گزارش ایرنا، میانگین تخت های بیمارستانی آذربایجان غربی 1.1 به ازای هر یکهزار نفر است در حالی که متوسط کشوری این شاخص، 1.7 تخت به ازای هر یک هزار نفر برآورد می شود اما امیدواری ها برای رسیدن شاخص استانی به کشوری تا پایان سال با توجه به تزریق مناسب اعتبارات، بسیار بالاست.
8137/3072
گزارش از: سیده فاطمه سجادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.